China Date farm, Little Finland en Zion - Reisverslag uit Kanab, Verenigde Staten van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu China Date farm, Little Finland en Zion - Reisverslag uit Kanab, Verenigde Staten van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu

China Date farm, Little Finland en Zion

Door: Lydia en Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim en Lydia

21 Maart 2019 | Verenigde Staten, Kanab

Zondag 17 maart 2019
We verlaten vandaag Californië en rijden verder richting Las Vegas (Nevada) via the Old Spanish trail. We gaan eerst nog verder zuidelijk om te wandelen bij een dadelboerderij, de China Date farm. Hier eten we eerst hun bekende dadelshake (mooie picnicplaatsen). Daarna gaan we wandelen, het wordt als oase in de woestijn gebracht. Er stroomt de Amargosa rivier wat leven met zich meebrengt, vogels, vlinders, hagedissen en meer. We lopen alleen weer op de vlakte in de volle zon. We komen langs oude treinrails, oude verroeste auto’s, een oud mijngebouw uit 1903... we hebben het wel gezien na 5 kwartier en stappen weer in de auto.

Dan richting Las Vegas, waar we onder de sneeuw op Mount Charleston heel lang kunnen zien liggen op zo’n lange rechte weg er naar toe. De stad breidt zich steeds verder uit, veel bouwactiviteiten, ongeveer 2 miljoen mensen wonen er inclusief voorsteden, plus dan nog alle toeristen. En wij, voor een paar uurtjes. We rijden nog 5 kwartier door naar Mesquite.
Vandaag max 25 graden en zon zon zon. Rond 19:00 uur aangekomen bij Virgin River & Casino. Hier blijven we 2 nachten.

Maandag 18 maart 2019
Vandaag gaan we naar Little Finland en dat betekent veel dirtroads rijden, tussen cactussen en struiken door. Maar eerst het uitgebreide ontbijtbuffet. We vertrekken rond 10 uur, lunch halen, tanken, en koffie voor onderweg. We zien ook hier veel joshua trees. Het eerste stuk, de Gold Butte Scenic Byway, is geasfalteerd, maar met super veel gaten en diepe kuilen, rustig rijden dus.

Na 21 mijl komen we bij Whitney Pocket, mooi gekleurde rotsen. We wilen hier vlakbij petroglyps zoeken. O.a. Falling man, 21 Goats, Newspaper rock, er zijn er honderden te vinden. Als je weet waar. Eerst twee mijl de rotsige dirtroad over, dan lunchen en daarna gaan we zoeken en rondkijken bij deze pastelkleurige ribbelrotsen. We vinden vooral afbeeldingen van geiten. We willen na twee uur door naar Little Finland maar zouden graag meer tijd rondlopen. De Falling man bijvoorbeeld zat op een stijle helling, die hebben we niet gevonden.

Dan verder op weg naar Little Finland en nee, dit heeft niets te maken met het land in Scandinavië, het betreft hier “finnen”, dunne grillig gevormde lagen zandsteen die op haaievinnen lijken.

Maar zover zijn we nog niet, eerst rijden we verder over een zeer slechte asfaltweg en later door een droge rivierbedding. Er staan nu wel bewegwijzeringsborden, dus volgen we die, terwijl we al schuddend en hobbelend de laatste 13 mijl rijden. Deze weg is overigens korter dan in menig beschrijving aangegeven. Het is 15:00 uur als we bij de parkeerplaats aankomen, een mooie tijd om foto’s te maken van de rode rotsen. De lucht is blauw met wat wolken en max 24 graden. Eerst vliegen we met de drone, later struinen we rond. Wat een bijzondere rotsen, we lopen nu de andere kant op dan ons eerste bezoek aan dit gebied.

Pas als we wegrijden om 17.15 uur komen er 2 auto’s aanrijden. Rond 19.15 uur zijn we weer in Mesquite, we schuiven aan bij het dinerbuffet.

Dinsdag 19 maart 2019
Vandaag rijden we van Nevada via Arizona naar Kanab in Utah. Vandaag willen we via de mooie weg in Zion rijden en mogelijk een korte hike doen. Als we in Springdale aankomen schrikken we, wat is hier de afgelopen maanden gebeurd? Er staan overal parkeerautomaten langs de kant van de weg (er staat alleen geen auto geparkeerd), een dubbele rijbaan richting het park, het lijkt erg commercieel geworden allemaal. Aangekomen bij het tolhuisje blijkt waarom: Zion is het derde nationale park qua bezoekersaantallen, vorig jaar kwamen hier vijf miljoen bezoekers. Op veel plekken wordt gewerkt, van nieuwe buslijnen tot parkeerplaatsen. Hoe verwerk je al die mensen? Voor de shuttlebus staan nu al lange rijen, op een doordeweekse dag in maart....De grote parkeerplaats is zoals verwacht vol. Zelfs de camping is vol.

We rijden door over de prachtige highway 9. Vanwege hevige regenval op 2 maart 2019 is de weg gesloten voor grotere voertuigen en dat scheelt lang wachten bij de tunnel. Zelfs aan de kant van de weg zijn alle parkeerplaatsen vol. Vlak na de tunnel zien we een parkeerplekje, we gaan dan de Canyon Overlook trail lopen. 1,5 km lopen en 40 meter hoogteverschil, met aan het eind zicht op de prachtige canyon.

Later vervolgen we de weg naar Kanab, er ligt op verschillende plekken nog sneeuw. Ook in Kanab zien we erg veel bouwactiviteit en vernieuwingen dus ook hier veel meer toeristische activiteit. Vandaag heerlijk weer, 17 graden en zon. Dat wordt komende dagen naar verwachting een stuk minder.... We verblijven 4 nachten in La Quinta Inn & Suites in Kanab.

Groetjes Lydia en Wim

• 23 Maart 2019 - 10:58

Jan Ruiter:

Hallo Lidia en Wim,
    Ik heb nu even jullie mooie reisverslagen gelezen. We zijn zelf namelijk pas weer teug uit Oostenrijk.
    Ontzettend mooi daar zoals ik het lees en zie. Eerst las ik dat het daar toch wel koud was, maar later liep de tempratuur toch wel weer flink op.
    Heel veel plezier nog daar en geniet ervan, ook namens Diny.

• 24 Maart 2019 - 16:39

Jannet:

Hallo Wim en Lydia, wat een avonturen weer heel leuk om te lezen. Ik denk dat die gekleurde rotsen ook wel heel indrukwekkend om te zien waren. Maar geniet ervan en heel veel plezier daar. groetjes Herold en Jannet