Blue en Coalmine Canyon, Monument Valley en Arches - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu Blue en Coalmine Canyon, Monument Valley en Arches - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu

Blue en Coalmine Canyon, Monument Valley en Arches

Door: Lydia en Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim en Lydia

29 Maart 2019 | Verenigde Staten, Moab

Dinsdag 26 maart 2019
Onze bestemming vandaag is Kayenta. Op zo’n twee uur rijden vanaf Page (zuidelijk) ligt een gebied dat bewoond wordt door Hopi indianen en we hebben gelezen dat je een permit moet hebben zodra je van de hoofdweg het binnenland inrijdt. Op dat land zijn nu net mooie dingen, zoals de Anekioe canyons in Oage en bij Tuba City o.a. Blue Canyon. Formeel gezien moet je hier zelfs een gids voor inhuren, maar dat zien we niet zitten.

We willen Blue Canyon en Coalmine Canyon bezoeken en zoals velen gokken we erop dat we geen indiaan tegenkomen. De dirtroad die we in de buurt van Tuba City rijden is 14 mijl lang en op een paar stukken slickrock en twee moeilijke riviertjes na, goed te berijden, maar wel met een 4x4. Als we bij Blue Canyon aankomen zien we niemand, mooi!
We lopen hier twee uur rond en we zien in de verte een andere auto staan, die snel weer vertrekt. Verder niemand gezien. Wat een wereld met hoodoos, gestreepte rotsen etc. Genieten dus weer.

We rijden daarna zuidwaarts verder en na zo’n drie kwartier rijden komen we aan bij Coalmine canyon. Deze canyon bestaan uit allerlei gekleurde zaagtandrotsen. De bovenste laag is koolstof, vandaar de naam. Een enorme grote en diepe canyon, zeker de moeite van een bezoek waard. Dan weer terug naar de hoofdweg, we gaan nog even langs gaan bij het viewpoint van Coalmine Canyon. Je kunt heel moeilijk naar beneden in deze diepe canyon, dat doen we ook niet.

In Tuba City gaan we heerlijk eten in het Hogan restaurant van Navajo indianen. Daarna nog vijf kwartier rijden, deels in het donker, naar Kayenta. We zien allerlei waarschuwingsborden voor overstekend wild, koeien, paarden, maar midden op de weg staat opeens een hond, die niet aan de kant gaat. Levensgevaarlijk op een weg waar je 105 km/u mag rijden. Gelukkig remde Wim op tijd. Vandaag licht tot zwaar bewolkt met 20 graden. Vanavond slapen we voor 1 nacht in Wetherill Inn hotel.

Woensdag 27 maart 2019
Vandaag brengen we een bezoek aan het wereldberoemde Monument Valley, in veel films als lokatie gebruikt. De monumenten staan op het grondgebied van de Navajo indianen, zijn heilig, en je moet apart entree betalen. Je kunt hier ook tours boeken, paardrijden, foto’s op een paard, foto van een Navajo zelf... Wij rijden graag zelf rond, stoppen op zelfgekozen plekken, al is er wel veel veranderd sinds ons laatste bezoek in 2011. Je mag nl. bijna nergens meer vrij wandelen, behalve naar de Navajo kraampjes met kraalarmbandjes en kettingen. De omgeving vinden we prachtig en we stoppen overal waar het mag.

Dan verder richting Moab, bij milemarker 13 maken we de welbekende foto midden op de weg. Mijlen verderop slaan we rechtsaf om de Montezuma Canyon Road te rijden. Aan deze lange zandweg liggen oude klifwoningen van Anasazi indianen, petroglyphs, kiva’s (oude indianen gebedshuizen), rotswoningen, het is alleen zoeken naar de juiste plek aan de weg, die vlak langs de Montezuma Creek loopt. We kijken rond en zien wel petroglyphs en een klifwoning. Maar meer ook niet. Dat komt dan hopelijk nog.

En dan moeten we de rivier doorkruisen, probleem: er stroomt teveel water. We gooien er een paar stenen in en denken dat er minstens 40 cm water staat. Dat is teveel vinden we, dus draaien we om en rijden mijlen terug om via een andere weg de laatste uren naar Moab te rijden. We zien erg veel herten op deze wegen, dus voorzichtig rijden. We komen rond 19:15u aan bij hotel Moab Downtown, midden in Moab. Hier blijven we 5 nachten. Vandaag max 24 graden met lichte tot zware bewolking.

Donderdag 28 maart 2019
Vanmiddag ontmoeten we LeRoy en Jean uit Colorado weer, net als vorig jaar in Santa Fe komen ze voor een paar dagen over. Bijzonder ze in 2017 in IJsland te hebben ontmoet.

We gaan samen eerst naar Mill Creek en daarna nog even naar Arches voor een korte wandeling. Ook in Moab zien we veel verandering, het is alweer veel drukker en we zien veel nieuwe hotels, bebouwing en allerhand adventure zaken. We gaan eten en bijkletsen bij Jay’s Pasta, altijd goed. Morgen meer Arches. Vandaag max 22 graden en half bewolkt. Het wordt de komende dagen kouder.

Vrijdag 29 maart 2019
Vanmorgen eerst langs het visitor center en gelukkig hebben we voor zondag de voorlaatste twee kaartjes voor Fiery Furnace kunnen kopen, een gebied in Arches NP waar slechts 75 mensen per dag in mogen. Gelukkig hier (nog) geen lottery.

Vandaag gaan we met Jean en LeRoy de wandeling naar de bekende Delicate Arch maken: 146 hoogtemeters en 4.8 km, die we op ons gemak al kletsend afleggen. Eenmaal aangekomen maken we, zoals iedereen, foto’s bij de boog, die “slechts” 14 meter hoog is, en eten onze lunch. Daarna lopen we weer terug en gaan nog een aantal andere bogen bekijken: North en South window, Turrat Arch, Balanced Rock en de heren lopen nog naar Double Arch.

Daarna sluiten we de gezellige dag af bij een Tais restaurant in de buurt van ons hotel. Vandaag half bewolkt, max 13 graden met soms behoorlijke koude wind. Het bleef droog, maar de sneeuw is dichtbij.

• 02 April 2019 - 17:20

Willemien:

Hallo Wim en Lydia,

Wij reageren niet op deze mail, omdat we Polarsteps volgen.
    Volgens mij komen die verslagen voor een groot deel met elkaar overeen.
    In één woord Indrukwekkend