Dead Horse SP, Fiery Furnace en Hovenweep - Reisverslag uit Cortez, Verenigde Staten van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu Dead Horse SP, Fiery Furnace en Hovenweep - Reisverslag uit Cortez, Verenigde Staten van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu

Dead Horse SP, Fiery Furnace en Hovenweep

Door: Lydia en Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim en Lydia

02 April 2019 | Verenigde Staten, Cortez

Zaterdag 30 maart 2019
Om half 9 halen we LeRoy en Jean op voor nog een half dagje samen, voordat ze straks weer terugrijden naar Evergreen in Colorado. Het is erg fris met 3 graden, maar wel zonnig. We rijden in 3 kwartier naar Dead Horse SP en onderweg ontdekt Jean onze muzieksmaak, resulterend in een gezellig samenzang.

Dead Horse SP is bekend om zijn spectaculaire uitzicht op de 700 meter lager gelegen Colorado rivier en de rode rotsen erom heen. Deze rotsen zijn tot 285 miljoen jaar geleden ontstaan. De jongste lagen liggen bovenop en zijn minimaal 184 miljoen jaar oud. In deze omgeving worden veel resten van dinosauriërs gevonden. Vanwege de stand van de zon is vooral het westelijk uitzicht mooi en goed te zien. Na een aantal uitzichtpunten gaan we afsluitend samen lunchen in Moab en zwaaien ze uit. Tot volgend jaar in Nederland.

We gaan even langs de super voor inkopen en gaan weer op pad naar Potash road. Eerst komen we langs Jughandle Arch, vlakbij het begin van Long Canyon. We nemen de dirtroad omhoog. In het begin prima te doen, maar verderop wordt het rotsachtig en soms erg steil. Hier moet je zeker high clearance 4x4 hebben. Vooral het stuk onder de rots door vinden we lastig, maar uiteindelijk komen we er wel doorheen. Tip: als je deze weg bergafwaards vanuit de richting Dead Horse SP rijdt, is deze veel eenvoudiger. We hebben prachtig zicht op de omliggende omgeving en de sneeuw op de bergen.

We willen nog even ergens genieten vanuit onze campingstoelen, maar het is al snel te fris en dus gaan we weer door. We komen uit bij de weg naar Dead Horse point en gaan nu in de middag de andere kant bekijken. We hebben nu mooi zicht op de oostkant. Daarna rijden we in drie kwartier weer terug naar Moab. Het is alweer zes uur als we er aankomen, de dagen vliegen voorbij. Vandaag max 12 graden maar droog en zonnig.

Zondag 31 maart 2019
Vandaag mogen we onze permit gebruiken voor een bezoek aan de Fiery Furnace in Arches NP. Als we de kamerdeur openen zit de lucht potdicht en het regent. Dat komt goed uit want om 9 uur begint de Formule 1-race in Bahrein. Om 10 uur is het droog en rijden we weg. Vooral de rij auto’s bij de toegangspoorten neemt veel tijd in beslag.

“De Fiery Furnace (vurige oven) in Arches National Park is een labyrint van smalle zandstenen canyons en vinnen. We lezen dat de route veel klauteren en klimmen in krappe ruimtes, fysieke behendigheid en zorgvuldige observatie vereist. Echt ons ding dus. Dit relatief kleine gebied is één van de meest ongelooflijke en spectaculaire plekken in het park. Er zijn kleine pijlen aangebracht om één standaard route te volgen, maar er zijn veel andere mogelijke paden en verdwalen is een reële mogelijkheid”. Nou, dat belooft wat....

We starten rond 11.15u. Rugzak met water en bananen mee en handschoenen aan, het wordt vaak rotsen vasthouden, onze ervaring is dat dat fijner is met handschoenen met grip. Eerst afdalen tot onderin de canyon en de weg vinden. Gelukkig hebben we de standaard route gevonden in de app van AllTrails. Een mooie leidraad om een idee te hebben hoe groot het gebied is en waar de route loopt. We lopen tussen hoge zandstenen muren door, klimmen over blokken, wurmen ons tussen spleten door, omhoog, omlaag, zien verschillende bogen, kortom we vermaken ons prima hier. Regelmatig komen we anderen tegen, enkelen zijn op een gegeven moment erg blij dat ze ons zien, want ze zijn de weg kwijt. De pijlen zijn niet altijd duidelijk zichtbaar en soms is de vraag of het pad wel de goede richting opgaat. Gelukkig hebben we de Alltrails app. Soms denk je: “dat zal toch niet de juiste route zijn......”, ja dus. We lopen de drie paden waarbij aangegeven staat dat deze doodlopen. Bij de één is een plas water met mooie spiegelingen en de andere twee gaan naar grote bogen, de Surprise Arch en Skull Arch. Mooi!

Bijna vier uur vermaken we ons in deze speeltuin. Wat een bijzonder leuk gedeelte van dit prachtige park! Totaal hebben we 5,8 km gelopen en zo’n 260 hoogtemeters gemaakt. Met 9 graden en weinig wind warm genoeg voor korte mouwen. Leuke combi met die handschoenen.

We rijden daarna naar Devil’s Garden en lopen naar een paar bogen, de Tunnel Arch en Pine Tree Arch. Verder terug op de route zien we Landscape Arch liggen, ook daar even naar toe. En in de verte Delicate Arch van gisteren en gestopt bij La Sal mountains viewpoint. We krijgen er bijna geen genoeg van. Daarna rijden weer naar het hotel voor de laatste nacht in Moab. Vandaag verder heel zonnig weer en max 14 graden.

Maandag 1 april 2019
Vandaag gaan we weer naar het zuiden en willen naar Hovenweep. We zijn er regelmatig “in de buurt” geweest maar gaan nu dan echt, maar eerst 2.45 uur rijden. Dat gaat heel relaxt, tot het laatste half uur wel erg grote gaten in het wegdek zitten. Al slingerend gaten ontwijken, gelukkig rijdt hier bijna niemand.

Hovenweep was ooit de thuisbasis van meer dan 2.500 mensen en omvat zes prehistorische dorpen die zijn gebouwd tussen de jaren 1200 en 1300. Er zijn torens met meerdere verdiepingen die op de canyonranden zijn gebouwd. Het doel van deze torens is niet helemaal duidelijk. De naam "Hovenweep" betekent "Verlaten Vallei". Nou, verlaten is het wel.

We bezoeken eerst het visitor center, kijken een video en lopen daarna in 5 kwartier een rondje om en door de canyon om deel van de ruïnes te zien. Veel van de 800 jaar oude gebouwen/ruïnes zien er nog degelijk uit. Ze zijn kort op of soms in de canyon gebouwd en er liggen resten van gebouwen onderin de canyon. Rond het jaar 1300 zijn de indianen vertrokken, waarschijnlijk vanwege droogte.

Daarna rijden we 7 km naar een canyon verderop en lopen naar Holly groep. Ook zien we daar petrogliefen, de spiraal geeft precies de stand van de zon op 21 juni aan. We rijden ook nog langs de Hackberry en Horseshoe groep. Daarna nog een uur rijden naar Cortez in Colorado, de vijfde staat van onze reis, dit gaat ineens door gecultiveerd vlak landbouwgebied.

In Cortez eten we super lekker bij een Thais restaurant. We zijn nu twee nachten in Econolodge hotel in Cortez. Vandaag van nul naar max 10 graden, zonnig en droog.