Sydney, de Blue Mountains en Sinterklaas - Reisverslag uit Sydney, Australië van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu Sydney, de Blue Mountains en Sinterklaas - Reisverslag uit Sydney, Australië van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu

Sydney, de Blue Mountains en Sinterklaas

Door: Lydia en Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim en Lydia

10 December 2015 | Australië, Sydney

Woensdag 2 december 2015
Vandaag onze eerste dag weer in Sydney. We zitten nu in een Meriton appartement bij Bondi Junction. Erg handig, want je kunt hier zo op bus en trein stappen. En er is een grote shoppingmall. De ochtend hebben we gebruikt om onze vooraad en koelkast weer te vullen. In de middag zijn Jennieke en Flint op theevisite geweest. We hebben Flint alvast in de stemming voor Sinterklaas gebracht en Sinterklaasliedjes gezongen. Flint vond het geweldig. Wij ook haha.

Donderdag 3 december 2015
Vandaag wilden we de Coastel walk van Bondi naar Coogee weer gaan lopen. We hebben de ochtend besteed om sinterklaascadeau's te kopen. Na de lunch zijn we naar het huis van Igor en Geeke gelopen. Jennieke was daar nog en na even bijkletsen met Igor zijn we aan de wandeling begonnen, samen met Jennieke. Na ruim twee uur kwamen we aan in Coogee en na een korte rustpauze zijn we weer teruggegaan naar ons appartement. De Sinterklaascadeau's en gedichten moesten nog gemaakt worden.

Vrijdag 4 december 2015
De Blue Mountains staan vandaag op het programma. We konden zo bij Bondi Junction op de trein, even overstappen bij central station en vervolgens met de Blue Mountain trein naar Wentworth falls gegaan. De treinreis duurt ruim twee uur en het is frappant om te zien dat je daar maar rond 6 dollar enkele reis voor kwijt bent. In 2008 zijn we ook naar de Blue Mountains geweest en destijds zijn we in Katoomba (2 stations verderop) geweest.

Eenmaal aangekomen bij Wentworth falls hebben we eerst een quiche gegeten en stokbrood gehaald bij Schwarz. Daarna doorgelopen naar de start van de Darwin trail zo'n 300 meter verderop. Erg handig om zo vanuit de trein meteen met de wandelroute te kunnen beginnen. De Darwin trail is een eenvoudige en vlakke trail van 1,15 uur. De trail loopt langs een riviertje en we vonden het een erg mooie trail om te lopen. Aan het eind van de Darwin trail kom je aan bij de bovenkant van de mooie Wentworth watervallen en kun je andere trails gaan lopen. Hier hebben we de undercliff trail gelopen met super uitzichten op de groenblauwe vallei em de prachtige gele rotsen. We zijn o.a. geweest bij de Princess Rock lookout, hebben onderweg lekker gepicknickt en natuurlijk weer super genoten. De trails hier zijn medium tot zwaar.

Daarna zijn we via de short cut naar de Conservation hut gelopen en van daaruit lopend door het dorp weer terug naar het station. Al met al hebben we rond de 10 km gelopen. Weer een erg geslaagde dag.

Zaterdag 5 december 2015
Vandaag Sinterklaas gevierd bij de Filartjes. Lydia heeft eerst een lekkere appalkruimeltaart gebakken en Jennieke heeft voor meloen en stokbroden met iets lekkers gezorgd. Toen we rond 13:00 uur bij Igor en Geeke aankwamen bleken ze een zeer uitgebreide lunch geregeld te hebben, heel erg lekker allemaal.

Tussen de lunch hebben we allemaal onze Sinterklaascadeau's gekregen en gedichten voorgelezen. En sinterklaasleidjes gezongen op het balkon. Wat een creativiteit en ontzettend gaaf dat iedereen er heel veel werk van heeft gemaakt. Verbazingwekkend dat iedereen voor 10 dollar zulke mooie cadeau's heeft weten te regelen, heel erg leuk! De raketballonnen moesten natuurlijk meteen door Igor worden getest en meteen vloog er al eentje naar de bovenburen. Hilariteit uiteraard.

Intussen was het alweer rond half vier geworden en we besloten om samen lekker even naar het Bondi strand te gaan aan de overkant van de weg. We hebben meteen de beachball van Lydia geprobeerd. Vanwege de hoge golven zijn we niet tever de zee ingegaan. In de tijd dat we op het strand zaten hebben we twee zwemmers gered zien worden door de lifeguard. De locals noemen het gedeelte rechts op Bondi beach het backpackersrif, backpackers die de stroming hier onderschatten en gegarandeerd gered moeten worden omdat ze anders naar zee afdrijven en er tegenin zwemmen heeft geen zin. Er was ook een zeer sterkte onderstroom.

Na de heerlijke quiche (waar geen ruimte meer voor was tijdens de lunch) zijn we rond half 7 moe maar voldaan weer naar ons appartement teruggegaan.

Zondag 6 december 2015
De andere Manly walk vanaf Spitbridge (10 km, 3 uur) wilden we samen met Jennieke gaan lopen, maar omdat Jennieke zondagochtend eerst moest werken, werd het programma wel wat krap en we wilden ook nog uit eten. Jennieke en Lydia hadden dus mooi tijd om van de overgebleven boodschappen een heerlijke warme lunch te koken. Na de lunch zijn we met de trein van Bondi Junction naar Martin Place gegaan en van daaruit hebben we de botanische tuinen en Sydney Harbour bekeken. Heerlijk relaxed dus. Tussendoor nog een bruiloft gezien en dat vinden we altijd erg leuk.

Rond 6 uur zijn we naar Darling harbour gelopen en hebben we bij Olivo's heerlijk gegeten.
Terug weer met de trein naar Bondi Junction en lekker even nagepraat. Igor kwam ook nog even gedag zeggen en kadootje voor zijn Nederlandse familie meegeven. Helaas was Flint ziek geworden en Geeke kon niet mee. Verder nog even gezellig geskypt met het thuisfront. En toen was het tijd om afscheid te nemen van Igor en Jennieke na een geweldig leuke tijd in Sydney.

Maandag 7 december 2015
Om half 3 waren we uit bed en zijn met de taxi naar het vliegveld gegaan. Het inchecken verliep allemaal weer vlotjes maar het duurt best lang om zo'n Airbus 380 in te checken en de mensen op hun plaats in het vliegtuig te krijgen. Het zat dan ook vol, met opvallend veel kleine kinderen, die vooral het landen niet leuk vonden, wat een gekreis. We hadden 2 uur overstaptijd in Dubai, en hadden slechts een kwartier daar aan over om een kop koffie te halen. De rest van de tijd ging op aan overstappen en de bekende checks van douane en weer instappen voor de volgende vlucht. Deze vlucht in een airbus 777-300 zat nog niet half vol en we zijn in 6,5 uur naar Amsterdam Schiphol gevlogen. Vanwege een harde staartwind waren we ruim een uur vroeger (19:00 uur) op Schiphol. Toen de koffers mee en in de trein, waarna we na 5 kwartier door broer Jeroen uit Zwolle werden opgehaald. In totaal was het zo'n 23 uur vliegen en waren we 29 uur onderweg.

We zijn nu een paar dagen thuis en kijken terug op een heel mooie afwisselende reis met waardevolle familietijd en mooie herinneringen aan Sydney. Tasmanie vonden we ook heel afwisselend en rustig, mooie wandelingen gemaakt en veel natuur gezien. Echt de moeite waard om er naar toe te gaan!!

Bedankt voor alle reacties en graag tot een volgende keer!
Groet Wim en Lydia