De oostkust van Tassie. - Reisverslag uit Port Arthur, Australië van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu De oostkust van Tassie. - Reisverslag uit Port Arthur, Australië van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu

De oostkust van Tassie.

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim en Lydia

25 November 2015 | Australië, Port Arthur

Vooraf: helaas hebben we zeer beperkt wifi, dus laten we de foto's achterwege.

Maandag 23 november 2015
Na de "lange" reisdag gisteren willen we vandaag weer eens lekker gaan wandelen. We twijfelden over Maria Island of Wineglass Bay. Omdat Wineglass Bay dicht bij Bicheno ligt hebben we voor Wineglass Bay in het Freycinet National Park (FNP) gekozen. Maar eerst nog even langs de lokale bakker (Blue Edge Bakery) in Bicheno. Deze bakker is erg goed en je kunt er ook heerlijk lunchen en koffie drinken.

Het weer was met 20 graden en zon alweer super en de reis naar FNP ging vlotjes. We hebben eerst het visitor center bezocht en daar wordt aangegeven dat de wandeling redelijk zwaar is en dat je goed voorbereid moet zijn met meer dan 600 traptreden. Dus onze rugzak ingepakt met het nodige water en een lunch voor onderweg. Even verderop naar de parkeerplaats gereden en gestart met onze wandeling. Er zijn er meer op het idee gekomen, de parkeerplaats staat vol.

Het wandelpad is erg mooi aangelegd, maar na ruim half uurtje waren we onverwacht snel boven. Dat viel dus reuze mee. Je kunt vanaf boven ook verder doorlopen naar het strand van Wineglass Bay, maar dat hebben we niet gedaan. Het uitzicht vinden we super en zeer de moeite waard.

De wandeling terug was simpel en we besloten om dan maar te gaan lunchen bij de Honeymoon Bay op de terugweg naar het visitor center. Deze baai vonden we niet echt de moeite waard, maar het stokbrood van de bakker was heerlijk. Rond 13.30 uur zijn we richting Friendly Beaches gereden. Deze ligt 20 km. zuidelijk van Bicheno en ligt nog in het FNP. Hiervoor moesten we een stukje goed begaanbare gravelroad rijden. We hebben een tijdje heerlijk aan het strand gezeten op onze campingstoelen die we in Hobart hadden gekocht, erg handig. Rond 15:00 uur waren we weer terug bij ons motel en hebben we koffie met gebak van de bakkerij genomen en heerlijk gelezen op onze veranda.

Vanavond alweer heerlijk gegeten bij het Sea Live Center restaurant en na zonsondergang hebben we nog even de kleine pinguins bekeken. Intussen was het erg donker, maar we zagen er toch nog zes voorbijkomen. Helaas hadden we geen zaklantaarn met rood licht. Wit licht kunnen de pinguins niet verdragen en kunnen zelfs blind worden als je een cameraflits gebruikt. Niet doen dus. De pinguins gebruiken duikers van de waterafvoer aan de kant van de weg als nest, dus moeten ze ook nog de weg over steken.

Dinsdag 24 november 2015
Vandaag wilden we met de glass bottom boat, maar deze bleek deze week niet te varen. Deze boot heeft een glasbodem en vaart in het dichtbijgelegen Governor Island Marine Reserve. Hier kun je ook snorkelen en duiken. Het weer is weer geweldig, vandaag maximaal 24 graden en een strakblauwe lucht. Voor ons is dit de perfecte temperatuur om dingen te ondernemen.

Na een bezoekje aan de lokale bakker, slager en supermarkt, besloten we om even foto's te maken van de rode, met korstmossen bedekte, rotsen hier dichtbij. De Foreshore Footway leidt je over een afstand van 3 km over deze rotsen en komt uit bij de blowhole. Onderweg kwamen we weer veel Aziaten tegen en nog een groepje mormonen. Altijd bijzonder, vrouwen met lange rokken aan en een soort plastic knotjes in het haar. De meisjes ook met lange rokken en twee vlechten in hun haar. Geen discussie over wat je aandoet 's ochtends ;-)

Tussen de rotsen zagen we veel kleine poeltjes met allerhande zeediertjes, van kleine visjes tot krabjes, erg leuk om te zien. Terug op de weg stak een 80 cm lange zwarte slang over. Daarna zijn we richting de werf (bij The Gulch) gelopen en hier kun je dichtbij de het Governors Island zien met zijn grote aantallen vogels met veel gekrijs. Je mag dit eiland overigens (terecht) niet betreden.

Na the Gulch zijn we de Whalers Lookout opgelopen. Het is een heuvel met een uitzicht op de zee. Het weggetje de heuvel op is best wel steil en lastig, maar het uitzicht is perfect. Helaas geen walvissen gezien. Ondertussen hadden we toch alweer een tijdje gelopen en eenmaal terug in ons motel hebben we heerlijk bruine broodjes beenham gegeten.

We zagen op de heuvel van Whalers outlook al dat het water aardig laag stond, zodat je naar Diamond Island kan lopen. Mooi iets voor vanmiddag: zo gezegd zo gedaan. De wandeling langs het stand voelt echt paradijselijk. Het is een heel mooi wit strand bij de langzaam aflopende azuurblauwe zee. Die combinatie vind je meer hier in deze buurt. De golven komen in een boog op je aanrollen en dat vinden we een super mooi gezicht. Het water is kraakhelder. Het water was inderdaad zo laag dat we naar Diamond Island konden lopen. Vanaf het eiland zie je dan twee stranden die door een stuk zand van elkaar zijn gescheiden. Al met al zeker de moeite waard. Ook hier zijn weer dezelfde mormonen, de kinderen gaan met lange jurk aan het water in.

Vanavond hebben we vis (Fishermans basket) opgehaald bij Tasmanian Coastal Seafoods. De goede recensies kloppen, heerlijke verse vis en garnalen etc. Jammie!
Vanavond zitten we op de veranda te genieten van het goede leven met een glaasje wijn en appelsap. Ook hebben we nog een poos gezellig met de buren uit Adelaide ervaringen uitgewisseld.

Woensdag 25 november 2015
Vandaag hebben we een langere reisdag voor de boeg naar Port Arthur. Omdat er veel regen voorspeld wordt voor vandaag en morgen, hebben we rustig aan gedaan. Onderweg bleek de regen heel erg mee te vallen en konden we na enkele tussenstops voor uitzichten en lunch zelfs nog wat dingen bekijken, zoals de Spikey bridge, de Tasman Arch, Devils Kitchen en een heritage site met het Officers Quarters Museum. Leuke kleine bezienswaardigheden voor een tussenstop.

Wat ons verder opvalt hier dat er ontzettend veel huizen te koop staan. De reden hiervan is ons nog niet duidelijk geworden. Rond 16:30 uur kwamen we aan bij de Big 4 in Port Arthur holiday park. We hebben hier voor 2 nachten een 2 bedroom cabin geboekt. Dit lijkt meer op een luxe bungalow dan op een cabin en dat valt ons reuze mee.

De wind trekt aan en wie zien zowaar een windhoos, het lijkt wel herfst!

Groetjes van ons.

• 26 November 2015 - 11:34

Marinus En Dorine:

Hallo wereldreizigers,

Prachtig deze verslagen. We herkennen hier heel erg veel dingen in die we ook zelf hebben beleefd.
    Wat wij heel erg spectaculair vonden was o.a. met de boot de Tasmanzee op langs Schouten-eiland
    waar o.a. de zeeleeuwen lagen te zonnen op de rotsen en dolfijnen met ons mee zwommen.
    Nog heel veel plezier en genieten