Canyonlands en de Cathedral Valley loop - Reisverslag uit Torrey, Verenigde Staten van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu Canyonlands en de Cathedral Valley loop - Reisverslag uit Torrey, Verenigde Staten van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu

Canyonlands en de Cathedral Valley loop

Door: Lydia

Blijf op de hoogte en volg Wim en Lydia

19 April 2014 | Verenigde Staten, Torrey

Daar zijn we weer met een nieuw reisverslag!

Donderdag 17 april
Aangezien het uploaden van het reisverslag en een tiental foto’s al met al meerdere uren (!) in beslag neemt (nadat men bij de receptie de router deze ochtend al 4 keer heeft gereset), zijn we pas om 11 uur weg. Maar geen probleem, vandaag gebruiken we om te rijden, om morgenvroeg vanuit Torrey te kunnen starten aan de Cathedral Valley loop. Een reisdag dus, 274 km en 3 uur voor de boeg.

Vanuit Blanding over scenic byway UT-95 en de UT-24 is het de hele weg genieten van alle uitzichten. Er ligt wat sneeuw op de bergen op de achtergrond, mooi met de gekleurde rotsen! Het is weer volop genieten. Onderweg, rond half 3, bij Hog Springs staan twee mensen en een oude BMW met pech. Helaas konden we ze niet helpen, ze hadden een klapband gehad en het reservewiel paste niet. (Het profiel op hun klapband was ook wel erg minimaal vond ik). Er is geen telefonisch bereik, er waren net mensen onderweg naar Hanksville (45 minuten rijden) om hulp te halen. Waar die autoservice vandaan moet komen weten we niet, maar met een beetje pech zouden ze moeten overnachten in de auto. We hebben ze water en frisdrank gegeven waar ze zeer blij mee waren. We hadden net ingeslagen, dus ruim voldoende om te delen. Rond half 6 kwamen we aan bij Howard Johnson motel in Torrey. We hebben heerlijk gegeten bij The Rim Rock Inn met mooi uitzicht op Capitol Reef.

Vrijdag 18 april
Na het ontbijt, met zowaar gekookte eieren, hebben we geskypt met jarige zus Maureen. Daarna richting het visitor center van Capitol Reef. Gezien de paasvakanties hier is het erg druk. De campground is al vol, maar wij willen graag info over de Cathedral Valley loop die we voor een tweede keer willen gaan rijden. Vorig jaar stond de Fremont river na de stortbuien zo vol water, dat we het niet aandurfden. Onze blauwe huurauto was toen helemaal oranje. Nu hebben we meer geluk, er staat volgens de mevrouw slechts 30 cm water. Wel attendeert ze me op de kans op regen, dan moeten we gelijk terug rijden aangezien de kleigrond onberijdbaar wordt. De geschatte reistijd met een aantal uitzichtpunten en foto-stops is zo’n 7 uur.

Het is bijna 11 uur als we aan de 93 km beginnen: vanaf River Ford door de rivier rijden, geen probleem, door een stukje mul zand gaat makkelijk en verder is het een prima weg. De weg lijkt ook net geschaafd te zijn, altijd goed. Er rijden meerdere auto’s en er komen ons ook wel auto’s tegemoet. We stoppen op verschillende plekken, het is lekker weer met een graad of 18, het is bewolkt en de wolken worden wel donkerder, maar niet verontrustend gelukkig.

We hebben gelezen dat er veel monolieten moeten staan, maar we zien vooral veel gekleurd badland en rijden door een verlaten landschap. Er staat blijkbaar al tientallen jaren een verroeste verlaten truck en er lopen groepen koeien met veel kalfjes rond. Het is een weg met veel afwisseling en verschillende kleuren, zodat het niet snel saai wordt. We lopen een paar minuten richting Lower South Desert Overlook, met de monoliet Jailhouse Rock, die zo’n 150 meter hoog is.

Op een gegeven moment lijkt het wel of we een half verstopte dinosaurus zien in de stenen in het landschap. Mocht deze nog geen officiële naam hebben dan noemen we het bij deze “Hidden Dinosaur”!

We stoppen o.a. nog bij twee bij elkaar staande monolieten, de Temple of the sun, de Temple of the moon, en het er dichtbij staande Glass mountain. Ineens staat er tussen alle rode rotsen een bergje bestaande uit stukken glas. Bijzonder.

Na 6 uur zijn we aan het einde van de weg, sneller dan verwacht, en het is nog steeds droog. We vonden het een mooie route die waarschijnlijk nog mooier is bij onbewolkte hemel. Maar je kan niet alles hebben.

Morgen en zondag zijn de Nationale parken gratis te bezoeken en het is paasvakantie. We zien in Capitol Reef erg veel campers en tenten staan, waarschijnlijk is het de komende dagen erg druk.

Fijne paasdagen!

• 19 April 2014 - 08:02

Ans Bertus:

Heel wat anders dan Millingen aan de rijn, mooi hoor.

• 19 April 2014 - 21:51

Marinus En Dorine:

mooi, we blijven jullie volgen.
    We vragen ons af wanneer jullie Arendsoog en Witte Veder tegenkomen.

Veel succes verder.

Hoy,
    Marinus

• 20 April 2014 - 03:55

Reina & Henk:

Jammer dat Cathedral Valleyroad niet zo zonnig was maar je kunt het altijd nog een keertje over doen de komende jaren!
    Wij zitten nog in Blanding en gaan maandag naar Montrose. Nog veel rij en wandel plezier gr. Reina