Aankomst Nieuw Zeeland-Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu Aankomst Nieuw Zeeland-Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu

Aankomst Nieuw Zeeland-Christchurch

Door: Wim en Lydia

Blijf op de hoogte en volg Wim en Lydia

17 Maart 2008 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Maandag 17 maart 2008

Om kwart voor 6 zijn we opgestaan na een warme nacht en na een ritje met een slecht rijdende chauffeur van de shuttlebus van het Quality-hotel, vlogen we om 9.15 uur naar Nieuw-Zeeland. Ook vandaag duurt de dag voor ons 2 uur korter vanwege het tijdsverschil met Australië, dit is nu 12 uur verschil met Nederland.

We hebben heel wat controles doorlopen vandaag:
1) Allereerst de bagagecheck bij het inchecken: 20 kilo per persoon mocht mee als bagage, we hadden toch weer teveel. De (aparte) handbagage werd tot op heden nergens gewogen, behalve hier; je mag normaal één stuk handbagage van 7 kilo meenemen en een extra laptoptas of cameratas. We hadden alleen al met de beide tassen 23 kg. En we hadden een laptoptas die als extra handbagage meemag, die alleen al 12 kilo woog. Oeps. Veel te veel dus. De aardige incheck-medewerkster heeft ons gematst door een derde tas als bagage in te checken. We hebben toen de rest van de spullen van de handbagage verdeeld en de Rabo-rugzak kwam weer van pas.
2) De douane: vooraf moesten we een formulier invullen met vragen over Australië. Weer het paspoort voor de dag, pen zoeken en alles invullen. Toen de handbagage op de weegschaal voor de maximale 7 kilo-check. “Kee Medum”
3) Toen door de douane, we werden herkend van de foto en kregen weer een stempel in ons paspoort. De 4e.
4) De handbagagecontrole: de laptop uit de tas, alles uit de zakken etc., vloeistoffen apart in een hersluitbare zak (hadden we reeds gedaan, telt dan niet mee voor de kilo’s. We mochten ook hier door.
5) Toen werd Lydia eruit gehaald of ze een steekproef op springstoffen mochten houden. Oke dan maar. Handbagage open. Weer akkoord. Toen mochten we door naar de gate en wachten op het signaal dat we aan boord mochten. Nog wel mooi op tijd.

In ruim 3 uur zijn we naar Christchurch gevlogen. Het tijdsverschil is + 2 uur dus landden we om half 3. We moesten nog even een, jawel, formulier invullen, een passenger arrival card. Over Nieuw Zeeland dit keer. Wat je bij je had, of er grond aan/onder je schoenen zat, of je planten bij je had, eieren, in contact was geweest met boeren, in welke landen je de afgelopen 30 dagen was geweest (moesten we ook nog bij nadenken) … toen weer door de douane en de stempel bij Wim ging fout, stond er maar half op. Een andere medewerker moest er een correctiestempel doorheen zetten en er moest weer een nieuwe stempel naast.

Toen langs een medewerker met de vraag WELKE levensmiddelen we bij ons hadden, chocolade dus (knap hè, niet eens alles in een keer opgegeten). Mochten we doorlopen. De koffers waren intussen al achter de schermen verdwenen, we waren veel te laat door al die controles. De kofferband stond al stil, maar we hebben wel koffers gekregen, behulpzaam zijn ze hier wel. Toen moesten alle koffers en handbagage weer door een scan en daar werden de wandelschoenen van Lydia opgemerkt in de koffer. Koffer open, controle, akkoord (geen grond aangetroffen) en de koffer weer dicht en eindelijk mochten we naar de uitgang. Wat een procedures, maar goed dat we zo de Duitse grens niet over hoeven, je zou niet gaan. Wim kon het proces nog wel efficiënter maken dacht hij, nieuwe opdracht?

Uiteindelijk zitten we nu sinds half 7 op een camping in Christchurch met een soortgelijke camper als in Australië en met een volle koelkast. We vermaken ons dus wel.

We hebben net Dinie Hulsman (Lydia’s moeder) gebeld om haar te feliciteren met haar verjaardag en zitten nu aan de koffie. Even een verslagje maken is wel een leuke aangelegenheid, het is nu te koud om buiten te zitten en het is al donker. Het kost niet veel tijd omdat we onze eigen laptop bij ons hebben, de één typt, de ander zet koffie en zeurt er wat bij……

De plannen: voorlopig hebben we onze zinnen gezet op o.a. Kaikoura, Akaroa, Arthur’s pass en Queenstown. De rest zien we nog wel. Het weer lijkt goed te worden, een graad of 22 en droog, dus beter dan jullie regen en onze hitte van afgelopen week. We moeten wel rekening houden met de vakanties hier i.v.m. Pasen. We zien dus wel even hoe en wat we doen. We hebben de (6) eieren voor Pasen al ingekocht, jullie ook?

Ma proost op je verjaardag! We gaan aan de wijn (en Wim aan de fanta)!

Dinsdag 18 maart
.... zijn we de stad (Christchurch) in geweest. Eerst 5 km met de bus en daarna rustig rondgelopen (aangepast aan de bevolking) en o.a. de Engelse sfeer en de mooie botanische tuinen gezien. We vonden het qua drukte en afmetingen meer een dorp dan een stad. Veel kunst (ook Maori, veel houtsnijwerk) en wollen spullen te koop. Dat heb je met 8 schapen per inwoner...

We kunnen ons wel voorstellen dat mensen gaan emigreren, alles gaat hier veel relaxter dan Nederland. En dat merk je aan veel zaken als: instappen in de bus (henig an), wachten in een rij (tijd genoeg om je keuze te maken welk gebak je wilt), behulpzaamheid van de mensen hier... aan alles dus bijna. Maar we komen terug, als we tenminste niet worden opgegeten door de sabeltandtijger van Maarten (aldus Lydia's neefje van 2)!

Groetjes van Wim en Lydia

• 17 Maart 2008 - 09:47

Maaike:

Jeetje wat een gedoe met al die controles.. Gelukkig hoeven jullie nu 3 weken niet meer over de grens!

Succes daar en veel fun..! Hier en aan de andere kan van de straat gaat tot nu toe alles prima...!

Groetjes...

• 17 Maart 2008 - 20:51

Fam. Achterkamp:

Je snapt het niet, maar ook wij zijn wakker.
    Lezen voor het eerst jullie verhalen.
    Geweldig, jullie hebben al heel wat beleefd de afgelopen periode.
    Blijf genieten van jullie vrijheid, maar ook van de temperaturen daar.
    Wij zullen jullie vanaf nu blijven volgen
    Groetjes.

• 18 Maart 2008 - 10:24

Jan Slettenhaar:

Jullie maken veel mee mooi voor ons om dit te kunnen volgen.Er word hier thuis veel meegelezen.Hier maken we ook veel mee maar dat is v.n. werk,p.s het weer is nu wel mooi. We bijven jullie volgen al is het wel op enige afstand.Groetn ut Hoarle.

• 18 Maart 2008 - 10:43

Jeroen En Lisette:

Ha ! dat ze jullie nog doorlaten, dat is wel geluk hebben zeg..
    maar het is gelukt en nu kunnen jullie gaan genieten van Nieuw Zeeland, ben erg benieuwd naar de foto's. Het is erg leuk om telkens op internet te kijken of er al nieuwe verhalen van jullie zijn, zo blijven we mooi op de hoogte.
    Hier wisselvallig (zie ook bericht van Jan) maar gelukkig nog droog.
    We hebben er gisteren maar eentje op gedronken voor jullie..
    Veel plezier en groeten uit het zonnige (ahum) boerendorp Hellendooorn.
    JLM

• 18 Maart 2008 - 12:08

Robert & Natasja:

We kijken bijna dagelijks op jullie site om te zien waar jullie nu weer zijn en wat jullie allemaal meemaken. Je kunt er haast een boek over schrijven. Misschien een idee voor de rest van de sabattical? ;-)

Groetjes!

• 18 Maart 2008 - 18:49

Hermien:

Denk je eraan eerst te tanken voordat je de Arthurs pass oversteekt!! In Kaikoura kun je heerlijke malse spareribs eten. Ik ben alleen de naam van het restaurantje vergeten. Ergens aan het eind van de doorgaande weg, bij een bocht. Schuin tegenover de sportsbar als ik het me goed herinner :-) Heb je daar wat aan? En op de stranden oppassen voor de 'sandflies' hè! Mocht je er last van krijgen dan heeft de drogist een goed middel:ZOOFF. Hiermee trekt de jeuk snel weg.
    groetjes, Hermien

• 18 Maart 2008 - 18:52

Janny En Jan:

Hoi Luitjes Wat een gedoe met die koffers en controles, je mag wel extra dagen boeken.Gelukkig dat het daar een rustige sfeer is, want als jullie weer in Nederland zijn is het weer druk---druk----druk. Geniet van de dorpen en steden en voorzichtig met de camper. Groeten uit Daarle.

• 18 Maart 2008 - 21:13

Margery:

Ja Wim nou zie je het eens van een andere kant hoe vervelend al die controles kunnen zijn. Ha Ha. Sifrah ligt al op bed dus nu heb ik de kans voor een reactie. Nou jullie hebben in ieder geval beter weer als bij ons hier is het weer wel afwisselend, dan weer hagel dan regen dan zon ja eigenlijk van alles wat. Dus we klagen ook niet hoor.
    Fred heeft net een hele vracht stenen opgehaald voor de oprit dus we hebben vanavond voldoende krachttraining gehad.
    Zeg nog eens wat hebben jullie je gezonde eetpatroon aan de Pastoor Rientjesstraat gelaten...........chocola,gebak, eieren, .........ja dat heb je met die andere taal kun je niet lezen hoeveel calorien erin zitten.....

Nou Fred laat ook de groetjes overbrengen en ik wens jullie heel veel plezier. O ja van die Sabeltandtijger zullen jullie niet veel last hebben als Wim die eieren op heeft ha, ha,ha,
    Nou Big Hug voor jullie allebei,

Groetjes Margery

• 19 Maart 2008 - 15:28

De Laccers:

Wij harde werkers zijn "stikjaloers"op jullie.
    Inmiddels waait hier de sneeuw om onze oren en is er op dat vlak ook al geen leuks te beleven.

Desalniettemin hebben ook wij nog wel lol met elkaar.

Fijn dat jullie het zo leuk hebben en zo veel zien en beleven, geniet er van.

PS
    Oppassen voor die tijger.

PS
    Je had nog mazzel met die koffers, bij mij (Janneke)hebben ze alle kadootjes e.d. uit het papier gerukt, dus zo te horen is er daar in al die jaren nog niet veel veranderd.