Akaroa - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu Akaroa - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu

Akaroa

Door: Wim en Lydia

Blijf op de hoogte en volg Wim en Lydia

19 Maart 2008 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Woensdag 19 maart

Allereerst bedankt voor al jullie leuke reacties. Zoals enkelen van jullie onze site dagelijks bekijken, zo kijken wij bijna dagelijks naar jullie reacties, we houden elkaar mooi bezig en op de hoogte! Wij vinden het lezen ook erg leuk! En we gunnen jullie ook wat beter weer dan momenteel blijkbaar, wij hebben het nu heerlijk warm, een graad of 26. Maar ook hier zit regen aan te komen met de paasdagen, dus lijkt het wat beter verdeeld te worden.

Vanmorgen hebben we het Arctic Center bezocht in de stad, vanuit Nieuw Zeeland is een permanente basis aanwezig op Antartica. Het is nog wel ruim 3200 km hier vandaan. Was leuk om te zien, vooral het voeren van de pinguins.

Na een kleine 2 uur zijn we doorgereden naar Akaroa, een schiereiland zo'n 80 km verderop. We hadden de tips van Hermien bij ons. We hebben de toeristische route gevolgd en hebben nog eerst een baai (Pigeon bay) bezocht. Het in de bergen rijden met de camper gaat Wim heel goed af, want er wordt meestal duidelijk aangegeven hoe hard je maximaal door de bocht kunt en dat klopt goed. Ook wordt aangegeven of je met een camper een bepaalde weg in mag. Totdat we door de Tomtom terug werden verwezen richting Akaroa, 4 km ipv 12, dus dat leek ons wel wat.

Het begin van de weg was verhard, wel slechts één rijstrook maar geen verbodsbord of zo. Dus we dachten: kan wel. Na een kilometer ging de verharding over in stenen en zand en bleven we klimmen. Wim kon alleen in de 2e versnelling rijden, schakelen was uit den boze. Teruggaan ook. Dus remmen zou waarschijnlijk stilstaan betekenen en dat betekent op zo'n weg letterlijk: achteruitgang. Inderdaad. Er kwam een auto van de andere kant toen wij stegen, dus wij hadden voorrang. Maar we moesten stoppen om aan de kant te gaan, er was geen passeerruimte meer. Het ging allemaal net goed, 'ken net' zullen we maar zeggen. Op de handrem reed de camper nog achteruit, zo stijl was het.

Dus weer verder, met een geoefende chauffer ben je een heel eind! Vliegt (ja letterlijk) ineens een schaap over de weg, vlak voor de camper langs. En je weet, als er één schaap over de dam is..... gelukkig bleef die uit. Maar we moesten vaart houden, dus kon weer net. Gelukkig kwam het eind van deze weg in zicht. Het voelde als een overwinning.

Toen we aankwamen in Akaroa was het kwart over 3 en was de laatste boot net weg. Dus hebben we gewandeld door deze Franse plaats en verse vis en chips (patat) gegeten. Voor onze ogen zonken een paar zeilbootjes bijna. Genoeg om van te genieten.

Op de terugweg zijn we nog even naar ons favoriete winkelcentrum gereden om voor de komende dagen etenswaren in te slaan. Vrijdag (goede vrijdag) dan is hier blijkbaar bijna alles gesloten.

Leuk om te zien dat ze in de supermarkt een stelling hebben met Nederlandse spullen: De Ruyter muisjes, mayonaise, drop (€ 8,= per kg), ontbijtkoek, beschuit, DE-koffie en nog veel meer. We hebben even Calvé slasaus meegenomen (voor Wim) uit dit rek. (Voor Marja en Harry: de melk kost hier ongeveer 70 eurocent per liter.) En er zijn literbakken yoghurt met fruit te koop. Die staan nu in onze koelkast. Echt, we hoeven hier niets te missen, alleen jullie!

Morgen rijden we via Arthur's pass (met 3/4 volle tank (Hermien, bedankt maar weer) naar de andere kant van het eiland, richting Greymouth. Daarna willen we naar het zuiden rijden, naar de Fox gletsjer. Dan weer terug naar boven om naar Kaikoura te gaan. Hopeljk zijn daar dan wel de walvissen, zeehonden en pinguins. Dat later.

De diesel is trouwens voor ons erg goedkoop, omgerekend 70 cent per liter. En hier klagen ze dat het zo duur is.... De benzine kost ongeveer 93 cent.
Genoeg voor vandaag, als jullie minder mailtjes willen moet je ze maar negeren! Wij vinden het erg leuk om te schrijven en te lezen!

Heel veel groeten uit Christchurch.

PS. we missen de berichtjes en knuffels van Sifrah..... haha

• 19 Maart 2008 - 08:24

Jantien:

fijn dat jullie het leuk hebben daar!ik ben wel jarloers op jullie, ik moet de heledag naar school en jullie kunnen daar genieten van het weer en de omgeving.

xxJantien

• 19 Maart 2008 - 09:19

Harry En Marja:

Wat een plaatje. Is dit echt. Geweldig!En zo lekker bruin Wim, of komt dat uit een potje? Of is dat rood en Lydia lekker bruin?
    Nou jullie orienteren maar wat rond hoe het de Nederlandse melkveehouders daar vergaat. Want in de vakbladen zien wij geregeld Hollanders die naar Nieuw Zeeland zijn gegaan. Hier is alles goed. Afgelopen zaterdag een twee uur durende uitvoering gezien van Jezus Christ superstar waar Rudie Wolbers de broer van Marianne de geweldige rol vertolkte van Judas. Hebben jullie nog het gevoel dat het pasen is?
    Genieten jullie beiden we volgen jullie op de voet.

• 19 Maart 2008 - 12:52

Joop En Jacqueline:

leuk hoor om al die verhalen te lezen, knap dat jullie dat zo bijhouden,wat een prachtig land lijkt me dat, geniet er nog lekker van, wij blijven jullie volgen, groetjes ook van de jongens.

• 19 Maart 2008 - 15:22

Ans En Bertus:

Fijn dat jullie het daar naar je zin hebben.
    We zijn wel een beetje jaloers op zo'n mooi avontuur die jullie maken.
    Dat de zon daar volop schijnt is te zien aan het lekkere bruine kleurtje, pas op voor het gat in de ozonlaag.
    Geniet van deze prachtige reis, want voor je het weet zit je weer in het koude kikkerlandje.

Groetjes

• 19 Maart 2008 - 18:03

Jan Slettenhaar:

Prachtig plaatje.lijkt inderdaad erg hoog we genieten met jullie mee groetn ut hoarle

• 19 Maart 2008 - 19:39

Donnie Janssen:

Erg leuk jullie reis op deze manier te volgen. Nog even en je wil niet anders meer. Hier kan geen stressmanagement tegenop. Geniet met volle teugen.

• 19 Maart 2008 - 20:34

Dinie 19-03:

Fijn dat jullie het naar je zin hebben.Hier gaat ook alles naar wens.Morgen komen ze het aanrechtblad plaatsen. Wij wensen jullie nog een hele vakantie .groetjes van Pa, Ma en Maureen.

• 20 Maart 2008 - 10:33

Hetty En Dick:

Van je vader de informatie over jullie reis gekregen.
    Wij vinden het erg leuk om jullie te volgen.
    Groetjes
    Hety en Dick

• 20 Maart 2008 - 16:56

Hermien:

Doe ze in Greymouth de groeten in de Ierse Pub! Wij hebben daar heerlijk gegeten en zijn er uit ons dak gegaan op oude rocknummers die ze er de hele avond draaiden. verder was er namelijk niet veel te beleven. De pancake rocks mag je niet missen! Een eindje rijden boven Greymouth. Echt mooi om te zien.

Leuk he die wegen die ineens overgaan in gravelroad of zand... Dat was ook mijn favoriete onderdeel zal ik maar zeggen..ahum.

groetjes en veel plezier!!
    Hermien

• 20 Maart 2008 - 17:37

Siffie:

hee heeeeeel veel sorry sorry sorry dat ik al die tijd niet gemeeld heb en dus heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeel kusjes xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-jes
    en een enorm grote knuffels XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX-fels

leuk dat het daar allemaal goed en leuk is bij ons is ook alles goed en leuk en
    donja is naar de kapper geweest en hij lijkt heel anders (net als een mini dalmatier heel grappig)en toen hadden wij sharai net (donderdag 30 maart om 6 uur)wijs gemaakt dat het een ander hondje was en dat geloofd ze ook nog!!!
    (wij noemen hem voor de grap vikkie) hihih grappig he??? maar verder heb ik niet veel te vertellen dus nog veel plezier daar en groeten van sifrah (kusjes heb je al gehad maar nog maals xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-jes
    en nog dikke knuffelsXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX-fels
    van mij

(en doe maar rustig aan want straks breken jullie een pols!!!)(HIHIHIHI)
    DOEGGGG

• 20 Maart 2008 - 20:33

Elly Kuiper:

Ik hoorde van Hetty en Dick datjullie op reis zijn en dat wij jullie kunnen volgen.
    Veel reis plezier van mij en mijn vriend Gijs.
    groetjes van ons

• 20 Maart 2008 - 20:40

Janny Eshuis:

Heel leuk om jullie te volgen en fijn dat het daar lekker weer is, hier regent het weer en met de pasen verwachten ze zelfs sneeuw. Geniet er maar met volle teugen van.
    groetjes Janny

• 21 Maart 2008 - 08:56

Mariwit:

Heerlijk allemaal wat jullie beleven,kunnen we daar samen geen dropwinkel beginnen,we blijven vast wel onder de prijs van € 8,--
    groetjes van mij en genieten....hé

• 21 Maart 2008 - 16:00

Wim Van Dommelen:

Hi Folks,

Kan ik jullie nog een plezier doen met de weersverwachting voor vandaag?
    Verder krijgen we waarschijnlijk voor het eerst sinds 1982 een witte pasen: dat moeten jullie toch maar mooi missen :-)

Heel veel plezier verder,
    groetjes
    Tineke en Wim

Weersverwachting
    Geregeld trekken buien over ons land. Hierbij kan het hagelen en ook is hier en daar natte sneeuw mogelijk. De kans op onweer is ondertussen flink afgenomen. Wel schiet de wind in Zuid-Holland of Zeeland soms flink uit. Tussen de buien door klaart het fel op en met de zon erbij is het een graad of 6, maar tijdens een bui ligt de temperatuur enkele graden lager. Vanavond nemen de buien af. Verder staat er een stevige wind uit het westen tot noordwesten, boven land matig tot vrij krachtig, 4 of 5 Bft, aan de westkust hard tot stormachtig, 6 tot 7 Bft. Opvallend hierbij dat in het noorden en oosten minder wind staat. Vanavond wordt het overal rustiger, maar vooral in het binnenland.

• 21 Maart 2008 - 20:08

Gerard En Willemien:

Hallo overburen, nu echt aan de overkant!!!
    Wij leven helemaal met jullie mee, want door jullie superfoto's en verhalen (her)beleef ik mijn vakantie weer, doordat ik veel herken. En er valt nog zoveel te zien. Heel veel plezier.
    Gerard.
    Fijn dat Gerard zo geniet van jullie avonturen (is iets minder prijzig dan twee jaar terug...hum...)
    Lekker genieten en tot jullie volgende story.
    Groetjes Willemien.