Hunter valley en Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu Hunter valley en Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu

Hunter valley en Sydney

Door: Lydia

Blijf op de hoogte en volg Wim en Lydia

11 November 2010 | Australië, Sydney

Maandag 8 november 2010

Vanmorgen vertrokken met een blauwe lucht en witte wolken, eindelijk zon! Om 10 uur was het dan ook al heerlijk warm. Vandaag rijden we 265 km naar het zuiden, richting de Hunter Valley. We willen de Australische wijngebieden wel eens zien. Onderweg weer een onderhand traditionele lunch op een strand, dit keer in Forster, waar ons opviel dat het zand geluid maakt als je eroverheen loopt. Het zeewater is erg koud in vergelijking met onze eerdere strandervaringen. Het gebied waar we doorheen reden vandaag is heuvelachtig, maar niet echt bijzonder. We zijn daarom maar omgereden via het grote meren gebied, rond Forster.

Daarna richting de Lindemans-wijngaard. Je kunt hier overal wijnproeven, in dit wijngebied zijn zo’n 180 wijnboeren, goed verdienen zo te zien aan de grote huizen en vele paarden erom heen. Wel een mooi plaatje met die blauwe lucht erbij! De Lindemanswijn drink ik thuis ook regelmatig, dus maar eens zien hoe het wordt gemaakt. Tenminste, dat dachten we, nee, het is alleen te proeven en te koop.

Na een paar slokken wijn, waarbij ik wel voorkeur heb voor die van thuis, hebben we ons hotel voor vannacht opgezocht, Best Western in Cessnock. Het wordt gerund door de supportersvereniging van de plaatselijke rugbyvereniging, die o.a. ook een bistro runnen, die hebben we ook maar even geprobeerd. Het was zeer de moeite waard!

Met een flesje wijn uit de plaatselijke liquor-store (wijn en sterke drank mogen bij wet alleen worden verkocht aan 18+-jarigen en niet in een supermarkt) hebben we de hotelkamer weer opgezocht, met de airco aan want het is 30 graden en het koelt maar niet af.

Dinsdag 9 november 2010

Vannacht heeft het veel geregend en we hoorden dat het in Sydney een hevig noodweer heeft huisgehouden. We waren vanmorgen nog maar net wakker (om 7 uur) en we hoorden van Jennieke (via MSN) dat ze gebak aan het eten waren in Haarle. Daar wilden we meer van weten! Ook Sifrah was on-line en we hebben even gechat. Daarop direct even geskypt met Haarle. Hier eten ze voornamelijk muffins en cupcakes en we hebben nog geen lekker uitziend gebak kunnen ontdekken. We zien uit naar de (Monchou)taart in Nederland.

Na het uitgebreide ontbijt in het hotel zijn we richting Sydney vertrokken. Vandaag een relatief klein stukje van rond de 180 km. Onderweg hebben we een stokbrood en melk voor de picknick ingeslagen. Die traditie houden we er voorlopig in. Rond 30 kilometer voor Sydney hebben we een bezoek gebracht aan het Ku-ring-gai Chase National Park, deze lag mooi op onze route. Geen idee wat er te zien en doen was, maar daar kwamen we snel achter.

Eerst zijn we langs het Kalkari discovery center geweest en hebben we een korte wandelroute door de bush gemaakt. Hier zagen we ineens een groepje grote grijze kangoeroes in het wild. Dat was best wel spannend, want je loopt daar in the middle of nowhere met z’n 2-en. De kangoeroes waren gelukkig heel erg rustig en we liepen er op zo’n 10 meter langs. Misschien waren ze wel banger voor ons dan wij voor hun, net als de koala Jan. Verderop zagen we een groot stekelvarken. Later hoorden we in het bezoekerscentrum dat dat wel heel bijzonder was. Tijdens de wandeling zagen we veel verbrande bomen, dat was van een eerdere bosbrand. Bijzonder om te zien hoe snel een bos zich toch kan herstellen. Na een gesprek met de mensen uit het bezoekerscentrum zijn we doorgereden naar een picknickplek verderop. Daar hebben we weer onze inmiddels traditionele picknick gehouden.

Daarna kwamen we een parkranger tegen en gaf ons de tip om een wandeling in het dichtbij gelegen mangrove bos te maken. Deze wandeling heet de ´Gibberagong track mangrove boardwalk´ en is in zijn geheel ongeveer 3,5 uur. Wij hebben er een uur van gelopen. Deze wandeling kunnen we een ieder aanbevelen. Je loopt eerst over een aangelegd wandelpad over het water via een mangrovebos en later verder door een gewoon bos en over rotsen. Alles is erg mooi aangelegd en zeer goed te doen. Met name de vele fel gekleurde rivierkreeftjes waren mooi om te zien. Die doken direct weg in hun holletje als er iemand langs kwam. Al met al zeer geslaagd dus.

Daarna zijn we verder gereden naar ons hotel in Sydney, het Quality Cambridge Hotel. Direct daarna zijn we Sydney ingegaan en hebben Hyde park bezocht, wat geshopt en lekker Turks gegeten. We hadden geluk, want het mega shopping center Westfield is net geopend. Tsjonge wat een prachtige winkels! Het voelt voor ons wel heel vertrouwd om hier na 2,5 jaar alweer rond te lopen.

Wat ons opvalt: Ze zijn hier erg druk met kerst: we hebben prachtige metersgrote etalages gezien met bewegende poppen en kerstmuziek. En de kerstman wordt binnenkort ingehaald, nog eerder dan de sint bij ons! Lijkt ons erg vreemd, kerst onder de palmboom, wie weet maken we het ooit nog eens mee, alleen dit jaar niet! Al met al weer een geslaagde dag.

Woensdag 10 november 2010

Vandaag een relax dagje in Sydney. We zijn vanmorgen meteen naar de botanisch tuin vlakbij de haven gelopen. Het weer was prachtig en we hebben heerlijk in het park genoten van het bekende uitzicht op het Opera Housen en de Harbour Bridge, de vele verschillende bomen en planten in de tuin en het mooie weer. Heerlijk vakantievieren! Het grappige is dat er een bord staat dat je vooral wél op het gras mag lopen.

Vanuit het park zijn we richting het Opera House gelopen. Daarna bij de Mac Cafe even de mail gecheckt met een kop koffie erbij. Zonder dat we het in de gaten hadden was het alweer 13.00 uur. Tijd om lekker wat te eten. Het was erg druk met werkende mensen die pauzeerden, maar we hebben een plek gevonden en lekker gegeten.

Vervolgens liepen we naar Darling Harbour. Dat gedeelte is helemaal op toeristen gericht met veel vertier, zoals een IMAX, een zeeaquarium en allerlei (speed)boten. Tegen 15:30 uur begon het weer om te slaan en behoorlijk te regenen en we hebben daarom maar even bij een andere vestiging van het Amerikaans restaurant geschuild. Toevallig kwamen ook een ander Nederlands stel schuilen en we hebben ruim een uur gezellig over allerlei dingen gepraat. Leuk kennis gemaakt te hebben!

Toen het ophield met regenen zijn we naar het hotel gelopen en onderweg gleed Lydia uit op een rooster. Een bebloede knie was het gevolg. Gelukkig hadden we pleisters bij ons en achteraf viel het mee.

Donderdag 11 november 2010

We wilden vandaag met de veerboot naar Manly, een buitenwijk van Sydney, ook direct aan zee, waar je in 40 minuten met de veerboot bent. Manly en Bondi zijn de bekendste van de ruim 50 stranden van Sydney. Het geplande zwemmen in zee daar lijkt ons met die knie niet handig. We gaan wandelen, er is mooi weer voorspeld, 26 graden en net als gisteren wel met kans op een onweersbui. En tot op heden (13 uur) is het heerlijk weer. We hebben genoten van de overtocht; je verlaat de binnenstad tussen het Opera house en de Harbour Bridge, prachtig gezicht! Daarna leuk gewandeld van Manly Beach naar Shelly Beach, veel te zien hier in en om het water. We gaan zo weer naar de binnenstad met de veerboot, de Applestore schijnt erg bijzonder te zijn, de winkel inclusief trappen zijn van glas. We zijn benieuwd.

Morgen vliegen we naar Auckland en zijn ’s avonds (inclusief 2 uur tijdsverschil) over. Tot
snel!

Groetjes van ons!

• 11 November 2010 - 15:01

Anneke:

Hallo Lydia en Wim

Terwijl ik dit berichtje mail, regent en waait het hier! Koud en guur weer, maar als ik jullie berichten lees krijg ik het gevoel van de zomer weer even, heerlijk! Kan ik de volgende keer niet mee? Wat een geweldige reis maken jullie weer! Ik geniet en ben een beetje met jullie mee op reis! Gr. Anneke (ook van Gert)

• 11 November 2010 - 19:32

Ester:

Hoi Wim en Lydia,
    Van die foto's, daar krijg je wel de kriebels van hoor! Ziet er super uit. Gaat je knie ook weer goed?

Groetjes!
    Ester

• 12 November 2010 - 10:46

Hetty:

hoy Lydia en Wim
    jullie reis verslag gelezen wat is het weer een fantastische reis ik ben jeloers op jullie maar geniet er maar lekker van groeten vanuit een koud en regenachtig Nijverdal