Bali, onze eerste indruk - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu Bali, onze eerste indruk - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu

Bali, onze eerste indruk

Door: Wim en Lydia

Blijf op de hoogte en volg Wim en Lydia

04 December 2010 | Indonesië, Sanur

Vrijdag 3 december 2010

We hebben vandaag de vluchten vanaf Auckland naar Denpasar afgelegd met redelijk wat turbulentie op de laatste vlucht. De vertrekbelasting vanaf Auckland ( NZ$ 35 p.p.) blijkt inmiddels bij de vluchtprijs in te zitten. Dat scheelt weer. Het leek wel een jongerenreis trouwens, veel Australiërs die klaar waren met hun examen en de vroege vogels gingen al onze kant op. De zomervakanties beginnen daar over 2 weken.

De vlucht was met was een lowcost carrier (Jetstar) en daarom geen gratis maaltijden en drankjes, behalve voor enkelingen zoals wij. Ook kregen we een dekentje en oordopjes, het voelde wel een beetje vreemd, maar goed, we hebben maar gedeeld met de anderen. We kwamen op tijd aan en na het invullen van alweer een aankomstformulier en het contant betalen van de 25 US$ p.p. voor een 30 daags visum on arrival, konden we via de douane (we noemen ze stempelposten) en de bagagescan al snel naar een chauffeur van Flashbacks, het was voor ons Nieuw Zeelandse ritme immers al half 4 ‘s nachts. Via een ritje van een klein halfuur in het donker, kwamen we aan bij ons appartement, en wat mooi! Een open woonkamer/keuken (zonder ramen met als gevolg dat er van alles op de muur zat (o.a. hagedisjes) en ook rondvloog. Onze kamer met douche en toilet is afgesloten en heeft gelukkig airco, het lijkt er wel een koelcel ook al staat hij op 24 graden. Buiten is een tuin met een klein zoutwaterbad en ligstoelen, prachtig. We zitten op een kleinschalig complex met negen verschillende appartementen en wij zitten als enige boven.

Zaterdag 4 december 2010

We hebben vannacht heerlijk geslapen maar niet lang, om 4 uur was ik (Lydia) alweer wakker. Ach, de zon kwam langzaamaan al op, vogels floten (anders dan thuis, je hoort van alles) en ik ben om 6 uur maar eens in de woonkamer gaan zitten. Daarna kwam Wim ook al kijken en genieten van de mooie omgeving bij daglicht. Altijd weer leuk zo’n eerste indruk. Het ontbijt was inbegrepen (wisten we niet) dus hebben we lekker gegeten aan het begin van het complex hier, in het Porch-restaurant.

We hadden wel zin om rond te kijken hier, het was nog niet zo warm, half bewolkt en iets van 25 graden dus eerst naar een grote supermarkt 500 meter verderop. De weersvoorspelling geeft een bui aan, dus wie weet. We lopen op een hoge, ongelijke stoep en er toeteren telkens taxi’s, scooters etc. en mannen langs de kant vragen of we vervoer willen. Nee dus, en morgen ook niet. Ze roepen je naar binnen in hun winkeltjes en restaurants. De mensen zijn kleiner dan wij en Wim wordt al voor superman uitgemaakt! Nou ja, vanwege zijn lengte dan neem ik aan!

De Indonesische Rupiah is weinig waard, we zijn al miljonair hier! 50.000 IDR is iets van 5 euro. En de prijzen liggen laag, behalve dan van merkartikelen zoals Heineken en Hero. Die zijn denken we door de lokale bevolking niet te betalen. We vinden het altijd leuk om te zien wat ze verkopen in de winkels, zelfs Friesche vlag melkproducten, het heet Frisian Flag met de bekende Friesche pompeblêden, een erfenis uit het koloniale verleden?

Met de boodschappen lopen we weer terug naar de koelkast en nu maar eens verder de stad verkennen, via een resort aan de overkant van de weg lopen we naar het strand, een paar honderd meter via prachtige tuinen. Het is vloed, dan kun je hier blijkbaar zwemmen, anders is het te laag en met een koraalbodem niet prettig. Er zijn weinig mensen in het water, wel een tiental vissers.

We hebben een paar kilometer naar het zuiden gelopen en het is op bepaalde gedeeltes wel heel rommelig met allemaal kleine stalletjes. Ook zijn er een paar grote hotels met bewaking, daar is het netjes. We zien weinig mannen werken, eentje maar, ze hangen wat rond, en veel vrouwen bezig met lange plantenbladeren, een soort vlas, ze vouwen er iets moois van. Ook zien we veel offertjes liggen bij de tempels die overal staan: een bakje met bloemetjes en koekjes of snoepjes.

Het wordt wel erg warm, blijkbaar is het maar 26 graden maar de gevoelstemperatuur vanwege het hoge vochtgehalte (89%) is 36 graden. Op karakter zeggen we tegen alle mensen nee, die ons een taxi “aanbieden”, maar het zweet loopt ons van het hoofd in de zon. We hebben wel een koel drankje verdiend, een heerlijke groentemix en een fanta! En veel water… lekker even bijkomen van de 4 drukkere weken!

Het is nu kwart voor 7 en het is nu 7 uur vroeger dan bij jullie en bijna donker.Er komt iemand langs met 2 aangestoken spiralen wierook tegen de muskieten. Hebben ze ook iets tegen die grote vliegende voelsprietenbeesten?

We hebben hier een goede internetverbinding, dus wie weet spreken we jullie nog. We zijn hier nog 4 nachten. Maandag hebben we een auto met chauffeur gehuurd, kost zo’n 50 euro en willen we o.a. naar Ubud en naar de rijstvelden.

Woensdag verkassen we voor de laatste 4 nachten op Bali naar het Sanur Beach hotel, met een paar zwembaden dichter aan het strand, voor de afwisseling.

Morgen, zondag blijven we lekker in ons appartement en zullen we eens beginnen aan onze stapel boeken en tijdschriften. We passen ons maar aan aan de plaatselijke bevolking hier haha.

Groetjes Wim en Lydia

• 04 December 2010 - 16:04

Jan En Diny:

Wat een prachtig verhaal en wat een temperaturen! Beter dan hier, gevoelstemperatuur van -15 graden. Nou laten we niet klagen . Nog een aantal dagen genieten van al dat moois daar!
    We blijven jullie volgen. Veel plezier, want voor je het weet ben je weer hier...hahahahahahha

• 04 December 2010 - 16:53

Ivo En Loes:

Hoi Wim en Lydia,

Jullie reisverhaal klinkt helemaal geweldig en ook erg leuke foto's! Wij zijn inmiddels weer terug in het koude Nederland, dat is wel weer even wennen zeg......
    Geniet er nog lekker van (vooral ook van het mooie weer!).

groetjes, ivo en loes

• 04 December 2010 - 17:21

Roel, Ellen En Gea:

Wat een weertje en prachtige omgeving,
    wij zitten hier maar te verkleumen van de kou, wat een verschrikking.
    Superman? Hi Hi, Droom daar nog maar lekker van,
    misschien komt het er (n)óóóóóóóit van.
    Jullie hebben nu een prachtig hotel,
    met al dat lekkere eten, dan redt je het wel.
    We wensen jullie nog heel veel plezier,
    want het duurt nog even, de reis naar hier.
    Vanavond vieren wij met z'n allen pakjesavond,
    iedereen heeft de cadeautjes en gedichtjes rond.
    Met dit gedichtje een beetje Sinterklaasgevoel,
    groetjes van Ellen, Gea en Roel.

• 04 December 2010 - 17:41

Herold En Jannette:

hey geniet maar lekker van de mooie omgeving en het mooie weer
    beter dan hier ,sneeeeeeeeeeuuww brrrrrrrrr

gr herold en jannette

• 04 December 2010 - 20:18

Hetty:

dus jullie zitten nu op Baly ziet er mooi uit . ik zou daar maar een poosje blijven want we hebben hier een pak sneeuw en het is erg koud
    groeten van ons .

• 06 December 2010 - 09:17

Jolanda Van Den Berg:

Hoi Lydia en Wim,
    Wat een leuk verhaald weer en wat zien jullie veel, leuk hoor.
    Groetjes,
    Jolanda

• 07 December 2010 - 11:59

Hans En Irma:

Wim en Lydia, wauw wat een mooie foto,s kunnen wij ook lekker meegenieten,en Lydia wel goed je neusje insmeren hoor whahah,veel plezier nog ,maar dat zal wel lukken groetjes