Van het zuiden naar het noorden - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu Van het zuiden naar het noorden - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu

Van het zuiden naar het noorden

Door: Wim en Lydia

Blijf op de hoogte en volg Wim en Lydia

02 December 2010 | Nieuw Zeeland, Auckland

Maandag 29 november 2010

We zijn in Christchurch, waar deze zomer een aardbeving van 7.6 op de schaal van Richter heeft plaatsgevonden. Een heel aantal oude gebouwen zien we in steigers staan omdat er een deel van de gevel of het balkon is ingestort en is gesloten. Ook heeft Wellington gisteren een aardbeving gehad van 5.4.

Wij gaan vandaag naar één van de 2 voormalige vulkanen dicht bij Christchurch: Banks peninsula en specifiek het plaatsje Akaroa. Het plaatsje in 1840 gesticht door de Fransen en dat is te zien: straatnamen in het Frans en een Frans relaxt sfeertje. Wij willen graag Hector-dolfijnen zien en boeken een tour van 2 uur op het water. Het weer is super: zon en 25 graden. We kunnen om 13.30 uur op de boot, we gaan dan eerst evne vis eten hier. We zien vamnaf de boot van alles: Zeeleeuwen (4e keer deze vakantie), een blauwe pinguïn (2e keer) en vier Huskydolfijnen, die we nog niet eerder hebben gezien. Het zijn de kleinste dolfijnen, ik denk ruim een meter lang, deze springen alleen niet zo leuk als de Hectordolfijnen vinden we. Wel een mooi gevecht om de vis met de vogels die erop duiken. Het blijft wilde natuur dus is het een gegeven.

We zijn weer flink bijgekleurd, onze kleur vinden we nu “smerig bruin”, met witte randen rond de ogen van de zonnebril van Lydia. Er zijn gelukkig veel minder sandflies, maar we hebben er toch een paar gemept en ze blijven jeuken.

Dinsdag 30 november 2010

Op internet lazen we vanmorgen dat de sneeuw veel files in Nederland heeft veroorzaakt. Hier is het rond de 25 graden met zon en dat is toch wel heel vreemd.

Vandaag rijden we van Christchurch naar Picton. Als tussenstop hebben we Kaikoura gekozen, veel anders is er ook niet zonder om te rijden. We hebben er wederom lekker gegeten in Aroma’s bar en café en zijn daarna doorgereden naar de zeeleeuwenkolonies op het schiereiland. Hier kun je vlak langs de weg een grote groep zeeleeuwen zien die daar aan het uitrusten zijn. We hebben een wandeling gemaakt over de heuveltop die je voert naar de andere kant van het schiereiland. Hier hebben we een zeer grote groep zeeleeuwen gezien en genoten van de mooie uitzichten. Na ruim twee uur hebben we de reis voortgezet naar Picton. Onderweg uiteraard weer even bij Ohau point gekeken, om alweer zeeleeuwen te zien aan de kant van de weg.

Rond half zes hebben we ingecheckt bij ons hotel. Vervolgens een wandeling gemaakt door Picton en het havengebied. Hier ligt een mooi park waar je heerlijk kunt zitten of liggen. Verder een niet erg bijzondere plaats. Na de wandeling besloten we om de eieren die we nog over hadden te koken in de magnetron in een speciaal magnetron-eierdopje (dachten we) . Hoe dat moest wisten we niet precies, laat staan hoelang, en we kwamen er snel achter dat we het niet goed gedaan hadden, want we hoorden een harde knal en één ei was ontploft. De hele magnetron vies natuurlijk.

Oké, dan maar een broodje roosteren. We waren net begonnen en direct al ging het brandalarm af. Nou deze kooksessie was dus geen succes. Volgens onze buren was het alarm vanmiddag bij hen ook al afgegaan. Op de muur zit een alarm-resetknop, niet voor niets dus!

Woensdag 1 december 2010

Vandaag eerst om 8 uur met de boot van Picton naar Wellington en daarna doorrijden naar Taupo, 370 km en 4,5 uur. Helaas konden we de auto niet inleveren in Christchurch en een vlucht nemen naar Sydney, dus “moeten” we eerst naar Auckland. Maar ook geen probleem, we maken er wat moois van. De maximumsnelheid is hier 100, ook in de bergen, maar dat haal je gemiddeld natuurlijk niet.

Na een groot gedeelte te hebben gereden kwamen we weer langs een Nederlandse windmolen in Foxton, altijd leuk om even te kijken. Hij is sinds 2003 in gebruik en trekt veel toeristen. Je kunt er allerlei Nederlandse producten kopen, zoals speculaaspoppen en pepernoten.

Toen reden we langs de 3 Lord of the Rings bergen, waaronder Mount Ruaperu. Prachtig rijden via de Desertroad en de sneeuw op de bergen zien. Daarboven zaten donkere wolken, erom heen is het prachtig weer. We hebben in Taupo lekker gegeten en hebben ingecheckt in het hotel, we hebben hier hetzelfde hotel geboekt als 2 weken terug, Bayview Wairakei resort.

We hadden nog tijd en zin om hier weer te golfen. We waren de enigen op de baan vanavond! Wel apart hoor, het ging erg goed, voor ons als beginners dan. Het is duidelijk weer eerder donker dan in Dunedin, half 9. Daarna hebben we de buitenpools weer opgezocht, heerlijk!

Donderdag 2 december 2010

Vandaag rijden we naar Auckland, 3 uur rijden, maar eerst willen we langs de Craters of te moon, een klein vulkaanpark hier vlakbij aan de SH1. Toch nog even weer naar de fascinerende bubbels en stoom kijken. In ons boek stond dat het gratis was, maar dat was blijkbaar (tegen de zin van de vrijwilligers) 4 jaar geleden, nu 6 dollar entree. In een klein uur loop je rond tussen allemaal stomende gaten en enkele modderpoelen. Het is niet zo spectaculair als de grote parken in Rotorua, maar wel mooi om gezien te hebben, en weer een wandeling van een uur om fit te blijven!

In Auckland zijn we de laatste nacht in Best Western, we hebben een kamer met spa geboekt, om het gebubbel af te wennen. Het is een motel met aparte slaapkamer, beter dan de eerste nacht hier, een paar honderd meter verderop. De auto is volgetankt, we hebben ruim 5000 km gereden in 21 dagen.

Morgen, vrijdag 3 december, vliegen we om 12.25 uur (Nederlandse tijd vrijdag half één ’s nachts) via Sydney en dan, na vier uur wachten, vliegen we door naar Denpasar, indonesië. Om 21.00 uur plaatselijke tijd komen we daar aan (Nederlandse tijd vrijdag 15:00 uur). Het tijdsverschil met Nederland is dan dus 6 uur later. We zijn heel benieuwd naar Bali en hebben er veel zin. We melden ons weer als we iets beleven!

Voor iedereen bij wie de sint langskomt, heel veel plezier! En henig an met die sneeuw!

Groetjes Lydia en Wim

• 02 December 2010 - 12:04

Jennieke:

Heee,

Het is nogal een verschil zeg. Hier koud en sneeuw en bij jullie lekker 25 graden. Ik weet wel waar ik liever zit...
    Natuurlijk maak ik een heerlijke monchou taart voor als jullie er weer zijn!

Veel plezier de laatste twee weekjes op Bali

Liefs!

• 02 December 2010 - 12:37

Hermien:

Doe ze de groeten bij Flashbacks. Zeg maar dat wij in september weer zullen komen.
    groetjes, Hermien

• 02 December 2010 - 14:15

Anneke:

Hey vakantiegangers!
    Wat een belevingen allemaal en wat zijn jullie bruin! Ik word er helemaal jaloers van! En jullie worden natuurlijk op bali nog bruiner, volgens mij kunnen jullie dan straks voor (verlate) zwarte pieten spelen! Heel veel succes nog en geniet ervan, gr. Anneke

• 02 December 2010 - 18:14

Karin En Frank:

Hoi,

Mooie foto's en verhalen!
    We zijn wel jaloers hoor.
    Veel plezier nog in Bali.

Groet'n uut Ruunerwold van twee bleekscheten