Koala’s, kangoeroes en een vogelbekdier - Reisverslag uit Port Macquarie, Australië van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu Koala’s, kangoeroes en een vogelbekdier - Reisverslag uit Port Macquarie, Australië van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu

Koala’s, kangoeroes en een vogelbekdier

Door: Lydia

Blijf op de hoogte en volg Wim en Lydia

07 November 2010 | Australië, Port Macquarie

Hier zijn we weer, we hebben 2 dagen geen internetverbinding gehad. We kunnen bijna niet meer zonder ;-). De internetvoorzieningen zijn momenteel erg slecht en hopelijk hebben we deze week een betere verbinding.

Maar allereerst: voor iedereen die jarig is, was of binnenkort jarig is: Maarten, Monique, Diny, Ans en Jantien, van harte gefeliciteerd, we drinken er hier wel een wijntje en sapje op! Iedereen nog vele goede en gezonde jaren toegewenst!

Vrijdag 5 november 2010

Vanmorgen vroeg was het erg mooi weer, blauwe lucht en weinig wolken te bekennen, dus we gingen hoopvol richting het koala-opvangcentrum, 17 km vanaf ons apartement.

Bij binnenkomst in het opvangcentrum stond ik al gelijk op de staart van een soort leguaan, schrok me rot natuurlijk. Het beest waarschijnlijk ook ;-) Daarna zijn we doorgelopen naar de koala’s.

We wilden met een koala op de foto. De reden? Neefje Maarten, die gisteren 5 jaar geworden is, heeft mij (!) uitgelegd hoe in Australië vogelbekdieren, koala’s en kangaroe’s groeien en leven. Het leek hem wel een leuk idee dat ik met een koala op de foto ging. Een hoog in de boom klimmende tante zag hij al helemaal voor zich. Met veel lol heb ik deze uitdaging aangenomen, maar ja, nu de uitvoering nog, die toch wel in Australië moet plaatsvinden.

We zagen dat je op meerdere plaatsen koala-opvangcentra hebt en in Brisbane kun je met een koala op de foto (je mag niet nl. in alle Australische staten een koala vasthouden). Zo gezegd, zo gedaan, maar ik met een koala is niet echt een combinatie, dus de oplossing: Wim met de koala op de foto en ik ernaast! De vacht van de koala voelde aan als een soort fijn schapenwol. Maarten, de opdracht is vervuld!

We hebben ook een vogelbekdier gezien, wat een vreemd wezen is dat; het is geen vogel en geen zoogdier, hij legt eieren en de moeder voedt de kleine weer. Had Maarten me al allemaal verteld natuurlijk…. Hij zwom zo snel dat hij wel op film staat maar er moeilijk foto van de maken was. Het is dus een onscherpe foto geworden.

Ook heb ik nog een “help-er-komt-mij-een-emoe-tegemoet-angst” van 2,5 jaar geleden ervaren. Destijds liep er één emoe in het wild rond, nu liepen ze los in een groot grasveld waar ook kangoeroe’s liepen. En zoals je altijd zult zien staan er natuurlijk twee emoe’s vooraan bij het hek, waar wij langs wilden. Nou, het is gelukt ennuh, zonder problemen!

Toen begon het te regenen, zoals voorspeld, maar niet gedacht na die strak blauwe lucht vanmorgen. Wij onder een schuilhut/informatiehut in dat grasveld. Komen er twee kangoeroe’s recht op me af springen, willen daar ook schuilen! Ik weg natuurlijk…. Maar ja, ze stonden daar maar bij die informatieborden, ze deden niets engs of zo. Dus met wat voer toch maar weer iets gedaan waarbij ik mezelf overwon: kangoeroe’s voeren uit mijn hand! Bewijs staat op film!

Het regende op een gegeven moment wel erg hard en lang en we zijn vertrokken richting Ballina, het volgende hotel voor twee nachten. We reden langs de Goldcoast, met goudgele stranden, alleen was het nu de raincoast. We zijn langs Surfers Paradise gereden, met hoge hotels en bijkomend strandvertier. Daar was het even droog. Je kon er direct aan het strand parkeren en we hebben er even rondgelopen en gekeken. Niet lang daarna in de stromende regen doorgereden naar Ballina.

We zitten nu in Ramada Hotels en Suites, en we hebben een kamer….. een woonkamer, een computerkamer, slaapkamer, badkamer, complete keuken met wasmachine en vaatwasser, superriant gewoon. We keken elkaar aan en zeiden: “heb jij dit geboekt?”

Gelukkig hebben we weer een extra uur tijdsverschil, het viel me niet mee om het langer dan tot 9 uur ’s avonds vol te houden, dat is nu dan 10 uur. We zijn weer op schema.

Zaterdag 6 november 2010

Vanmorgen weer rond 7 uur opgestaan en jullie raden het al, het was weer bewolkt met buien. Vanwege de aanwezige wasmachine en droger hebben we eerst maar even de was gedaan. Verder lekker relaxen met een kop koffie en een krantje.

De kranten hier staan vol van alles wat met de Qantas A380 vlucht gebeurd is. Verder is er veel aandacht voor de steeds sterker wordende Australische dollar, de uit de hand lopende subsidies voor zonne-energie en de stijging van de rente hier met een kwart procentpunt naar 4,75%. De hypotheekrente ligt hier rond de 7,25%.

Na de was zijn we naar Byron bay gereden. We hebben geluncht bij een strandpaviljoen en daarna naar de vuurtoren gereden. Daar kun je (naast het mooie uitzicht), als je geluk hebt, walvissen voorbij zien zwemmen. De zee was vanwege het weer vrij ruig en de golven waren des te spectaculairder. Op de weg ernaar toe zagen we weer veel mensen surfen en dat blijft een mooi gezicht. Daarna even bij Lake Ainsworth het bruine water gevoeld. Je krijgt blijkbaar een heel zachte huis vanwege de theebomen die in het water staan, dat moest natuurlijk even gevoeld worden, en het klopt inderdaad.

Vanwege de buien hebben we besloten om niet veel meer te doen vandaag dan wat lekkers in te slaan bij één van de grote winkelcentra hier. We hebben lamsbiefstuk klaargemaakt met rijst en een saus van kokosnootmelk en korma. Daarna een potje Kolonisten en Lydia was me weer te slim af.

Het links rijden gaat vanaf het begin af erg goed, maar op sommige momenten lijkt het alsof je een tegennatuurlijke richting op moet of dat er geen chauffeur in de langsrijdende auto zit. Het went weer sneller dan gedacht, gelukkig maar.

Zondag 7 november 2010

Vandaag zijn we van Ballina naar Port Macquarie gereden. Dit is een trip van ruim 350 kilometer. In het begin was het bewolkt en regende het (weer), maar hoe zuidelijker we kwamen hoe blauwer de lucht werd en de regen bleef uit. Het was zelfs warm! Onderweg hebben we koffie gedronken en een stokbrood gekocht, supermarkten in grote plaatsen zijn alle dagen open. Daarna geluncht op zomaar een strand waar we langs kwamen (Sawtell) en een strandwandeling gemaakt.

Het zijn grote brede zandstranden en het valt op hoe rustig het hier is, zelfs op zondag. Slechts enkele mensen zwemmen en surfen. Verder vind je nagenoeg geen schelpen. Met ook nog een bezoekje aan een volgend strand (Hat Head) zijn we na een uurtje of 5 rijden aangekomen in havenstad Port Macquarie.

We hebben hier eerst even aan het zwembad gelegen en nu (zondagavond 18.00 uur lokale tijd en 8.00 uur zondagmorgen Nederlandse tijd) gaan we in Port Macquarie ergens wat eten.

Morgen rijden we door naar Cessnock, 265 km naar het zuiden, in de Hunter Valley. Daar zijn veel wijngaarden. Daarna zijn we 3 dagen in Sydney.
Groetjes!!

• 07 November 2010 - 09:30

Jantien:

Haha leuke fotos allemaal. Je staat er wel heel trots op met het koala beertje Lydia haha. Leuk

Kus

• 07 November 2010 - 11:13

Irma:

wat mooi allemaal zeg,veel plezier nog,ik geniet van jullie foto,s
    groetjes Irma

• 07 November 2010 - 14:35

Hermien:

Jammer dat het weer niet mee zit! Mooie foto's !

groet, Hermien

• 07 November 2010 - 15:09

AnneMarie:

Volgens mij wil de kaola niet op schoot. zo'n leuke foto

• 07 November 2010 - 15:53

Roel Ellen Gea:

hele mooie foto's, petje af wim dat je die coala vast durfde te houden.

groetjes

• 07 November 2010 - 18:43

Jan En Janny:

Hoi wim en Lydia

Wij zullen jullie reisverslag volgen het ziet er goed uit

Groeten uit Daarle

• 08 November 2010 - 16:22

Jolanda Van Den Berg:

De foto met de koale is zeker goed gelukt. Leuk hoor en wat een verhaal weer, fantastisch.
    Groetjes, Jolanda

• 09 November 2010 - 10:38

Jan:

he wim was die koala niet bang?

• 09 November 2010 - 21:44

Geeke En Igor:

Ziet er allemaal prima uit. Leuk om te zien en te lezen.
    We houden jullie in de gaten. Genieten!
    Groetjes, Geeke &Igor