De Lofoten - Reisverslag uit Kiruna, Zweden van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu De Lofoten - Reisverslag uit Kiruna, Zweden van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu

De Lofoten

Door: Lydia en Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim en Lydia

05 Juli 2016 | Zweden, Kiruna

Vrijdag 1 juli 2016

Van Narvik gaan we vandaag richting de Lofoten, naar de hoofdplaats Svolvær. Het is een trip van ruim 3 uur en we nemen de tijd vandaag om uitgebreid te ontbijten. Onderweg zien we weer de aanbouw van een enorme brug die de weg via het fjord met zo'n 20 minuten afsnijdt. Ook rijden we door een nieuw tunnel waarvan ons niet geheel duidelijk is hoe we de tol ervoor moeten betalen, maar dat zoeken we nog wel uit.
De weg via de E6 en E10 gaat prima, niet echt een spannende route.

Maar vanaf de aanduiding dat we op de Lofoten zijn aangekomen, wordt de omgeving interessanter, beetje gelijkend op het eiland Senja. De Lofoten bestaan uit meerdere eilanden die door tunnels en bruggen met elkaar zijn verbonden. De gebergten op Moskenes zijn meer dan 3 miljard jaar oud en horen bij de oudsten gesteenten van de aarde.

We gaan eerst inchecken bij Anker Brygge in Svolvær voor 3 nachten in een rorbu, een voormalig visserhuisje. Het ligt er prachtig, midden op een eiland en het ziet er gezellig uit. Met een kitchenette, lekker makkelijk. Het is erg druk in dit gedeelte, er staan iets verderop 4 Duitse toeristenbussen.

Na een heerlijke zelfgemaakte maaltijd rijden we richting Henningsvær, om wat mooie foto's te kunnen maken van de omgeving en misschien nog een wandeling te maken. Foto's maken lukt prima, we zien van allerlei mooie plekken met de laagstaande zon. Mooie strandjes, eilanden, veel velden met bloemen, rekken voor stokvis (ze drogen hier in de wintermaanden kabeljauw aan grote rekken. Die drogen in tot ongeveer 20% van hun gewicht en blijven jaren houdbaar). Ook zien weer een Hurtigruten-boot liggen in de haven. Dagelijks varen de postboten vanaf Bergen tot Kirkenes.

Rond half 10 zijn we terug in onze rorbu. We zitten nog lang aan het water en zien de zon langzaam zakken tot net boven de bergen, om half 12 is het nog licht. We zijn de tijd wel wat kwijt op deze manier maar hangen gewoon weer een sprei voor het slaapkamerraam. Onze wasknijpers komen altijd weer van pas.

Zaterdag 2 juli 2016

Na alweer een zeer goed ontbijt zijn we op tijd op pad gegaan, vandaag willen we meer van de Lofoten zien en rijden tot aan het eind, het plaatsje Å. Dat is 2:15 uur rijden. Maar we rijden niet alleen via de E6, maar via allerlei omwegen en zien de mooiste plekken. We nemen de tijd om van alles te genieten en maken weer veel foto's. Vooral de prachtige witte stranden, vele velden met boterbloemen en fluitekruid met de hoge bergen op de achtergrond, alles zien er idyllisch uit met dit mooie weer. Na 18:00 uur wordt het weer minder, de zon zit achter de wolken en het regent zachtjes. We genieten volop en het is na half 8 als we terug zijn van een mooie dag. Temperatuur 17-21 graden. ' s Avonds regen en geen midzomerzon te bekennen.

Zondag 3 juli 2016

Regen, regen, vanmiddag na 16:00 uur droger....dat zijn de voorspellingen voor vandaag. Dus gaan we naar een idool uit Wim's favoriete tekenfilm, Wicky de Viking, oftewel naar het Vikingmuseum in Borg. We hebben rustig ontbeten, inpakken, uurtje rijden en om half 12 waren we in het museum. Het was druk, maar dat lijkt logisch met dit weer.

We kregen een koptelefoon op om alles te verstaan, er is een mooie expositie van de opgegraven spullen en een korte film. Dan kunnen we naar buiten om een deel van de vindplaats van langhuizen van de Vikingen te zien. Een boer heeft tijdens het ploegen spullen gevonden en daarna ging het balletje aan het rollen. Ze hebben een langhuis nagebouwd van 83 meter lang en 9 meter breed. Daarin "werken" vele medewerkers in passende kledij aan aan weefgetouw, koken soep op een groot vuur, leggen uit wat we zien en hoe de vikingen leefden etc. Erg mooi gedaan!

We gaan verder buiten kijken met een erg donkere regenbui in aantocht. Het pad van 1,5 km naar de ligplaats van de boot door de weilanden gaat langs wilde zwijnen met 4 jongen, paarden, een smederij waar iemand bezig is, speerwerpen, bijlgooien en daarna naar de nagebouwde Vikingboot. We vinden dit vikingmuseum zeker de moeite waard.

Vanwege de regen besluiten we om via het spiegelkunstwerk aan de kant van de weg weer naar onze vissershuis terug te gaan. Dit kunstwerk vinden we ook erg mooi. Het is net alsof er een super groot beeldscherm midden in de natuur staat. De spiegelingen veranderden steeds als je je voor de gebogen spiegel beweegt. Eenmaal terug in ons huisje tegen 17:00 uur konden we meteen de samenvatting van de formule 1-race bekijken en hoe de vikingen van IJsland ingemaakt werden door de Fransen. Ook 's avonds is het nog lang bewolkt en maximaal hebben we 14 graden op de thermometer zien staan vandaag.

Maandag 4 juli 2016

Vandaag verlaten we weer de Lofoten en zetten koers naar Narvik, maar niet voordat we een bezoek hebben gebracht aan het voetbalveld in Henningsvaer. Dit voetbalveld ligt er "keurig en netjes" bij op een van de mooiste plekken en de BBC heeft hier zelfs een reportage over gemaakt. We konden zo naast het veld parkeren en een vader en zijn zoon waren aan het voetballen. Ze bleken uit Tromso te komen en wilden dit veld eens proberen. Wij mochten ook even een balletje meetrappen. Erg leuk.

Op aangeven van een familielid, die meegewerkt heeft aan de realisatie van dit voetbalveld, zijn we richting restaurant Fiskekrogen gelopen, want daar zou je heerlijk vissoep kunnen eten. Het restaurant ging om 13:00 uur open en het was er meteen al erg druk, zelfs op een maandagmiddag. Nou we hebben het geweten, tjonge wat een heerlijke vissoep hebben ze daar, zeer aan te bevelen.

Ondertussen was het alweer bijna 14:30 uur en we zijn daarom maar richting Narvik vertrokken, want anders zouden we wel heel laat over zijn.
Rond 18:30 uur kwamen we, na een aantal korte tussenstops, aan in Narvik en we logeren bij het nieuwe Scandic hotel aldaar. Vanaf de 11e verdieping hebben we een mooi uitzicht op de stad (spoorlijnen, industrie, niet echt bijzonder) maar vooral op de zon, waar we timelapse opnamen van willen maken.

Dinsdag 5 juli 2016

Vandaag gaat onze trip verder naar Kiruna in Zweden. Na wederom een uitmuntend ontbijt zijn we richting het national park Abisko gereden. Onderweg begon het te regenen en dat heeft de hele dag geduurd. We hebben onderweg nog even een kleine wandeling gemaakt naar een waterval, maar door de regen en de muggen daar waren we snel weer in onze auto te vinden. Op de Lofoten hebben we nagenoeg geen mug gezien, dus dat was wel even wennen weer.

Onderweg zijn we vervolgens naar Restaurang (geen typefout) Lapporten gereden voor een kop koffie. Vanuit dit restaurant heb je normaal een prachtig uitzicht op bergen in de vorm van een hangende U. Dit wordt beschouwd als de poort naar Lapland. De U was echter geheel in nevelen gehuld, maar de koffie was prima. Leuk punt overigens voor een tussenstop.

Vervolgens hebben we nog een bezoek gebracht aan het bezoekerscentrum van Abisko NP en daar was aardig veel informatie te vinden over dit gebied. We zagen een aantal verregende wandelaars die blij waren dat ze even droog konden zitten.

Daarna rechtstreeks doorgereden naar Kiruna. Wat een snertweer. Onderweg kwamen we veel wegwerkzaamheden tegen en tevens is op deze weg veel sprake van spoorvorming en met al dat water was dat best gevaarlijk. We hebben dus rustig aan gereden en heerlijk meegezongen met de muziek. Rond vier uur kwamen we aan in Camp Ripan. We zitten daar in een vakantiehuisje met de verwarming lekker aan. Het voelt alsof de winter elk moment kan invallen haha. Zo'n 9 graden en veel wind.

Woensdag 6 juli 2016
Vandaag hebben we een lange rit voor de boeg naar Oulu (en weer een regendag) en op donderdag 7 juli vliegen we weer terug naar Nederland via Helsinki.

Allemaal bedankt voor het meelezen en de leuke reacties!

Groetjes Wim en Lydia