Valley of Fire en Zion National Park - Reisverslag uit Bluff, Verenigde Staten van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu Valley of Fire en Zion National Park - Reisverslag uit Bluff, Verenigde Staten van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu

Valley of Fire en Zion National Park

Door: Lydia en Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim en Lydia

25 Mei 2008 | Verenigde Staten, Bluff

Donderdag 22 mei

Tijdens het bepalen van de reisroute hebben we bewust gekeken dat de te rijden afstanden niet te groot worden. Onze reis ging vandaag naar St. George, zo’n 200 km. Eenmaal buiten Las Vegas valt gelijk de tegenstelling op tussen alle luxe en rijkdom in de stad versus de woestijn erbuiten. Overal waar je komt hoor je muziek uit de jaren 50 – 80, zo ook op de radio. Verder zien we veel oude reclameborden en neonreclame. Dit geeft een soort ‘retro’gevoel met constant die gouwe ouwe op de achtergrond. Wij vinden dit best leuk! Ook hebben we een aantal ‘wedding chapels’ gezien, kitscherige kapelletjes waar je kunt trouwen. We hebben overigens nog geen bruidsparen gezien.

Na ongeveer een uur rijden kwamen we aan in het Valley of fire state park. De weg erdoorheen is mooi met vele kleuren rotsformaties, versteende bomen (tussen 150-225 miljoen jaar oud) en natuurlijk weer lekker kletsen met de mensen die ons pad kruisen. We hebben bijna een half uur staan praten met drie dames uit de buurt van Las Vegas. Als je zegt dat je uit Nederland komt zeggen de Amerikanen meteen Amsterdam en de bloemen. Best grappig. Onze ervaring is dat de mensen hier erg contactgericht zijn en je komt makkelijk met ze aan de praat. We komen ook veel mensen tegen die vragen hoe het met je is. Ze zeggen dan ‘how are you’ en wij dan maar zegen I am fine thank you …how are you. Maar dit voelt niet oprecht.

Na een bezoek aan het visitor’s center (waar je geen koffie kon kopen helaas) en allerlei tussenstops zijn we doorgereden naar St George. We hadden een heel klein dorpje verwacht, maar St George bleek een best grote plaats te zijn met veel winkels en outletstores. Na het inchecken in het hotel (Best Western St. George) hebben we nog even gewinkeld en aansluitend gegeten in een steakhouse. De porties zijn er mega.

Vrijdag 23 mei

We zijn elke morgen erg vroeg wakker, zo rond zes uur. Op zich niet vreemd gezien het tijdsverschil dat we moeten overbruggen. We konden daardoor nog wel even internetten en via MSN kletsen met Jantien en Johan. Tevens hebben we jullie reacties en felicitaties op onze website en via de mail gelezen. Bedankt allemaal!

Het is koud vandaag, een graad of 14. Dat is heel ongewoon hier, er staat nl. een koude golfstroom. 60 Kilometer noordelijker is er zelfs een sneeuwstorm geweest en dat is zeer ongebruikelijk in dit jaargetijde. Afgelopen dinsdag was het nog ruim 30 graden. Wat een verschil.

Na het ontbijt zijn we naar het Zion National Park gereden. Onderweg zagen we al donkere wolken en kregen we inderdaad tijdens het rijden een fikse bui over ons heen. Hmm, echt Hollands weer. In Springdale hebben we gegeten en we zijn met een shuttlebus het park in geweest. Vanwege de regen hebben we helaas de meeste tijd in de shuttlebus gezeten en in wandelen met die regen hadden we geen trek. Na ongeveer twee uur zijn we doorgereden via de Scenic route naar Page. Deze route vonden we veel mooier dan de route met de shuttlebus, mede vanwege de zon die doorkwam. Onderweg kwamen we aan de praat met Amerikanen die recent in Nederland waren geweest.

De immens grote rotsformaties en canyons in Zion NP zijn echt prachtig. Er zijn veel soorten rotsen; witte, rode, roze, ook de pannenkoek-rotsen uit Nieuw Zeeland (Limestoneformaties) kwamen we hier weer tegen, maar nu in het wit en rood. Het is mooi te zien hoe hoog de zee(!)spiegel stond miljoenen jaren terug. Tientallen meters hoger dan waar we stonden. Wat is het hier groot en ruim. Gigantisch! We hebben een filmpje gemaakt zodat jullie kunnen meekijken.

Daarna hadden we nog 190 km te gaan voor we in Page waren om te overnachten. Na vele mijlen door een afwisselende omgeving kwamen we aan bij Lake Powell Resort en Marinas. Maar eerst moesten we nog tol betalen ( € 10,=), omdat we een National Park binnen kwamen, het Glen NP. Hiernaast ligt Lake Powell, een kunstmatig stuwmeer uit 1966, ontstaan als gevolg van de stuwdam met waterkrachtcentrale. Om het bezoekerscentrum in te komen werd je gefouilleerd. Beetje overdreven?

Vanwege Memorial Day (maandag 26 mei is een vrije dag hier en dan herdenkt men alle oorlogsslachtoffers uit de 1e en 2e wereldoorlog) is het dit weekend erg druk. Daar kwamen we tijdens het boeken van de hotels al achter, maar we hebben gelukkig hotels gevonden die nog wel plaats hadden, maar de prijzen verdubbelen dan wel. Dit komt ook omdat Amerikanen in vergelijking met ons lang niet zoveel vrije dagen hebben. Men vertelde ons dat men per jaar recht heeft op 2 weken vakantie. De pensioenleeftijd ligt voor bijvoorbeeld onderwijzers met minimaal 25 jaar dienstverband op 55 jaar en dat is dus weer veel eerder dan in Nederland.

Zaterdag 24 mei 2008

Vanmorgen hebben we zowaar tot half 8 uitgeslapen, ja ja het begint te wennen. Vandaag hadden we een lange rit van ruim 250 km voor de boeg richting Bluff en de Tomtom gaf aan dat we daar bijna 5 uur over zouden doen. Onderweg zijn we regelmatig gestopt voor de fantastische uitzichten en daarnaast hebben we wat gewinkeld in de dorpjes die we passeerden.

In de buurt van Kayente zagen we dat er veel mensen rondliepen van indiaanse afkomst. Net als de Maori’s in Nieuw-Zeeland waren deze mensen bijna allemaal dik. Hoe dit komt weten we uiteraard niet, maar het is wel opvallend dat de oorspronkelijke bevolking zo gegroeid is als gevolg van westerse invloeden.

Om 15.00 uur kwamen we eerder dan verwacht aan in Bluff. Na het inchecken hebben we rustig aan gedaan en wat gelezen en dit stukje schrijven. Het is nu 5 uur zaterdagmiddag en bij jullie is het nu dus 1 uur ’s nachts (zondagmorgen). Zo meteen gaan we eten hier in het dorp. We hebben immers vakantie.

Groetjes Lydia en Wim

• 25 Mei 2008 - 07:01

Hermien:

Zo te lezen vermaken jullie je weer prima. De foto's geven een mooi beeld!

groetjes, Hermien

• 25 Mei 2008 - 09:12

Moniek Scholten:

ik vind de video filmpjes het leukste.
    Want het is zo leuk om jullie stemmen dan te horen en dan meteen te kijken wat er allemaal te zien is
    groetjes van Moniek

• 25 Mei 2008 - 09:47

Dianne:

Hey Lydia & Wim

Wat FANTASTISCH hebben jullie het daar, en wat mooi dat ik op deze manier deelgenoot mag zijn van jullie heerlijke verhalen.... zie het uitzicht zo voor me, beetje fantasie er bij... (is voor mij geen probleem:) )

GENIET er maar lekker van en ik wens jullie een hele goede tijd!

Hartelijke groeten;

Dianne, Maurice, Loreen & Nick

• 25 Mei 2008 - 13:34

Klaske:

Het is zo leuk jullie belevenissen te
    lezen! Nog heel veel plezier.
    groetjes

• 26 Mei 2008 - 08:56

Maaike:

Hallo,

Zo te zien genieten jullie weer volop! Leuk hoor en vooral de filmpje... !

Geniet ervan! Veel plezier nog!

Groetjes Maaike

• 27 Mei 2008 - 19:16

Monique V:

Hoi Lyd en Wim,

Jammer dat ik jullie nog niet gesproken heb, kwam er niet van. Ik probeer jullie zoveel mogelijk weer te volgen via de reisverhalen.Maak er weer een onvergetelijke reis van! Succes ermee!

Lyd ken je de wijze spreuk van "De 3e zoon van pa en ma" nog? "SUCCES IS EEN REIS...NIET EEN BESTEMMING.."Schoot mij ineens weer te binnen, nu ik jullie succes wens. Veel plezier en geluk samen.

Groet,
    Monique

• 27 Mei 2008 - 20:01

Diny En Jan:

Wat een prachtige verhalen. Geweldig om te lezen. We zullen het nu goed gaan volgen en wat een prachtige foto's.
    Nou lekker genieten. Groetjes van de buren..

• 27 Mei 2008 - 20:55

Gerard En Willemien.:

D.m.v. het bekijken van de foto's en de video genieten wij toch een beetje met jullie mee.
    Bevalt het goed om een nachtkastje tussen de bedden te hebben?
    Hierbij de groeten terug van belangstellende overburen.

• 28 Mei 2008 - 09:15

Jacqueline:

Ha Luitjes,
    Weer leuke verhalen om te lezen, ook leuke filmpjes, misschien toch eens overwegen om bij de LOH te solliciteren.
    Talenten kunnen ze zeker gebruiken.
    Groetjes van de Jansens.

• 28 Mei 2008 - 19:28

Erik:

Beste Lydia en Wim,

Leuk dat jullie zo'n uitgebreid verslag maken. Dan kunnen wij ook een beetje meegenieten in Apeldoorn.

Groetjes,

Erik