Mazzel en een bijzondere eerste paasdag - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu Mazzel en een bijzondere eerste paasdag - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu

Mazzel en een bijzondere eerste paasdag

Door: Lydia

Blijf op de hoogte en volg Wim en Lydia

23 Maart 2008 | Nieuw Zeeland, Greymouth

Zondag 23 maart 2008

Vanmorgen werden we om 8 uur blij wakker, er vlogen helikopters rond hoorden we. Wij naar buiten kijken en ja hoor, kraakhelder en een strakblauwe lucht richting de gletsjers! Aan de andere kant zat wel laaghangende bewolking. Zouden we nog kunnen vliegen vanmorgen? Gisteren zijn alle vluchten niet doorgegaan vanwege de regenbui van de hele dag. Ik (Lydia) ben naar de receptie gegaan om te vragen en ja hoor, om half 11 was er nog een plek vrij. Leuk leuk leuk!! We hebben de langste vlucht van 40 minuten uitgezocht (als we er dan toch zijn): vliegen over de beide gletsjers (Franz Josef en Fox), daarna rondom Mount Cook (hoogste berg van Nieuw Zeeland) en met een landing op de gletsjer. Daarvoor hebben we nog even ons paasontbijtje genuttigd, met een boel gezond enthousiasme natuurlijk. Voor mij was het de 1e keer dat ik een heli zou gaan, Wim is zo’n 30 jaar terug al eens boven Nijverdal geweest. Spannend!

We moesten ons melden om 10.15 uur, eerst wegen (waarvoor?) en om half 11 waren we op het platform en mochten we instappen. Met 6 mensen en een piloot is best krap. Toen omhoog….. wat leken de andere heli’s klein. Wat ging het vloeiend omhoog en het viel Wim mee met het schudden/bewegen van het ding. We zijn langs het regenwoud naar boven gevlogen waar we gisteren het smerige stuk ijs zagen. Daarboven is het veel mooier: witblauwe stukken ijs, tot wel 300 meter dik (volgens de piloot). Op sommige stukken veel spleten, blauw water en vooral de witte laag sneeuw in combinatie met al die rotsen. En met de strakblauwe lucht erbij: schitterend. Na een klein halfuur vliegen zijn we geland op de gletsjer. Daar hebben we zo’n 10 minuten gelopen en foto’s gemaakt. Toen via de Fox gletsjer naar beneden en Wim mocht voorin van de piloot. Hij heeft de hele terugvlucht gefilmd en ik heb de hele tijd veel foto’s gemaakt. Je kon mooi zien waar we gisteren hadden gereden. Er zijn meerdere bedrijven die de vluchten uitvoeren en er waren sowieso al 4 heli’s tegelijkertijd op de gletsjer geland. Big business hier.

Het was geweldig! Wat een uitzicht en een prachtige onverwachte ervaring. Wel hadden we de terugweg druk op onze oren en dat heb ik nu nog steeds (23.00 uur).

Het mooie was toen we geland waren en een kop koffie hadden genuttigd. We reden net weer richting het noorden, de lucht begon steeds verder dicht te zakken en het begon te regenen, alsof het zo moest zijn. Later op de dag werd het weer droog, rond een uur of 1. Genoeg regen voor de rest van de vakantie! Geef mij maar zon.

We zijn doorgereden richting Greymouth en Punakaiki om te kijken naar de pannenkoekenrotsen. De kustweg naar Westport vonden we erg veel op de Great Ocean Road in Australië lijken. We hebben een bord gezien met: let op, overstekende pinguïns en we hoorden dat er een zeehondenkolonie is. Beide hebben we helaas niet gevonden, wel een hele mooie route. Erg geslaagd!

Toen we het geweld van de zee van dichtbij wilden zien, spraken we mensen die hier oorspronkelijk vandaan komen en nu in de burt van Mount Cook wonen. We hebben een foto voor ze gemaakt en even wat gepraat en opeens kreeg ik iets in mijn hand gestopt. Ik heb niet direct gekeken omdat ze mijn vingers dichtvouwde; het bleek even later een zilverkleurig beeldje met ‘hope” erop. Bijzonder en leuk!

Groetjes Lydia en Wim

• 23 Maart 2008 - 13:22

Jeroen En Lisette:

Hoi,
    vrolijk pasen, leuk zo'n helicoptervlucht! niet misselijk geweest?
    klinkt allemaal fantastisch, veel plezier gewenst.
    groetjes vanuit een zonnig (ja, ja!) Hellendoorn.
    JLM

• 23 Maart 2008 - 14:41

Sifrah:

nou jullie hebben daar zo te zien wel een hele leuke pasen gezellig hoor en met een helicopter zo echt gaaf hoor!!!!
    ik zou het ook wel eens een keer willen echt bijzondere dagen daar!!!
    bij ons is ook alles goed en wij hebben vandaag (zondag 23 maart) heel veel visite het is hier dus ook heel gezellig en wij hebben ook nog logees (of zoiets)
    en oma jo en oma annie en opa bennie zijn er ook nog dus heel gezellig!!!
    en wat leuk dat die mensen jullie zomaar een bedeltje in de hand hebben gedrukt heel aardig!!!
    verder heb ik niet zo veel te vertellen dus hou ik maar even op met typen!!!
    daaaaag
    en nog wat xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-jes
    en nog hele dikke XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX-fels
    en nog een hele vijne pasen!!!!
    van mijxxxXXX

• 23 Maart 2008 - 17:39

Berend, Bertha, Inge:

En Ben maar dat paste niet in het vakje.

Indrukwekkende foto`s en mooie verhalen. veel plezier en tot over een paar weken.

de paasgroeten vanaf deze kant van de wereld(oet Enter).

• 23 Maart 2008 - 18:43

Roelof Renting:

Hallo Wim en Lydia,
    Gonny en ik volgen jullie vanaf heden op de voet, we zijn erg benieuwd naar jullie belevenissen. Lijkt ons prachtig. We hopen ook nog een keer zo'n reis te maken, kunnen we ons alvast een beetje inleven. Heel veel plezier en een prettige pasen toegewenst.P.s. we zijn er vanavond met het tennissen uitgesneewd, dat zegt wel iets over het weer hier.
    Hartelijke groeten.

• 23 Maart 2008 - 20:57

Gerda:

Tjee lydia en wim, wauh....moet ook gauw sparen voor ook een sabbatical ;-)
    Enorm wat gaaf...
    heb jullie site gegoogled, deed iets niet goed maar heb jullie gevonden.
    Ben benieuwd naar jullie volgende verhaal..
    Geniet .......

groetjes Gerda

• 24 Maart 2008 - 13:44

Jakob Renkema:

Hallo Wim en Lydia,

het ziet er allemaal heel mooi uit! Jullie hebben al veel gezien.
    Nog vele fijne dagen gewenst, en geniet er van!

Jakob

• 24 Maart 2008 - 19:02

Ricky Plak:

Hallo jongens,

Zo te zien hebben jullie het hartstikke naar jullie zin! Ik hoop dat jullie met volle teugen genieten van het land! Wat een mooie plaatjes! We houden contact!

Ricky

• 25 Maart 2008 - 18:13

Lia En Dinand:

Hartstikke leuk om al jullie verhalen te lezen. Zo beleven we jullie reis een klein beetje mee. Hier was het maar een saaie eerste paasdag, geen paasvuur en ook al geen bezoekje aan onze "buren" in Hellendoorn. We wensen jullie nog veel meer van die prachtige dagen en we blijven je volgen.
    Groetjes, Lia en Dinand

• 25 Maart 2008 - 19:53

Margery Schipper:

Hallo,
    Nou jullie zijn niet de enige die sneeuw zien hoor, wij hebben er hier ook zat van. Wel vreemd hoor Sharai en Sifrah hebben vanmorgen al flink met sneeuwballen gegooid. Maar net wat jij zegt Lydia voor mij mag de zon nu wel weer de overhand gaan nemen.
    Maar wel gaaf hoor wat jullie allemaal doen, ijn dochter heeft de rest al verteld. Ik wens jullie nog veel plezier. Hartelijke Groeten Fred en Margery

• 17 April 2008 - 06:51

Ricky Plak:

Hoi Wim, leuke foto's! Ik zit er sterk aan te denken om ook wat opzij te zetten en dan een tijd genieten van de wereld om me heen. NIVRA stage middag was een succes! Ik hou je op de hoogte!
    Rick

• 22 Mei 2008 - 19:41

Ricky:

Hoi Wim,

Nog gefeliciteerd met jouw verjaardag!