Goud en blauwe paddenstoelen - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu Goud en blauwe paddenstoelen - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu

Goud en blauwe paddenstoelen

Door: Wim en Lydia

Blijf op de hoogte en volg Wim en Lydia

21 Maart 2008 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Vrijdag 21 maart 2008

Vanmorgen hebben we rustig aan gedaan want de trip naar Franz Josef is ‘slechts’ 177 km. Het is goede vrijdag dus veel gesloten dachten we. De grote supermarkt in Greymouth, de grootste stad aan de westkust, was inderdaad gesloten. Dan maar zien of we onderweg ergens brood kunnen halen en anders redden we het ook wel. In een dorpje waar we door kwamen was een winkel open. Mooi. Toen doorgereden naar Hokitika voor een kop koffie. We kwamen bij een klein barretje en het was er erg druk. Ik ging alvast ergens zitten en Lydia bestelde de koffie. Tot ik een poos later ineens hoor: “ik ben aan het afwassen hoor”! Bleek ze samen met een Australische vrouw, Dianna, spontaan de afwas aan het doen te zijn, want er waren geen schone kopjes meer en er was maar 1 persoon (eigenaar) voor zowel de bestellingen als de afwas. Na een klein halfuur hebben we allemaal koffie met lekkere koek gekregen en werden de dames erg hartelijk bedankt.

We zijn daarna doorgereden naar Ross, een klein plaatsje, je kon er rondwandelingen maken zagen we op het bord langs de weg. Oke, een uur lang de voormalige plaats waar men goud delfde en een stuk door het regenwoud lopen leek ons wel wat. We hebben er uiteindelijk twee uur over gedaan. Het feit is, dat als je Wim bij een stromend beekje zet, je hem voor langere tijd kwijt bent. Dammetjes bouwen doet hij het liefst. Maar hier zat goud in het beekje en dat was leuk om eruit te halen. Hij heeft inderdaad kleine stukjes gevonden. We stoppen binnenkort helemaal met werken haha! Een half uur later liepen we verder door het regenwoud en zagen nog veel meer goudstukjes. Ze waren zo klein dat je ze bijna niet kon pakken. Rond 1860 was dit een groot goudzoekergebied met huisjes en watervoorzieningen.

In het regenwoud was het gelijk koeler en vochtiger en moesten we veel klimmen en dalen. Opeens zag Wim een paar kleine blauwe paddenstoelen, echt felblauw. We dachten eerst dat ze niet echt waren, zo blauw tussen al die varens en mossen. Ze waren maximaal een centimeter of 5 groot. We hebben er in totaal 5 gezien, ook een nieuweling van een halve centimeter. Nu weten we waar de smurfen vandaan komen! Uit Nieuw Zeeland! Weet buurman Gerard toevallig wat het echt zijn? Bij het bezoekerscentrum vertelden ze ons dat ze als drugs gebruikt worden en er wordt door bepaalde mensen speciaal naar gezocht. Wij hebben ze uiteraard mooi laten staan.

We zijn doorgereden na een bui regen van 5 minuten, de eerste sinds onze aankomst down under. Rond half 5 kwamen we aan in Franz Josef. Het is hier bewolkt maar wel lekker weer.
Ah, de koffie is weer klaar.

Zaterdag 22 maart 2008
Vannacht heeft het de hele nacht geregend en de lucht zit nu potdicht. Oftewel: de geplande tocht naar de gletsjer wordt niet per helikopter afgelegd. We zien nog wel even of het misschien vanmiddag opklaart. Misschien kunnen we anders een wandeling maken. Nu hebben we eindelijk wat jullie al dagen hebben! Het is alleen warmer hier. Die natte sneeuw die bij jullie verwacht wordt, ligt hierboven in vaste vorm, ijs.

We hebben eerst lekker ontbeten met (geroosterd) brood, jam, kaas, cornflakes, melk en thee. Niet slecht voor een zaterdagochtend. Zonder krantje, dat wel. We hebben alleen veel last van de bulten als gevolg van het steken van de zandvliegen, een soort groot formaat fruitvlieg. De bulten lijken op muggenbulten. Ook is de camper niet geheel waterdicht, er komt wat door het raam en bij de deur.

Vandaag toch maar met de camper getracht wat te zien van de omgeving, ondanks de laaghangende bewolking. We zijn eerst dichtbij de Frans Josef gletsjer geweest, een kilometer of 10 hiervandaan. Het unieke hieraan is dat hij uitmondt in het regenwoud, dat weer uitmondt in zee. We hebben intussen al meerder gletsjers (Jostedalbreen Noorwegen en enkele in Oostenrijk), gezien maar zo-een nog niet. Na een flinke klim vonden we het uitzicht nogal tegenvallen. De gletsjer was erg vies en kon wat ons betreft niet tippen aan Noorwegen. We hebben nog een ander wandelpad gevolgd om er dichterbij te komen, maar vonden het uiteindelijk de moeite niet waard er een gids voor in te huren (anders mag je er niet op). Gelukkig is er nog een tweede gletsjer (Fox glacier) dichtbij, dus daar ook maar even naartoe gereden. Daar was zo’n dichte mist dat je niets kon zien. We waren dus vroeg terug op de camping. Dan maar leuke muziek opgezet en meegezongen, werd het toch nog gezellig!

Toen we op de camping terugwaren heeft Wim deel 2 en 3 van The Lord of the Rings gezien op dvd. Dat is opgenomen in Nieuw Zeeland, vandaar. (Klaske, je hebt hem mooi bezig gehouden, bedankt!) Lydia heeft de foto’s van de afgelopen weken gesorteerd op de laptop en een paar spelletjes Kolonisten gedaan. Ook heeft ze alvast eitjes gekookt voor het ontbijt morgen, we hebben jus d’orange en brood, dus hebben we toch een beetje een paasgevoel. Ach, er zijn ergere dingen!

Sneeuwt het al bij jullie?

Fijne paasdagen en geniet van de witte Pasen! Maken jullie ook wat bijzonders mee! We volgen jullie reacties!!

Groetjes Lydia en Wim

• 22 Maart 2008 - 08:03

Broer :

Goedemorgen,

Alles oke hier,vanacht redelijk gevroren en de zon schijnt een beetje.
    Komen jullie na de goudvonst nog wel weer thuis?
    Kan me voorstellen met dat je met deze vondst het nog een paar weken langer uithoud.

Wim; Massa heeft de pole en Raikonen is 2 Bourdais heeft de Q2 niet gehaald.

Veel plezier nog en schiet ze.

JLM

• 22 Maart 2008 - 15:30

Wim:

Hoi Wim
    Weet je zeker dat je je niet hebt vergist: zeker eerst flink van de paddo's gegeten en toen het goud gevonden ???
    Groet
    Wim van D.

• 22 Maart 2008 - 17:04

Siffie:

hee wim en lydia leuk dat het zo gezellig is daar!!! bij ons is ook alles leuk!!!
    WIM:Is dat goud echt???
    LYDIA:Was de afwas gezellig???
    ik hoop het wel voor jullie
    maar die blauwe paddenstoelen zijn echt mooi!!!!!!!!!!!
    zo te zien is het daar wel leuk en mooi het blijft mij verbazen wat er daar allemaal gebeurt!!!
    eerst lydia aan de afwas dan wim met het goud en ook nog blauwe paddestoelen
    zo zo wim en lydia jullie hoeven echt niet meer te werken!!!
    (grapje)
    ihhiihihihihihihihhhhahahahahahahahahahha
    sharai is er al achter gekomen dat het donja was die weer terug in huis was gekomen!!! (van de kapper)hihiihihihihhi
    ze geloofde 2 dagen dat het een ander hondje was (vikkie je weet wel)(zag mijn vorige reactie van een tijdje geleden)
    hahahahahahahahahihihihihihihihihihihihih
    maar nou hou ik maar even op met kwebbelen want verder heb ik niks meer te melden dus krijgen jullie nog een lading kusjes!!! xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-jes
    en nog een lading dikke knuffels!!!
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX-fels
    DAAAAAAAAAAAGGGGGGGGG

• 22 Maart 2008 - 22:47

Schoonzus:

Echt geweldig wat jullie allemaal beleven! Wij zouden helemaal niet willen ruilen ofzo.... Erg leuk jullie reis zo te volgen. Heel veel plezier nog!

Groeten, REBM.

• 23 Maart 2008 - 11:56

Fam Schouten:

Leuk om onze dochter tezien werken voor de kost,op vacantie in New Zealand.

Arthur Schouten
    Perth W Australia