Nogmaals Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu Nogmaals Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu

Nogmaals Rotorua

Door: Wim en Lydia

Blijf op de hoogte en volg Wim en Lydia

04 April 2008 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Donderdag 3 april 2008

Vandaag zijn we eerst naar de Buried village geweest. In het museum werd eerst uitgebreid beschreven wat er in 1886 voor, tijdens en na de vulkaanuitbarsting is gebeurd. Door het verschuiven van de tektonische platen hierbeneden in de aardkorst, blijft er ook nu kans op een uitbarsting in dit gebied. We zitten nu op de “ring van vuur’.

Indrukwekkend in het museum was wel dat de uitbarsting erg snel en onverwacht begon. Destijds was het dorp (Te Wairoa) ook een al toeristische attractie want er waren paarse en witte terrassen vanwege de vulkanische activiteit. Men noemde het toen het 8e wereldwonder. Dit is geheel vernietigd door de uitbarsting.

Er waren tijdens de uitbarsting nog rondleidingen aan de gang. Alles in een straal van 15 kilometer is destijds verwoest en het dorp dus ook. Later (vanaf 1935) zijn er opgravingen gedaan en die kon je aansluitend bekijken. Ook hebben we nog de wandelroute via een waterval gelopen met een grote beek met forelvissen. Op zich leuk om te zien, maar we vonden de entreeprijs van NZ$ 26,=/ €13,= per persoon erg hoog in verhouding tot datgene wat je te zien kreeg.

Daarna zijn we doorgereden naar de Maori-muurschilderingen bij café the Landing, iets verderop. Zelf (Wim) vond ik het meer leuker dan de schilderingen. We hebben een foto gemaakt en zijn naar het Whakarewarewa Forest Park gereden. Dit is groot aangeplant bos van 40 vierkante kilometer met hoge rode bomen. Bij de ingang staat ‘Redwood Forest’.

Bij de Redwoods (zo noemen ze het hier) hebben we een wandeling gemaakt. De bomen in dit bos zijn Californische Sequoia en zijn begin 1900 aangeplant. De bomen zijn intussen erg groot geworden en er zijn veel mogelijkheden tot wandelen. Intussen was het zo rond half drie en van al dat lopen begin je toch wel slaperig te worden. We hebben even wat boodschappen gehaald en zijn weer naar de camping Top 10 Blue Lake gereden. Na een powernap hebben we gekookt en zijn we naar de gloeiwormen hier in de buurt gelopen. Althans, de weg ernaar toe hebben we bewandeld, maar de gloeiwormen niet gevonden. Het wordt dan waarschijnlijk toch de commerciële versie in Waitomo.

Vrijdag 4 april 2008

Vanmorgen zijn we gestart met een stadswandeling door Rotorua met zon en 21 graden. Hierbij kwamen we door het Kuirau park met alerlei geothermische vijvers en modderpoelen. Wat erg leuk was dat ze daar allemaal ruimtes gemaakt hebben waar je kunt pootje baden in heel lekker warm water. Dat hebben we dus meteen gedaan. Het park (waar je gratis in kunt) was een aaneenschakeling van borrelende vijvers en modderpoelen. Daarna zijn we via lake Rotorua bij ee Maori gemeenschapshuis en kerk geweest. Wat opviel dat er tussen de bebouwing overal stoom naar boven komt. Alle vloeren voelen warm aan en zelfs het wegdek is warm. Wel lekker overal vloerverwarming.

Vervolgens gegeten bij de Fat Dog. Daar hebben we pie met salade gegeten en was erg lekker (en veel). Het menu van Hermien hadden ze niet meer op de kaart staan en Hermien moest maar eens langs komen om hun nieuwe kaart te proberen. Ze vonden het wel cool. Na de lunch kwamen we langs een kapper en hebben we ons haar laten knippen en verven. Daarna liepen we langs een internet café en we zitten daar nu onze website bij te werken.

We blijven ook deze nacht in Rotorua en rijden morgen naar Waitomo. Ik wil daar ook graag abseilen (Lydia durft niet). Er is voor morgen regen voorspelt dus we genieten nu nog van de zon.

Heel veel knuffels speciaal voor Sifrah en Jantien, we missen jullie ook wel hoor!

groetjes Lydia en Wim

• 04 April 2008 - 12:02

Jacqueline:

nou volgens mij blijven jullie nog wel een tijdje weg als ik al die verhalen lees,Lydia ik zou er toch voor gaan het abseilen lijkt me erg gaaf, nou nog heel veel plezier daar, en tot het volgende avontuur, groetjes ook van Joop en de jongens.

• 04 April 2008 - 12:12

Els:

Geweldig allemaal hoor! Al verslaafd aan het (rond)reizen inmiddels? Ik krijg in ieder geval wel steeds de kriebels als ik jullie verhalen lees. Helemaal gaaf! Ook Bart reist via de site van Nijntje mee over de wereld naar Australie. Jullie zullen ons kikkerlandje nog wel niet missen zeker! Geniet er nog maar lekker van! Groeten van ons allemaal.

REBM.

• 04 April 2008 - 13:05

Jantien:

ja ik heb cursussen van de wilgenwaerd:) ik zal als ik ogor vanavond zie hem zeker de groeten doen van jullie!:)
    jullie haren zijn mooi geworden hoor.! heeft wim het ook geverft?haha

houvanjullie

• 04 April 2008 - 16:22

Mariwit:

heb je die rode neuzen van de drank of van de zon?(geintje) blijven genieten hé!!!!
    groetjes vanuit het koude Nederland

• 04 April 2008 - 18:51

Lisette:

Hallo reizigers!

Welke kleur is jouw haar, Wim, of moest je wachten tot Lydia klaar was?
    Alles ziet er fantastisch uit daar, vooral de natuur is indrukwekkend, en dan zie ik alleen nog maar de foto's!
    Heel veel plezier daar en wij volgen jullie op de voet.....

groetjes van JLM

• 05 April 2008 - 14:12

Annie:

Hoi, Wim en Lydia, wat een geweldige verhalen en mooie foto's. Lijkt mij heel indrukwekkend. Nog heel veel plezier en zie weer op de tennisbaan.
    groetjes Annie.

• 05 April 2008 - 18:09

Carin:

Hoi Wim en Lydia. Ik ben weer bij met het lezen van jullie vakantieverhalen. Wat maken jullie veel mee en wat een schitterende foto's en dan te bedenken dat het er in het echt vaak nog mooier uitziet! Jullie hoofden worden ook steeds donkerder van kleur. Jullie zullen wel lekker afsteken bij onze bleke bekkies. Wij krijgen weer winterse buien, dus qua kleur halen wij jullie nog lang niet in.

Groetjes uit Dalfsen