Rondom Banff NP - Reisverslag uit Banff, Canada van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu Rondom Banff NP - Reisverslag uit Banff, Canada van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu

Rondom Banff NP

Door: Wim en Lydia

Blijf op de hoogte en volg Wim en Lydia

06 Juli 2017 | Canada, Banff

Zondag 2 juli 2017
Vandaag willen we een wat meer onbekende hike lopen in verband met de te verwachten drukte overal. Maar eerst even koffie halen bij de receptie en we kwamen aan de praat met de receptionist. Na zijn vraag of we wel bearspray bij ons hadden, gaf hij ons spontaan een busje bearspray. Breng maar terug als jullie weer uitchecken en hopelijk hoeven jullie dit niet te gebruiken. Erg goede service van dit motel Rocky Mountain Ski Lodge. De koffie smaakte overigens goed.

Na brood halen bij de Safeway kwamen we rond 10 uur aan bij de start van de Grotto Canyon trail. Spullen gepakt met de bekende bearbell plus bearspray dit keer. We zagen niet veel mensen en het eerste stuk van de trail is niets bijzonder, wel veel muggen. Wel wordt er gewaarschuwd voor teken. Dus iets tegen beren, muggen, teken, de zon etc. De deet kwam weer goed van pas.

Het werd pas leuk toen de trail na een kilometer overging in de wash en door de canyon ging. We konden het riviertje makkelijk volgen over de losse keien. Na ruim een half uur kwamen we aan bij een waterval en hier was het heerlijk koel. Tussendoor zagen we nog enkele bergbeklimmers. In de wanden hier zagen we erg veel haken, het is hier een klimmersgebied.

Daarna zijn we nog een kwartiertje doorgelopen en toen werd het minder interessant met de brede wash en zijn weer terug naar de auto gelopen. In totaal hebben we ongeveer 1,5 uur en 5 km gelopen. Mooie hike zonder al teveel hoogteverschil, erg leuk. Maar ook hier waren we bij lange na niet alleen.

Vervolgens zijn we doorgereden naar het visitor center van Bow Valley provincial park en om te kijken naar een lunchplek. Die vonden we meteen al bij het visitorcenter zelf. De ranger adviseerde ons de weg naar Kananaskis village en alzo geschiedde. De weg 40 is leuk om te rijden en in Kananaskis village kun je mooi wandelen en heeft mooie met uitzichtpunten. Overal om het dorp heen zijn de Rockies. Het ligt er prachtig.
Na een tijdje zijn we weer teruggereden naar ons motel en hebben even heerlijk horizontaal van het mooie weer genoten.

Om ongeveer 19:00 uur zijn we richting Banff gereden voor de Vermilion drive, Johston Lake, Two Jack lake en Minnewanka lake. Bij de Vermilion drive hadden we erg veel last van muggen en we hebben nog leuk even met twee Friezen staan praten. De Rocky Mountains nemen erg veel licht weg waardoor de schaduw het lastig maakt om foto's te maken op dit tijdstip. We zijn waarschujnlijk al te laat. Rond 10:00 waren we weer terug bij ons hotel.

Het weer vandaag: zon en max 27 graden.

Maandag 3 juli 2017
Omdat ik verloren heb met jokeren mag ik (Lydia) het verslag over vandaag schrijven. Komtie: vanmorgen eerst gezellig geskypet met Nederland, een wasje gedraaid en vervolgens naar Banff gereden. Wim wilde graag Banff bekijken en dat verzoek willigen we dan graag in. Dus best snel een parkeerplaats gevonden en zo waar even geshopt.

Daarna naar The Old Spaghetti factory voor de lunch, we hadden gehoord dat die leuk was. En dat klopte helemaal, leuk ook om vanaf je tafel naar beneden te kijken en zo Banff te bekijken.
Na de lunch zijn we richting Bow Falls gereden, filerijden door Banff, brug over, maar geen parkeerplek bij de watervallen, dus maar doorgereden. Dan kom je langs de golfbaan en die lag er wel erg mooi bij. Er liepen wat dieren......maar wat zijn het? Wapati herten.

Daarna via dezelfde weg terug en nu wel meteen een mooi parkeerplekje kunnen vinden. En dan net als de grote meute de enorme waterverplaatsing van Bow Falls bewonderen. Ook van bovenaf, er is een pad naast aangelegd. Er zijn grote rode boten in het water om te raften. Het is er heerlijk verkoelend met de 25 graden en bijna volledig zonnig. Bij alle bezienswaardigheden zijn toiletten en beerbestendige afvalbakken, goed geregeld dus.

Daarna doorgereden naar Tunnel Mountain, maar dan moet je weer over dezelfde brug. Geen wonder dat het verkeer hier druk is, met slechts een brug waar iedereen over moet. We stoppen bij Tunnel Mountain en genieten op de bekende rode stoelen van het uitzicht. Dan lopen we naar de hoodoo's even verderop. Net als we er zijn, stopt er weer een bus vol Aziaten. We lopen ze voorbij, want ze staan vaak alleen te klikken bij het eerste uitzichtpunt. De tweede en derde hoger gelegen punten geven een beter zicht op de hoodoo's. De rivier beneden is erg mooi te zien van hieraf, ook de rode raftboten zien we drijven. Erg mooi hier! Als je van mountainbiken houdt, dan lijkt het me het super om hier te fietsen!

Na genoten te hebben van het uitzicht zijn we weer naar de auto gelopen en verder gereden voor een picknick aan Two Jack Lake. We zien meerdere mensen met BBQ's en gasbussen en er wordt op het meer gekayakt en geroeid. Relaxen dus.

Ons valt op dat bij iedere camping die we tegenkomen het bordje 'full' staat en alles lijkt hier dus permanent bezet. Ook vallen ons de best we gevaarlijke kruispunten zonder stoplichten op en tot slot valt op dat de meeste mensen geen bearbel en bearspray dragen. Soms zien we zelfs mensen op vakantieslippers hiken. En vanavond heb ik dus verloren met jokeren... Morgen weer een kans.

Dinsdag 4 juli 2017
Vandaag willen we naar Lake Louise en Lake Moraine. We hadden gelezen en gehoord dat je er voor 9 uur moet zijn, want anders zou er mogelijk al geen parkeerplek zijn. Om 8 uur nog gauw het lekkere French bread van de Safeway gehaald (winkel is niet eerder open) en meteen door naar ons doel voor vandaag. Op de snelweg vlakbij zagen we al een bord staan met "free shuttle" naar Lake Louise. Omdat we dachten dat we vroeg genoeg waren, zijn we direct doorgereden naar Lake Moraine. Daar aangekomen bleek de weg naar Lake Moraine geheel afgesloten, omdat de parkeerplaatsen daar al overvol zouden zijn. Dus maar doorgereden naar Lake Louise en ook daar bleek dat alle parkeerplaatsen (om 9:00 uur) al bijna bezet waren, maar wij hadden nog geluk.

Omdat we naar Lake Moraine wilden gaan, hebben we hier gezocht naar een free shuttle bij Lake Louise, maar deze is er niet. Je kunt wel voor 30 dollar per persoon met een prive shuttle worden gebracht, maar dat vonden we te gortig. We hebben daarom eerst Lake Louise bekeken, samen met de grote hordes toeristen. Maar wat een prachtig uitzicht en het kijken naar al die mensen vinden we ook leuk en we begrijpen nu ook wel waarom iedereen dit wil zien.

Vervolgens bij een stand van de National Parc Service geïnformeerd welke hike we het best kunnen gaan doen. Omdat we ruim de tijd hadden, adviseerden ze ons om naar het theehuis bij Lake Agnes te lopen en dat bleek achteraf een heel goede keuze. Rugzakken gepakt met voldoende water, koffie en brood en hiken maar. Het mooie van deze hike is dat deze geleidelijk omhoog loopt (door het bos) en we hebben ongeveer een uur gelopen tot aan Mirror Lake (tussenstop). Daarna wat steiler en over boomstronken en stenen door naar Lake Agnes. In totaal 345 meter stijgen in 3.4 km, prima te doen. Onderweg hadden we wel af en toe last van muggen, maar dit keer viel het mee en tip om niet stil te gaan staan, want dan weten de muggen je wel te vinden.

Eenmaal bij Lake Agnes aangekomen hebben we super genoten van het uitzicht op het groenblauwe meer en de sneeuw. We hebben koffie met brood gegeten en tjonge wat smaakt dat lekker. Het theehuis was overvol, lange rijen mensen stonden te wachten, wat een geluk dat we onze spullen zelf hadden meegenomen. Zelfs op deze hoogte zijn de toiletten goed geregeld.

Vervolgens zijn we langs Lake Agnes gelopen richting de gletsjer. De temperatuur was door de smeltende sneeuw en de wind erg lekker en we hadden gelukkig hier geen last van muggen. Hier hebben we ruim een uur genoten van het uitzicht en we hebben de rest van onze heerlijke lunch genuttigd. Hier was het overigens beduidend minder druk. De meeste mensen wandelen om het meer of alleen bij het hotel in de buurt. Het grote Fairmont hotel ziet er overigens wel heel mooi uit.

Daarna besloten we om via de andere route weer naar beneden te lopen. Dit stuk was wel veel steiler, maar ook hier werden we weer op prachtige uitzichten getrakteerd, het kan niet op hier. Na ongeveer een uur waren we weer beneden en het was intussen 14:45 uur geworden. En tja wat doen we dan om bij lake Moraine te komen. Bij de informatiestand werd ons verteld dat je voor 8:00 uur of na 19:00 uur de meeste kans hebt en dat de weg daartussen meestal is afgesloten (mondjesmaat auto's toegelaten en bussen mogen altijd). We kwamen op het idee om te gaan eten bij het Old Trainstation of de afslag naar Lake Moraine te nemen, mocht deze open zijn. En ja hoor, we hebben weer mazzel, want om 16:00 uur was de toegangsweg open en konden we na 11 km zo parkeren op de best wel kleine parkeerplaats. We hebben eerst even uitgebreid gegeten uit onze kofferbak en dan is het wel makkelijk dat je veel bij je hebt (ook campingstoelen).

Vervolgens langs Lake Moraine gelopen en hebben weer veel foto's gemaakt, ook vanaf het bekende uitzichtspunt. Terwijl we om 18:00 weer vertrokken vanaf Lake Moraine, kwamen de auto's in file ons tegemoet. Deze mensen hebben vast het advies van de NPS opgevolgd. Het is vast weer een zooitje geworden op de parkeerplaats en kilometers daarvoor, nu werd het verkeer namelijk niet meer geregeld. Ook de afslag was niet meer bemand.

Wij zijn naar Alpine Meadows Lodge in Golden gereden en we arriveerden om 19:30 uur. De lodge ligt een paar kilometer van de bewoonde wereld, is schoon, heeft goed internet, maar helaas geen koelkast en geen airco. Blijkbaar lopen hier rondom beren en herten, we hebben ze nog niet gezien.

De temperatuur steeg van een heerlijke 12 naar 23 graden overdag, en naar 29 graden in Golden. Blauwe luchten met wat wolken.

Groetjes Wim en Lydia

• 08 Juli 2017 - 23:13

Willemien:

Leuk dat jullie toch tijd vinden om weer een reisverslag te mailen met prachtige foto's ! Zijn de bloememweides daar net zo mooi als in H'doorn?