Northland - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu Northland - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu

Northland

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim en Lydia

03 November 2014 | Nieuw Zeeland, Paihia

Zondag 2 november 2014

Vandaag werden we (vroeg) wakker met super mooi weer en we hadden zin om de wandeling van ongeveer 3 uur naar de Whangarei falls te lopen. Het internet is hier goed en dus gezellig even geskyped met zus Maureen, ze is weer de eerste! We willen het grijsfilter proberen, maar weten niet welke camera-instelling hiervoor het meest geschikt is. Gelukkig konden we skypen met Rudi in Belgie en kennis/ervaring uitwisselen.

Vervolgens de wandeling gestart vanaf de camping. Het pad loopt eerst redelijk steil naar beneden en daarna wordt het redelijk vlak. Brugje over en vervolgens de Hatea River Walk to Whareora road gevolgd. Na ongeveer drie kwartier kwamen we bij een minder mooi stukje langs een doorgaande weg. Na een kwartiertje kwamen we bij het Reed Memorial Kauri Park. Hier zijn ook parkeerplaatsen, dus hier naar toe rijden kan ook. Om bij de waterval te komen moet je door dit park lopen met veel zogenoemde boardwalks. Sommige boardwalks zijn zelfs 14 meter hoog en je hebt een prachtig uitzicht in het bos. Het heeft wel wat van het Otway treepark in Australië.

Na een korte lunch bij een van de grote Kauri bomen van ruim 500 jaar oud, zijn we doorgelopen naar de Pukenui waterval. Na een flinke klim naar boven hadden we een mooi uitzicht op de waterval. We zagen onderaan de waterval mensen lopen en besloten daar ook even een kijkje te nemen. Eerst weer steil naar beneden en daarna via grote keien springen naar het begin van de waterval. Er leuk om te doen, maar soms ook erg gevaarlijk vanwege de soms er gladde stenen.

We besloten daarna om terug te lopen en vandaag niet meer naar de Whangarei waterval te gaan. Na in totaal ruim 3 uur kwamen we weer terug op de camping. Nog mooi tijd om van de zon te genieten, de weersvoorspellingen voor morgen (maandag) zijn namelijk erg slecht.

Maandag 3 november 2014

Vanmorgen werden we, zoals verwacht, wakker met zwaar bewolkt weer en regen. Even tijd dus om te lezen. Rond 11 uur zijn we vertrokken naar een grote supermarkt hier in de buurt. Het valt op dat de inhoud van de verpakkingen erg groot zijn. hier heb je bijvoorbeeld allemaal 3 liter verpakkingen. Wel een beetje veel met ons tweeën. Verder liggen de prijzen in de supermarkt beduidend hoger dan in Nederland.

Na de boodschappen lekker geluncht in de camper met heerlijk vers brood. Daarna alsnog door naar de Whangarei watervallen. Hier is echt een toeristische attractie van gemaakt met mooi aangelegde wandelpaden en zelfs toiletten bij de ingang. Probleempje was alleen dat het ophield met zachtjes regenen, het begon steeds harder te regenen. Dus de regenjas aan en de camera in een plastic zak. De watervallen vinden we erg mooi, we hebben ze vanaf boven en vanaf onder gezien, en toen weer snel terug naar de droge camper. We hebben ondanks de regen toch genoten. Helaas staan er de nodige waterdruppels op de foto’s.

Hierna zijn we doorgereden naar Paihia, zo'n 50 kilometer verderop. Onderweg in Kawakawa hebben we een bezoek gebracht aan de door Hundertwasser ontworpen en gebouwde openbare toiletten. We hebben in Berlijn ook een gebouw van Hundertwasser gezien en dat vonden we erg bijzonder. Hundertwasser heeft hier de laatste jaren van zijn leven gewoond en gewerkt en ligt hier begraven. Het dorpje Kawakawa vinden we verder erg rommelig en niets bijzonders.

Eenmaal aangekomen bij camping Beachside Holiday Park werd het zowaar zonnig en we hebben heerlijk aan het water genoten. Op deze camping is gratis en snel internet en dus konden we mooi uitzoeken welke trails we in deze buurt kunnen gaan lopen. Morgen gaan we de Opua-Paihia coastel track lopen vanaf de camping hier. Aan het eind van de track kun je dan met een veerboot naar Russell varen.

Groetjes Lydia en Wim

• 03 November 2014 - 11:40

Jannet Goorman:

Hoi Wim en lydia,

Jullie lopen er wat af, indrukwekkend van die oude en hele hoge bomen en mooi hoor die foto's van de watervallen heel veel plezier en geniet ervan.

groeten Herold en Jannet

• 03 November 2014 - 14:25

Diny En Jan:

Wat zullen jullie slank worden, maar erg mooi, leuke foto's blijf er van genieten en wat een verhaal weer!

Groetjes Jan en Diny

• 03 November 2014 - 23:31

Gerard En Willemien:

Wat genieten voor ons, maar vooral voor jullie! Dat zal vast niet zoveel moeite kosten in zo'n supermooie omgeving. En de camper brengt jullie naar de zon en houdt het dus goed vol!!!

• 05 November 2014 - 20:14

Hetty Deventer:

prachtige foto's zo te zien, dus daar kan het ook hard regenen , we blijven jullie volgen veel plezier groeten van ons.

• 06 November 2014 - 12:55

Michiel:

Ha Wim,

Ziet er weer goed uit allemaal! Ruime camper en mooie natuur. Weer wat fotoos om in te sturen voor de FIN-fotowedstrijd als er een nieuwe actie komt... Wel leuk even je verslagen te lezen tussen 'TM-gedoe' als afwisseling. Fijne reis verder en groet.