Tucson, Saguaro NP, Bear canyon en Chiricahua NM - Reisverslag uit Tucson, Verenigde Staten van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu Tucson, Saguaro NP, Bear canyon en Chiricahua NM - Reisverslag uit Tucson, Verenigde Staten van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu

Tucson, Saguaro NP, Bear canyon en Chiricahua NM

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim en Lydia

30 Maart 2018 | Verenigde Staten, Tucson

Zaterdag 24 maart 2018
Vandaag rijden we naar Tucson voor 3 nachten, maar eerst gaan we de Ajo Mountain loop rijden. Onderweg zien we een arch en Henk en Wim willen de hike (Arch Canyon trail) ernaartoe lopen. We schatten ongeveer een uurtje. Lydia en Reina blijven bij de auto’s en gaan koffie drinken en lezen.

De hike bleek achteraf erg pittig en deze duurde dubbel zo lang, dus na ruim 2,5 uur en flinke klimpartijen waren Wim en Henk weer terug. De hike vonden we zeker de moeite waard. Het bleek dat ze de hike hadden verlengd met een niet onderhouden gedeelte, de oorspronkelijke route door de canyon zou een uur duren.

Daarna doorgereden naar Tucson. We zitten 3 nachten in het Red Roof hotel. Het weer vandaag: 20 graden en bewolkt.

Zondag 25 maart 2018
Er is veel te zien in deze omgeving. Na het ontbijt gaan we naar het Saguaro National Park west. Het park dankt z'n naam aan de grote en veelarmige saguaro-cactus, die voornamelijk in de Sonoran Desert voorkomt. Het park bestaat uit twee gebieden, die ongeveer 36 mijl van elkaar verwijderd liggen. Behalve de Saguaro komen in het park ook veel andere woestijnplanten en dieren voor. De veelarmige saguaro-cactus is het symbool van de staat Arizona. Het is de grootste en een van de langzaamst groeiende van alle cactussoorten. Op een leeftijd van 50 jaar is de cactus nog maar 2 meter hoog. Als hij rond de 75 is, vertakt hij zich voor de eerste keer, hij kan wel 40 'armen' krijgen. De saguaro bereikt zijn volle lengte als hij ongeveer 150 jaar oud is. De cactus kan 15 meter hoog worden en een leeftijd van 200 jaar bereiken.

We rijden een loop, stoppen bij het visitorcenter en op diverse plaatsen. Ook lopen we de desert view hike tussen de cactussen door en kletsen er wat af met allelei mensen. Na afloop samen met Henk en Reina gegeten bij de Denny’s.

Maandag 26 maart 2018
Reina is helaas ziek geworden, waardoor we vandaag met z’n drieen op pad gaan. We gaan vandaag de 7 falls trail in Bear canyon lopen. We moeten dan via Sabino canyon rijden. Oke, na een aantal keren een verkeerde afslag te hebben genomen komen we na een uur toch aan bij Sabino. We hadden de eerste tram/treintje willen nemen om 9 uur, maar het wordt de tweede om 10 uur.

Wat een drukte hier! Gelukkig stappen de meeste mensen op de tram voor Sabino canyon, maar ook de onze zit behoorlijk vol, waardoor iedereen tegelijk aan de 7 falls trail begint.
We lopen tussen cactussen en andere struiken door over een zand- en stenen pad, kruisen 7 keer de rivier met droge voeten en na zo’n 160 meter hoogteverschil, 1,5 uur en 4,5 kilometer later, zijn we bij het uitzicht op de watervallen. Beneden zien we mensen zwemmen in de pools. We lopen na de lunch weer terug en nemen de volle shuttle weer terug naar de parkeerplaats. Erg geslaagde hike en we vinden deze zeker de moeite waard.

Daarna terug naar het hotel en gelukkig was Reina weer een beetje opgeknapt. Bij de In’n-out burger de nodige calorieen weer aangevuld. Het weer vandaag: 23 graden en zonnig.

Dinsdag 27 maart 2018
Vandaag splitsen we ons op, wij rijden vandaag naar Lordsburg. We steken de staatsgrens met New Mexico over, we passeren een tijdszone waardoor we een uur “verliezen”. De hoofdstad van New Mexico is Santa Fe. De bijnaam van New Mexico is Land of Enchantment ("Land van Betovering").

We rijden door naar het Chiricahua National Monument. Na een bezoek aan het visitor center, rijden we door naar het uitzichtspunt en lopen daar een ronde. We hebben gelezen dat de Echo Canyon loop erg mooi moet zijn en we hebben vastgesteld dat dit inderdaad klopt. Tip is om de trail tegen de klok in te lopen, deze loopt eerst vrij stijl naar beneden en daarna loopt deze gelijdelijk weer naar boven. Vooral het eerste deel vinden we erg mooi. We hebben 5,5 km gelopen in ongeveer twee uur. Zeker de moeite waard.

Daarna doorgereden naar Econolodge in Lordsburg. Het weer vandaag: zonnig en 20 graden.

Het plaatsen van foto's gaat lastig, we doen ons best om er meer te geplaatst te krijgen. Groeten ons.

• 06 April 2018 - 15:05

Jannet:

Hoi Wim en Lydia,
    Volgens mij raak je nooit uitgekeken en uit gewandeld daar in de vs, het is zo'n groot land en er valt zoveel te zien en wij kunnen weer meegenieten door de verhelen en de foto's.
    Geniet ervan en veel plezier.

groetjes Jannet

• 16 April 2018 - 20:48

Diny:

Ha buurtjes,

Geweldig wat mooi! Volgens mij zijn jullie wandelschoenen nu wel versleten. Prachtige foto's mooie natuur en een goed klimaat. Geniet maar lekker!