De Noordkaap, Alta, Tromsø en Senja - Reisverslag uit Saariselka, Finland van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu De Noordkaap, Alta, Tromsø en Senja - Reisverslag uit Saariselka, Finland van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu

De Noordkaap, Alta, Tromsø en Senja

Door: Wim en Lydia

Blijf op de hoogte en volg Wim en Lydia

05 Juli 2016 | Finland, Saariselka

Maandag 27 juni 2016

Vandaag is de Noordkaap onze eindbestemming, een trip van bijna 500 kilometer met een verwachte reistijd van 6,5 uur. We hebben een uur extra en komen weer in de tijdzone van Nederland. Op tijd ontbijten en op tijd vertrekken is het plan en dat lukt. De lucht is strak blauw met een paar wolkjes en we zien de thermometer al snel richting de 24 graden gaan, we doen de airco erbij aan, al vinden we dat wel een vreemde gedachte hier.

Het eerste gedeelte van de route ligt in het gebied waar de Sami hun rendieren hoeden en we gaan in Inari naar het Siida-museum om meer te weten te komen over hun (vroegere) leefgewoonten. Het eerste wat we zien is een bus van de OAD..... Vooral het buiten gedeelte van het museum vinden we leuk, over de mobiele tenten van de Sami, de houten woningen en de omstandigheden waar ze mee te maken hebben, vooral in de winter. We maken hier voor het eerst echt kennis met de vele muggen, maar gelukkig hebben we de folder meegenomen om als muggenmepper te gebruiken. Ook is er een expositie over de 8 seizoenen die ze hanteren, erg mooi gemaakt allemaal.

Na een kop koffie rijden we weer verder en doen de laatste inkopen in Finland. Hier zijn we dicht bij de Russische grens, die blijkbaar alleen tussen 7-21 uur open is. We zien een aantal auto's met Russische kentekens staan. Voor we het in de gaten hebben zijn we in Noorwegen, oeps, we wilden eerst nog even tanken in Finland (scheelt 20 cent per liter benzine). We kunnen de grens zo weer terug over en gooien de tank nog even vol. Met een lekker ijsje vervolgen we onze rit. In Noorwegen wordt de omgeving steeds ruiger en rijden we langs mooie meren en fjorden, waar we onze lunchpauze houden.

Via allerlei tunnels en wegen langs de mooie fjorden rijden we de Noordkaaptunnel in, ruim 6800 meter lang, en komen op het eiland Magerøya waarop de Noordkaap ligt. Er staan geen bomen meer, alleen lage struiken, mossen en gras, de toendra. Als we in Honningsvåg aankomen voor ons overnachtingshotel, blijken we een verkeerde route te hebben gekregen en na wat heen en weer rijden komen we aan buiten de stad, in Skipsfjorden, aan de weg naar de Noordkaap.

Na het inchecken bij het eenvoudige Scandic Nordkapp, eten en koffie drinken, gaan we weer op pad. We willen eerst een wandeling naar Kirkeporten maken. Vanaf Skarsvåg (het noordelijkste vissersdorp ter wereld) loop je dat schiereiland over en kunt aan de andere kant een boog zien met er doorheen de middernachtzon. Als je op het juiste tijdstip bent tenminste, en dat is dus rond middernacht, maar dan willen we op de Noordkaap zijn. Maar we zijn altijd in voor een leuke hike, dus klimmen maar, heuvel op en weer af en dan beneden bij de rotsen moeten we zijn, de paaltjes volgen. Er zijn nog 2 mensen aanwezig dus weten we gelijk waar de boog zit. Na een ruime fotosessie onder en in de boog, ziet Wim op grote hoogte nog een klompje goud in de rotsen zitten. Helaas te hoog om erbij te kunnen.

We klimmen weer terug omhoog en omlaag en 1,5 uur later zijn we weer bij de auto. We vinden het weer heerlijk om zo bezig te zijn. Nu dan nu echt richting de Noordkaap. Dit gaat tenminste door voor het meest noordelijke punt van het vasteland van Europa, maar de echte Noordkaap ligt een aantal kilometers hoger, de Knivskellodden. Alleen dan wordt het zo'n 17 km lopen en dat doen we maar niet. De Noordkaap is een klif van 307 meter hoog.

Dat we bij de Noordkaap zoals verwacht niet alleen zijn is wel duidelijk: bussen, campers, motoren, auto's en zelfs een jong stel op de fiets, helemaal uit Nederland! Met de auto is dat 3045 km.

Na een drankje en koffie aan de bar, maken we buiten foto's van de bekende wereldbol, en met ons zovele anderen. Het is nog steeds 17 graden en half bewolkt en er waait een behoorlijke wind. Daarna gaan we naar binnen voor een mooie film over dit gebied en weer naar buiten, waar we rond middernacht de zon een behoorlijk stuk boven de horizon zien staan, het is nog steeds gewoon licht buiten. Toch wel een bijzondere ervaring. Rond 00:30 uur vertrekken we weer naar het eenvoudige Scandic Nordkapp hotel. We maken onderweg nog even foto's van de grazende rendieren, zouden ze gewoon dooreten 's nachts?

Dinsdag 28 juni 2016

Vanmorgen willen we op schiereiland Magerøya eerst een paar vissersdorpjes bekijken en we rijden naar Gjesvær en Kamøyvær . Beide zijn kleine vissersplaatsen met gekleurde huizen en een haven met gekleurde boten. Het is zwaar bewolkt en het regent soms licht, 17 graden. Wat hadden we een geluk gisteren bij de Noordkaap! Na een aantal foto's vertrekken we weer, verder valt er weinig te beleven.
Vervolgens zijn we naar het zuidwesten richting Alta gereden, dat ligt nog 500 km boven de poolcirkel. Eerst nemen we de weg terug tot Oldenfjorden, de weg langs de fjorden vonden we weer erg mooi (maar goed te zien dat zonlicht de boel gisteren toch mooier opfleurde dan vandaag zonder zon), maar van daar af vonden we de weg duidelijk minder mooi. Maar goed, na ruim 3 uur achter bussen en campers "hangen" en stoppen voor wegwerkzaamheden, arriveerden we in Alta.

We hebben meteen bij aankomst (16:00uur) een bezoek gebracht aan het Alta museum met zijn prachtige rotstekeningen (petrogliefen). Petrogliefen kennen we wel van de indianen uit de VS, maar nu hebben we tekst en uitleg. De oudsten hier in Alta zijn zo'n 6.300 jaar geleden ingekerfd in harde steen en ze staan op de UNESCO werelderfgoedlijst. Om ze goed zichtbaar te maken zijn ze door de onderzoekers rood ingekleurd. Wel jammer vinden we, maar degene die niet ingekleurd zijn, zijn wel lastig te herkennen. Hmm, toch wat begrip.

Mooie bijkomstigheid was dat we voor de rotstekeningen een paar kilometer moesten rondlopen over boardwalks. Ze zitten verspreid over een aantal groepen. Buiten waren de muggen ook en we zijn helaas meerdere keren gestoken. Zijn we Finland uit, hebben we ze hier ook! Na een kleine twee uur hadden we het buiten- en binnen gedeelte wel gezien en zijn op weg gegaan naar het erg goede Thon hotel.

Vanaf onze kamer hebben we een mooi zicht op de kerk met de toepasselijke naam ‘kathedraal van het noorderlicht’. In principe doet het gebouw dienst als kerk, maar bij het ontwerpen is gekeken naar de natuur(verschijnselen) in Alta. Hier is zeer regelmatig het noorderlicht te zien. Door het betonnen gebouw met titanium te bekleden weerkaatst de kerk het licht. Maar tijdens de midzomer even niet.

Woensdag 29 juni

Na een heerlijk ontbijt en een "coffee-to-go" zijn we op pad voor een tocht naar Tromsø, de hoofdplaats van de provincie Troms in het noorden van Noorwegen. De stad heeft al sinds de 19e eeuw de bijnaam Parijs van het Noorden. De stad ligt nagenoeg op 70° noorderbreedte, wat overeenkomt met de geografische breedte van Alaska en Siberië.
We kiezen voor de toeristische route die deels van de E6 afbuigt. Veel wegen zijn er niet, maar deze via de Lyngen Alpen lijkt ons de mooiste. Er zijn 2 veerboten die we moeten nemen en de verwachtte reistijd is 6 uur, 304 km. Dat zegt iets over de gemiddelde snelheid....

We vertrekken met 12 graden, zwaar bewolkt en lichte regen, en dat houdt lange tijd aan. Langs allerlei mooie uitzichten op fjorden met resten sneeuw en witte lagen bewolking slingeren we richting de eerste veerboot. Die komt net aan en we kunnen mooi mee. Na zo'n klein uurtje kunnen we er weer af, 25 minuten rijden en hoppa op de volgende boot, een ruim half uur. Zo zijn we na 16:00 uur nog een ruim half uur onderweg naar ons hotel, Scandic. Na het inchecken parkeren we in een parkeergarage dichtbij (overal in de Tromsø is het betaald parkeren) en gaan we Sushi eten bij restaurant Suvi naast het hotel. Het smaakte ons heerlijk! We lopen nog even een rondje door de stad, morgen gaan we deze stad echt bezoeken.

Donderdag 30 juni 2016

We hebben gisteravond laat onze plannen nog gewijzigd, omdat we volgens de originele planning van deze reis a.s. vrijdag een te grote afstand moeten afleggen en we willen niet de hele dag bezig zijn met rijden, maar vooral ook buiten de auto actieve dingen doen. De weersverwachtingen worden ongunstiger en we wilden in ieder geval het eiland Senja bezoeken, want dat moet volgens onze informatie erg mooi zijn. Zo gezegd zo gedaan, we hebben meteen maar even online het Best Western hotel in Narvik geboekt. De geplande bezichtiging van Tromsø vandaag hebben we gelaten voor wat het was.

Om half 7 zijn we opgestaan en na weer een zeer uitgebreid ontbijt zijn we om half acht richting Brensholmen gereden. Dat is ruim een uur rijden vanaf Tromsø. De lucht is blauw met mooie wolken en het is 12 graden. Onderweg zagen we meteen al de geweldige uitzichten en het spiegelgladde wateroppervlak gaf een super mooi extra effect met de ruige bergen erachter. Iets na half negen kwamen we mooi op tijd aan bij de veerpont naar Botnhamn en na enkele minuten wachten konden we meteen het veer (kosten 373 kronen) oprijden. Na een mooie boottocht van drie kwartier varen kwamen we aan in Botnhamn op het eiland Senja en we konden meteen aan de toeristische route beginnen.

We zijn doorgereden naar het eilandje Husøy en van een afstand een erg mooi gezicht. Bergen, water, sneeuw, bloemen, gekleurde huizen, een plaatje! Toen we Husøy zelf binnenreden zagen we erg veel troep en afval liggen. Tsjonge wat kunnen mensen er toch een zooitje van maken. We zijn daarom maar direct maar teruggereden naar de hoofdweg.

De toeristische route op Senja vinden we heel erg mooi en je ziet de mooiste plekken. Om de haverklap stappen we uit om te genieten en foto's te maken. We rijden ook van de route af, de schiereilandjes op. We komen o.a. bij het Ersbergstrand met het kunsttoilet, Bergsbotn, Tungeneset, op Skaland, prachtig! En wat een heerlijk zonnig weer, maximaal zien we 24 graden staan. Rond 3 uur hebben we weer voldoende moois gezien en rijden we naar Narvik, nog ruim 3 uur rijden. Morgen kunnen we dan rustiger richting de Lofoten rijden.

Groetjes Wim en Lydia