De Great Ocean Road - Reisverslag uit Port Campbell, Australië van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu De Great Ocean Road - Reisverslag uit Port Campbell, Australië van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu

De Great Ocean Road

Door: Lydia

Blijf op de hoogte en volg Wim en Lydia

06 December 2014 | Australië, Port Campbell

Donderdag 4 december 2014

Mooi op tijd vertrokken vandaag, we hebben een redelijk lange reisdag voor de boeg. Nou ja, voor deze vakantie dan. Aangezien veel campings hier om 6 uur de receptie sluiten, en de camping wordt gesloten dmv een slagboom, is het toch plannen op tijd te zijn, met wat marge voor leuke dingen onderweg! Na het welbekende bezoek aan een supermarkt en een cappuccino, rijden we een paar uur, om daarna de tank te vullen. Een liter diesel kost ongeveer 1,40 Australische dollar, een kleine euro.

De route van vandaag is duidelijk anders dan gisteren, veel meer grasland en dorpen, en drukker op de weg. Ook is een deel van de freeway 4- of 6-baans. We moeten door Melbourne en dat valt ons eigenlijk mee, wel druk, het is de tweede stad van Australië, maar wellicht gezien het tijdstip kunnen we gewoon doorrijden. Eigenlijk mooi op tijd, half 5, komen we aan het begin van de Great Ocean road, in Angelsea op de Big 4 camping. We hebben gelezen dat dit een heel mooie camping is, met een "one million dollar" nieuw zwembad. Het is namelijk op de thermometer van de camper op een gegeven moment 29 graden. Maar vlak voordat we op de plaats van bestemming zijn, koelt het af naar 20 graden en is het bewolkt. In totaal gereden 429 km.

We hebben gelijk het zwembad geprobeerd, inderdaad erg mooi. Ook het sanitair is super, met complete badkamers. Dat verschilt behoorlijk per camping. Ook krijgen we 50 Mb internet, 24 uur (wat het eerst voorbij is). Nou die 50 Mb dus, daar zijn we zo door. Eigenlijk schandalig dat ze dat nog aanbieden hier zo weinig Mb's, maar goed, het is gratis.....

Na het eten vanavond opeens "gedoe" op de camping, er lopen 2 grasetende kangoeroes rond, vlak achter onze camper. De ene heeft in de buidel een jong, wat net zo hard mee-graast met de moeder. Een erg mooi gezicht, wat we een poosje blijven aanschouwen. Typisch Australië. Daarna doen we aan Griekse gezelligheid door 2 borden te laten vallen die bedoeld waren om af te wassen. Dat hoeft dus niet meer. En zo is er altijd wat....

Vrijdag 5 december

Intussen hebben we het gevulde speculaas op, kon net voor 5 december ;-) Hier zijn ze al weken erg druk met kerstmis, van de boom tot het hele huis decoreren, overal kerstbomen en - kerstkansen etc. , kerstmuziek en enorm veel spullen in de winkels. "I'm dreaming of a white christmas" klinkt hier erg vreemd in mijn oren. Dream on.....

Vandaag gaan we verder op de Great Ocean Road, die 240 km lang is en in 1919 door 3000 ex-soldaten is aangelegd. Hij was gereed in 1932. Gezien de breedte van de weg reden er toen duidelijk niet zoveel auto's en vrachtverkeer....

Eerst willen we naar de Erskine Falls bij Lorne, dat zijn blijkbaar de mooiste. We zijn er al na 30 km rijden, met regen en mist verwachten we er niet al teveel van. Regenjas aan en we lopen allemaal traptreden af naar de twee uitzichtspunten. Het is 13 graden, niet echt zomers meer. De waterval is 30 meter hoog en er staan veel mooie varens omheen. We klimmen weer naar boven, de camper in en bij de kust in Lorne aangekomen, is het droog, bewolkt en 17 graden.

Dan rijden we na de lunch langs de kustweg met mooie uitzichtspunten naar Kennett River, waar een grote groep koala's leven. Die zoeken we op en dat is niet moeilijk, op de hoek van de camping zitten er 2 in de bomen. Beide zijn wakker (ze slapen blijkbaar zo'n 20 uur per dag) en eten van de eucalyptusbladeren. Erg leuk om ze te volgen. Ook zijn er weer rood-groene koningsparkieten en natuurlijk zoeken die mij op.....

We zijn nog naar het strand gelopen en hebben ook nog even buiten gezeten. Ook kwam de zon even door. Maar het werd al snel te koud en we zitten nu weer in de camper. Er zijn hier veel weekendgasten met bijbehorende bbq-geur en rook.

Zaterdag 6 december
Vanmorgen willen we een gedeelte van de Grey River Road rijden. De weg begint achter de camping met koala's en na 6 km in het regenwoud. Klinkt leuk! De eerste kilometer rijden en lopen we via een gravelweg omhoog en zien telkens koala's. Er lopen meerdere mensen te kijken en zo helpen we elkaar ze te vinden. Erg leuk. Een koala maakte een heel vreemd geluid, dat we helaas niet vast hebben kunnen leggen.

Op een gegeven moment zagen we er geen meer en zijn we verder gereden via een smal bruggetje en daarna was de picknickplaats het startpunt voor de regenwoud wandeling. Intussen miezerde het en was het 13 graden. Via een bospad liepen we door een mooi stuk natuur. Erg veel vogels, mooie varens en grote eucalyptusbomen, heel gevarieerd en onverwacht mooi. Ook heeft Wim nog even een dammetje helpen uitbreiden in de Grey River. Terug via dezelfde weg (er liep nog een wallaby over de weg) en aan het begin daarvan een kop koffie en een broodje gekocht. Er waren erg veel mensen op de been, ze waren met bussen en andere vervoersmiddelen om de koala's en parkieten te zien. Daarna verder de weg volgen, richting Apollo Bay, waar we even eten wilden inslaan voor vanavond. En weer verder op de Great Ocean Road. De weg gaat omhoog en het binnenland in, tussen de weilanden door en in mistig en regenachtig weer. Als we weer bij zee aankomen, is het 17 graden, bewolkt maar droog. De voorspellingen waren minder mooi, dus besluiten we door te rijden in de hoop de 12 apostelen droog te kunnen zien.

Daarna nog even een korte regenwoud wandeling gedaan (Maits rest). Intussen loopt onze voorraad diesel aardig terug, dus gaan we op zoek naar een tankstation. In Lavers Hill schijnt er éen te zijn volgens de borden. Nee dus. Dan in Pricetown: alleen ongelode benzine. Dan moeten we blijkbaar nog 17 km verder rijden, in Port Campbell. Intussen zijn we 49 km verder en de dieseltank nadert de bodem. Maar gelukkig, Port Campbell heeft diesel. Dan zoeken we daar gelijk een camping, en er is maar een. Als we inchecken, blijken we de 6e Nederlanders te zijn. Hoezo een reislustig volk?

Na het eten willen we nog naar de 12 apostels, omdat er voor morgen erg veel regen wordt verwacht. Nu regent het ook wel zacht, maar we nemen de gok. Camper weer van de stroom af, alles wegbergen en rijden maar. Eerst naar Loch Ard bridge, met een aantal mooie uitzichten op de kliffen. Een een natuurlijke brug. Het is bewolkt, maar best fotogeniek weer. Je kunt ook bij het strand

• 07 December 2014 - 11:28

Jannet:

Hoi Wim en lydia,

Wat leuk die Great Ocean Road en wat hebben jullie weer veel gezien en alles weer mooi en leuk omschreven met mooie foto's erbij. En je kunt inderdaad met bewolkt of regenachtig weer juist hele mooie foto's maken.
    Wat leuk dat die kangeroes zo dicht bij komen en die koala's in de boom, en die mooie geleurde parkieten heeft Wim wel weer mooi vastgelegd
    Jeetje zeg je komt die Nederlanders ook overal tegen ;-) ga je ook naar het buitenland.

groetjes Herold enJannet