Verder naar het zuiden en een oude bekende - Reisverslag uit Batemans Bay, Australië van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu Verder naar het zuiden en een oude bekende - Reisverslag uit Batemans Bay, Australië van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu

Verder naar het zuiden en een oude bekende

Door: Lydia en Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim en Lydia

30 November 2014 | Australië, Batemans Bay

Vrijdag 28 november 2014

Vandaag werden we wakker met super mooi weer, strakblauwe hemel en heerlijke temperatuur. Na het ontbijt zijn we gaan kijken bij Burrill Lake, waar we op de camping staan. Hier waren een aantal vissers hun vis aan het schoonmaken en er stonden een aantal pelikanen bij in afwachting van een afvalstuk.

Hierna zijn we bij de Mac geweest voor koffie en het uploaden van ons nieuwe reisverslag. Voor jullie beeld| Dat duurde ongeveer anderhalf uur voor een verslag en 24 foto's. Hierna zijn we op zoek gegaan naar de zogenoemde fossil trail in Ulladulla, 5 km noordelijker. Bij de haven waren weer een aantal vissers vis aan het schoonmaken en hier stonden een hele groep pelikanen, meeuwen en aalscholvers bij te kijken, mooi om te zien. Een mevrouw wees ons de weg naar de fossil trail. We hebben het gevonden, maar deze vonden we niet echt bijzonder. We hadden verwacht dat we langs rotsen zouden lopen met fossielen, maar er waren langs het wandelpad grote brokken steen met fossielen neergelegd, heel kunstmatig allemaal. Jammer. Wel was een pad met houten borden, all for one track. Die is door een Aboriginal groep gemaakt. Telkens over hoe het was vroeger voor en na de komst van de Europeanen. Vroeger was het toch veel beter en was alles van hen en gratis. Wij vonden het vooral een uiting van frustratie. We hebben tot op heden geen Aboriginal gezien, terwijl in Nieuw Zeeland de oorspronkelijke bewoners, de Maori, zo'n 15 % van de bewoners uitmaakt en dat aantal daar stijgt. In Nieuw Zeeland moeten de kinderen op de basisscholen ook hun Maori taal gaan leren.

We vonden het verder jammer om met dit mooie weer in de camper te rijden en we zijn daarom teruggegaan naar camping Big4 Burrill Lake voor het zwembad. De camping vinden we erg mooi.

Om 16:00 uur worden op de camping dagelijks vogels gevoerd. Rond half vier zagen we steeds meer vogels richting de voederplek vliegen. Hele mooie kakatoes, parkieten, eenden, papegaaien, in totaal wel meer dan 1000 vogels. Een leuk gezicht en erg veel lawaai!

Tijdens ons verblijf in Australië vallen ons een aantal dingen op. Voor lezers van onze blog misschien interessant. Hier komen ze:
- in de supermarkten worden boodschappen bij de kassa in veel kleine plastic tassen gepakt, lekker milieuvriendelijk...
- we zien hier nagenoeg geen zonnepanelen, terwijl de zon hier vaak en lang schijnt
- boodschappen zijn hier ronduit duur in vergelijking met Nederland
- het internet loopt hier volgens ons wel 10 jaar achter. Erg duur en super langzaam. Tip is om een databundel (met Australië sim) op je smartphone te kopen. Bij aanschaf van een sim wordt wel heel moeilijk gedaan, je moet je identificeren en veel persoonlijke gegevens doorgeven.
- het links rijden gaat als vanzelf, geen enkel probleem dus. Overal staan borden met "keep left".
- brandstof (diesel) kost omgerekend ongeveer een euro per liter
- afrekenen gebeurt met creditcard en meestal met pin.
- er zijn bijna geen toetjes te koop, behalve yoghurt.
- het lamsvlees is hier goedkoop en super lekker.
- bij de camperverhuur kun je campingstoelen huren, maar deze zijn voor ons veel te klein. In winkels kun je grotere stoelen kopen. Deze zijn niet veel duurder dan huren.
- zeer weinig honden en katten te zien hier.
- drank en sigaretten zijn ongeveer 3 maal zo duur als in Nederland.
- er is bijna geen bruinbrood en lekkere kaas te koop.
- bij wegwerkzaamheden moet je hier de snelheid terugbrengen naar 80.
- bij scholen geldt een maximum van 40 km per uur, “when lights flashing”. Dat is anderhalf uur rond begin- en eindtijd van de school.
- er rijdt hier bijna nooit iemand te hard.
- fietsers zie je hier bijna niet en ze moeten gewoon op de snelweg fietsen. Fietsen hier lijkt ons erg gevaarlijk.
- de koffie wordt bijna altijd vers gezet met een koffiemachine en versgemalen koffie. Je kunt kiezen uit cappuccino, long black, flat white, espresso, heerlijk!
- kinderen lopen hier nog in schooluniform
- mensen zijn over het algemeen erg vriendelijk, relaxt en behulpzaam.
- overal kun je schone openbare wc's en drinkplekken vinden. Goed geregeld hier.
- mensen groeten vaak met "how are you" en lopen dan door.
- hoe hoger de muntwaarde hoe kleiner de munt, best vreemd.
- betaald parkeren bestaat hier nagenoeg niet. Wel in de grote steden uiteraard.
- je moet je hier beschermen tegen de zon. Altijd een hoedje op en insmeren met hoge factor.
- de kerstsfeer begint hier al begin november en de winkels liggen dan al vol met allerhande kerstartikelen. De kerstliedjes klinken hier wel vreemd, zoals "a snowride together with you" met 25 graden.
- op zondag merk je nagenoeg geen verschil met normale werkdagen.
- we hebben bij de Aldi zelfs gevuld speculaas gekocht. De koekjes zijn hier verder allemaal hetzelfde met veel chocolade.
- voor toeristeninformatie kun je goed bij de i-site terecht. Hier kun je mooie landkaarten/overzichtskaarten halen. Hier is vaak ook free internet.

Zaterdag 29 november 2014

De weersvooruitzichten voor vandaag en morgen zijn goed. Vanaf maandag wordt weer slecht weer voorspeld. We genieten er dus nog even van.

In Ulladulla hier 5 km vandaan staat een vuurtoren en hier is een wandelpad aangelegd wat we willen lopen. Inmiddels is het al aardig warm, dus een korte boswandeling is wel een goede optie. Maar eerst naar Dolphin point, 2 km vanaf de camping aan zee. Wie weet, dolfijnen spotten.... Maar nee, niets dan rotsen en een paar surfers te zien.

Dan naar de vuurtoren. Die is ooit wit geweest maar nu erg verroest. Het pad van een paar km lang gaat langs de kust met uitzichtpunten op zee en door het bos. We zien een stekelvarken, veel groter dan onze egels. Op een strand is rond 12 uur en met 24 graden niemand te zien, behalve weer een paar surfers. Er zijn hier allemaal stranden en baaien langs de kust. Wellicht zijn er mooiere te vinden, maar voor ons Nederlanders ondenkbaar dat je met zulk lekker strandweer geen mens op het strand ziet. Op het strand aangekomen zien we wel een hele sterke stroming en redelijk hoge golven. Wellicht een verklaring.

We lopen het bospad verder af en komen weer bij de vuurtoren. Ik zeg zo tegen Wim: "wat zou het leuk zijn als we binnen 5 minuten een paar dolfijnen of walwissen in zee zouden zien zwemmen". Wim had er wel een uur tijd voor over zei hij (ik vond het al warm genoeg....) Ik draai me naar zee en zie ineens een grote groep dolfijnen zwemmen, een meter of 50 voor ons. Super! Nadat we ze een paar keer boven water uit zagen komen, zijn we ze uit het zicht verloren.

Weer terug naar de camping en lekker lezen. Nog even genieten van de lente. Het is de eerste dag dat mijn voet weer meewerkt en bijna geen pijn doet. Zou ik hem dan toch minder moeten belasten?

Zondag 30 november 2014

Vandaag rijden we naar Batemans Bay (48 km zuidelijk), om Julius en Jolanda te ontmoeten, die hier 150 km vandaan wonen. Julius en Wim kennen elkaar nog van 35 jaar geleden en we zijn benieuwd of we elkaar nog herkennen.

Onderweg zijn we eerst nog even bij Pebbly beach langs gegaan. Hier zitten veel kangoeroes die soms in zee verkoeling zoeken bij hitte. Het is een erg mooie omgeving, maar we hebben geen levende kangoeroes gezien. Onderweg zagen we helaas wel een dode.

Daarna doorgereden naar Bateman, camper geparkeerd en omdat we te vroeg waren koffie gedronken bij Clyde Treats. Na een korte mailwisseling kwamen Julius en Jolanda onze kant op. Na een korte kennismaking hebben we de camper alvast naar de camping gebracht, koffie gedronken met speculaas en daarna samen richting Soldiersclub voor een lunch. Erg leuk om Julius en Jolanda hier te ontmoeten en we hebben over van alles en nog wat gesproken, zoals werk, gezin, politiek, economie, vroeger, familie, vrienden, etc.. Leuk om te zien hoe we onszelf in de afgelopen 35 jaar ontwikkeld hebben tot wat we nu zijn en waarom iemand in zijn leven tot bepaalde keuzes komt. Leuk was ook dat Jolanda en Wim beide bij de Rijksdienst werken en dus collega's zijn. Na de lunch hebben we een wandeling over de boulevard gemaakt en wat foto's gemaakt. Jolanda en Julius, super bedankt voor deze gezellige middag.

We zijn nog over het strand gelopen naast de camping, het verwachte onweer zat al in de lucht en het heeft de hele avond flink geregend en geonweerd. De komende dagen ziet het er ook zo uit, het wordt laveren tussen de buien door. Wel wordt het warm en vochtig.

Groeten van ons!

• 01 December 2014 - 13:42

Jan Emn Diny:

Hallo Lydia en Wim,

Lekker genieten daar en dat weertje lekker warm en hier 2 graden met een beetje wind, lekker koud!
    Weer een heel leuk verhaal en dan mensen te ontmoeten die je jaren niet hebt gezien, ja erg gezellig.
    Die dolfijnen wat een verrassing, vooral omdat jullie het er over hadden.
    Geniet nog maar want voor je het weet ben je weer hier!

Groetjes Jan Diny Robert en Rosita

• 01 December 2014 - 18:16

Luut- Astrid- Kyra En Esley Van 't Hof:

Hallo Wim en Lydia,

Hier een reactie vanuit Lemelerveld.
    Wat leuk om al die reisverslagen te lezen. En die foto's, helemaal te gek!

Wat een prachtige ervaring. Wij wensen jullie verder een goede reis en genieten maar!

Grt van ons

• 01 December 2014 - 22:52

Collega Uit Polder In Australia:

Hey Wim en Lydia,

Nice stories, less weather

We are at end Great Ocean Road, Warrnambool, on our way to start GOR and then back to Adelaide

Regards