Orakei Korako, Art deco Napier en Huka Falls Taupo - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu Orakei Korako, Art deco Napier en Huka Falls Taupo - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu

Orakei Korako, Art deco Napier en Huka Falls Taupo

Blijf op de hoogte en volg Wim en Lydia

13 November 2014 | Nieuw Zeeland, Taupo

Dinsdag 11 november 2014

Volgens de weersverwachtingen wordt het de komende dagen aardig koud en nat in Taupo. In Napier is het wel redelijk weer, dus we besluiten daar naar toe te rijden. Maar eerst een bezoek gebracht aan Orakei Korako (the hidden valley). Onderweg zagen we weer veel groene glooiende heuvels. Het lijkt soms net alsof we in Teletubby land zijn, waarbij elk stukje grasland lijkt op een golfbaan. Maar goed, rond 11 uur waren we bij Orakei Korako.

We zijn hier in 2008 ook geweest en we zien nu een mooi nieuw gebouw met prachtig terras. Na een kleine lunch met koffie zijn we met de boot naar de overkant gebracht. We hebben hier de hele route (voornamelijk via boardwalks) gelopen en genoten van al het vulkanisch gebeuren.

Na een kleine twee uur zijn we richting Napier gereden en het begon te regenen. Mooi op tijd dus. Tussen Taupo en Napier (140 km) zien we veel omgehakte bossen (bosbouw) en groene heuvels, soms best wel steil. Verder is er we onderweg geen tankstation, dus houd hier rekening mee als je deze weg rijdt. Rond half 5 kwamen we aan op de top10 camping in Hastings. De camping op zich vinden we duidelijk niet zo goed als de top 10 in Taupo. Dit komt met name omdat we horen dat de camping 's nachts bezocht wordt door werkvolk uit de buurt die hier komen douchen. De douches zijn daarom voorzien van muntautomaten. We blijven hier 1 nacht.

Woensdag 12 november 2014

Napier staat bekend om zijn mooie binnenstad en we willen tevens het Nationaal aquarium van Nieuw Zeeland bekijken. Vandaag is het zonnig met een straffe frisse wind, maar goed het is droog. Dus eerst op weg naar het aquarium. Het aquarium is mooi van opzet met een gedeelte gewijd aan dinosauriërs, kiwi's (vogel) en allerhande vissen. Wij vonden vooral de twee kiwi's erg leuk, maar het aquarium zelf vonden we wat tegenvallen. De kiwi komt alleen in Nieuw Zeeland voor en is 's nachts actief, en daarom is er een schemerachtig vertrek en kun je dieren moeilijk zien, laat staan op een foto krijgen. Maar we hebben hem gezien!

We hebben de camper op de parkeerplaats van het aquarium laten staan en zijn lopend de stad in gegaan. De binnenstad en vooral de boulevard vonden we zeer de moeite waard. Het is een en al Art Deco hier en je waant je in de 30-er jaren. De meeste gebouwen zijn direct na de grote aardbeving van 3 februari 1931 herbouwd in de toenmalige stijl, art deco.

Voor wat betreft het vervolg stonden we voor de vraag of we verder noordwaarts richting Gisborne zouden gaan of weer terug richting Taupo. Taupo gaf de doorslag want verder naar het noorden is er minder moois te zien en omdat het alweer ging regenen zijn we meteen maar doorgereden. Het heeft de hele weg naar Taupo geregend maar meezingen met leuke muziek en de verwarming aan hebben we het ook gezellig.

In Taupo aangekomen was het net even droog. Aan het meer van Taupo hebben we heerlijk gegeten bij Pub 'N' Grub. Daarna weer naar de top 10 camping. Bij aankomst hadden we een zware storm met zeer zware buien. Dus kopje koffie erbij en de kachel weer aan. En even gezellig Skypen met familie. Tsja, zo kan Nieuw Zeeland dus ook zijn.

Donderdag 13 november 2014

Na een koude nacht (4 graden) met regenbuien is het vanmorgen erg zonnig. Volgens de voorspellingen is het alleen vanmorgen droog, dus gaan we op tijd op pad naar de Huka falls, dat is anderhalf uur lopen heen en terug en het begin van de route ligt dichtbij de top 10 camping.

Het is erg mooie route die eerst door een park en langs een aantal thermale bronnen gaat, warm water riviertjes. Van de Waikato-rivier komt er koud water bij. We zien al een aantal jongeren aan het baden.

Via een mooi bospad met exotische en Nieuw Zeelandse bomen lopen we aan de rechterkant van de oever van de rivier. Vele mooie uitzichten en dan weer dicht aan de rivier lopen we een klein uur tot we aankomen bij de Huka falls. En wat een volk ineens, het lijken busladingen tegelijk. Dat zijn het ook, want ze komen vanaf de naastgelegen parkeerplaats, de makkelijke weg. Uitstappen, kijken, foto's maken en weer terug in de bus. We lopen nog naar de linkeroever om foto's te maken en na een uurtje lopen we terug via hetzelfde pad. Vanaf de Huka falls kun je ook nog doorlopen naar de Aratiatia dam. Dit is een wandeling van 2 uur enkele reis.

We hebben geprobeerd van onze camera met het grijsfilter engelenhaar te creëren, maar er was te veel zon. We moeten vooral blijven oefenen, want het is nog niet gelukt.

Het water door de Huka falls stroomt met geweld door de rotsen: elke 12 seconden kan er een Olympisch zwembad mee worden gevuld. Aangezien ik (Lydia) al een paar weken last heb van mijn voet die niet wil afrollen, wordt het toch nog een redelijk zware tocht. Maar gelukkig wel gehaald. Daarna laat de voet het voor de rest dan ook afweten, maar dit hebben we dan weer mooi gezien.

Voor een "lunch with a view" zijn we doorgereden naar het Taupo meer met uitzicht op de besneeuwde bergen. Mooi! Aan het meer van Taupo hebben we nog even gekeken naar de zogenoemde "hole in one challange". Vanaf een driving range op de oever moesten golfers proberen om een hole op een plateau in het meer te bereiken. Leuk om naar te kijken.

Met maximaal 13 graden en een redelijke wind was het lekker weer om wat te ondernemen. De verwachte regen is uitgebleven tot 18 uur. En om 19.40u werden we nog getrakteerd op een mooie regenboog.

Groetjes Lydia en Wim

• 13 November 2014 - 14:29

Jannet:

Hoi Wim en lydia,

Wat jammer dat het weer tegenzit, maar watheef t Nieuw Zeeland toch een afwisselend landschap jullie hoeven je in elk geval niet te vervelen er is daar genoeg te zien.
    En wat hebben jullie weer mooie foto's jammer dat het nog niet zo goed lukt met het grijsflter hebje al geprobeert om het diafragma aan te passen? nou heel veel succes ermee en veel plezier geniet ervan.

groetjes Herold en Jannet

• 13 November 2014 - 19:25

Rene:

Ziet er spectaculair uit, veel plezier nog. Groet REBM

• 15 November 2014 - 08:18

Reina Verkouw:

Hoi Lydia & Wim

Leuk om de verslagen te lezen, wil ook nog wel weer een keer naar Nieuw Zeeland de 2de keer dringt het moois beter tot je door! Een prachtig land.
    Jammer van het weer maar jullie een beetje te kennen geniet je toch wel.

Hoop dat het weer opknapt, nog veel reis plezier.

Groetjes Reina

• 15 November 2014 - 12:37

Margreet Tigchelhoff:

Leuke verhalen en veel plezier nog.

• 15 November 2014 - 19:40

Willemien:

Ondanks wat minder weer zo nu en dan, maken jullie er weer wat moois van met een mooi muziekje, warm kacheltje en een lekker bakkie. We genieten mee!

• 16 November 2014 - 21:48

Diny En Jan:

Hallo Wim en Lydia,

Wat een mooi verhaal en wat een mooi landschap en zo afwisselend. Lijkt mij ook wel wat, om een keer te bezoeken! Prachtig, alleen jammer dat het weer niet iets warmer is.
    Maar goed je kunt ook niet alles hebben, nog lekker genieten daar en nog veel plezier.
    Hier is alles prima, we houden alles in de gaten! Ha Ha Groetjes!