van Northland naar Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu van Northland naar Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu

van Northland naar Rotorua

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim en Lydia

07 November 2014 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Dinsdag 4 november 2014

Vandaag waren weer rond half 7 wakker na een frisse nacht. Het is leuk 's morgens de onbekende vogels te horen en de zon te zien opkomen. Na het ontbijt zijn we om kwart over 8 op pad gegaan om de Opua-Paihia coastal track te lopen. De zon scheen en het was super lekker weer. Deze track gaat via de camping en het eerste kwartier liepen we via smalle paadjes omhoog en omlaag tussen bomen en begroeiing door, met af en toe uitzicht op de baai. Daarna zijn we via het strand naar Paihia gelopen. In totaal een wandeling van anderhalf uur.

In Paihia hebben we vervolgens een veerbootje genomen naar Russell aan de overkant. Dit is een klein kwartiertje varen. Daar aangekomen hadden we trek en we besloten om een vroege lunch te nuttigen bij Waterfront café. Roerei, brood en koffie. Erg lekker. In Russell hebben we daarna o.a. het oudste kerkje van Nieuw Zeeland bekeken, een erg karakteristiek houten kerkje uit 1836. Verder hebben we Russell gelopen en heerlijk op een bankje aan de zee gezeten. Wat een rust. Wel werd de bewolking steeds dichter en donkerder.

Rond half 1 zijn we weer met het veerbootje naar Paihia gevaren en vervolgens de terugweg weer naar de camping gelopen. We hadden geluk, want toe we net over waren begon het te regenen. Dus mooi weer tijd om wat te lezen. Al met al zijn we 6 uur onderweg geweest. Maximum 17 graden vandaag.

Woensdag 5 november 2014

Vanmorgen was het prachtig weer, we hebben rustig aan gedaan en zijn richting het zuiden gereden. Op aangeven van Nieuw Zeelanders zijn we richting Whale bay gereden, via een mooie weg over de heuvels. Wel hebben we twee keer een verkeerde afslag gepakt, waardoor we een keer op een gravelweg kwamen, dat was niet handig. Na twee kilometer konden we keren op de weg en zijn we probleemloos de goede weg ingereden. Je komt dan wel op de mooiste plekken!

Bij de parkeerplaats van Whale bay aangekomen begon het te regenen, nee he..... Naar het uitzicht punt loop je in een kwartier, maar we hadden geen zin om nat te worden. Gelukkig hebben we de wandeling droog gelopen, maar de bewolking was zo dik, dat we weinig hebben gezien van de mooie blauwgroene zee in de baaien. Na twee uur hielden we het voor gezien en zijn we verder richting zuiden gereden. Nu wel mooie blauwe luchten en Hollandse wolken.... Grrr.

Onderweg hebben we in Whangarei inkopen gedaan. Wij praatten tegen elkaar in ons beste dialect, vraagt een mevrouw of we Nederlanders zijn... haar man was op Texel geboren en schoonma sprak altijd Nederlands. De kassier had in Zuid Afrika gewerkt en herkende onze taal ook al.

Aangekomen in Orewa om 18 uur hebben we lekker asperges en mosselen gekookt en gegeten. Daarna de afwas doen, en er zat een jong Duits stel. Of we dicht bij Duitsland woonden..... Hij herkende het Nederlands, maar het klonk ook wat Duits vond hij. Zo zie je maar, Nederlands is gewoon een wereldtaal ;-). In de camper 's avonds de kachel aan en de film The Hobbit deel 1 gekeken.

Donderdag 6 november 2014

Vandaag een regenachtige dag met tussendoor wat zon. We besluiten om deze dag te gebruiken als reisdag naar Rotorua. Tussendoor zijn we nog even bij camperverhuurder Apollo in Auckland langs geweest om naar de waarschuwing op ons dashboard te laten kijken, maar zoals verwacht niets ernstigs. Omdat onze gehuurde campingstoelen te klein waren vroegen ze ons om, op hun kosten, een paar grotere te kopen. En dat hebben we meteen maar gedaan bij The Warehouse. Hopelijk wordt het weer de komende dagen wat beter, zodat we buiten kunnen zitten.

Onderweg wisselden buien en zon elkaar af en onze reis naar Rotorua verliep erg voorspoedig, zodat we al rond 16:00 uur op top 10 camping Blue Lake waren. Deze camping heeft als voordeel dat je de stank van rotte eieren niet ruikt zoals in Rotorua en verder is het er rustig en erg schoon.

Tijdens de afwas kwam ik (Wim) aan de praat met een mevrouw en die bleek toevallig ook accountant te zijn met een eigen bedrijf in Brisbane (Australië). Haar man was IT-auditor. Altijd weer leuk om met een collega ervaringen uit te wisselen. Het afwassen duurde uiteraard wel ietsje langer..... De avond was erg koud, 4 graden, dus kachel aan en de film The Hobbits 2 gekeken. Maximum temperatuur vandaag was slechts 13 graden.

Vrijdag 7 november 2014

In de buurt van Rotorua en Taupo (80 km uit elkaar) is veel geothermische activiteit. In Rotorua ruik je steeds de rotte eieren lucht. Wij vinden het niet echt vies ruiken, je went er snel aan, en als je wat wilt zien zul je het ervoor over moeten hebben. We hebben er vandaag voor gekozen naar een voor ons onbekend park te gaan buiten Rotorua, Waimangu therminal village. Het ligt op een half uur rijden van de camping. Het nadeel is dat geisers en bronnen allemaal in betaalde parken liggen, bijna niets van de natuur is hier nog gratis. Dit park kost bijvoorbeeld 36 NZ dollar (24 euro) per persoon. Maar dan wel met een handleiding in het Nederlands.

Daarvoor kun je lopend via een pad in zo'n anderhalf uur naar beneden. Onderweg kom je langs vele mooie bubbels, terrassen, het grootste hete bron ter wereld, een mooi lichtblauw meer wat ongeveer elke 38 dagen leegloopt, hele kleine geisers en veel meer. Het park is opgedeeld in 3 gedeelten en er rijdt een shuttlebus die je vanaf het eind weer terug brengt. Als gevolg van een vulkaanuitbarsting in 1886 is dit grote meer ontstaan, eigenlijk nog heel recent. Na de uitbarsting is alles weer begroeid, dus alle bomen hier dateren van na 1886. Geologisch gezien is dit uniek.

Op een gegeven moment konden we twee routes volgen, te weten een hike route bovenlangs en de normale route. We hebben ons hier opgesplitst en we hebben van beide routes mooie foto's gemaakt. Ik (Wim) kwam op mijn route zelfs nog twee wallaby's (kleine kangoeroes) tegen! Deze zijn vroeger ingevoerd en komen hier van nature niet voor. Nieuw Zeeland is ze liever kwijt dan rijk.

Daarna nog even boodschappen doen, koken, bed luchten en de (af)was doen. Tsja dat zijn dingen die hier ook gewoon moeten gebeuren. Helaas is het nog te koud om buiten te zitten, achter glas in de camper is het wel heerlijk warm. En 's avonds bij de kachel spelen we het kaartspel Kolonisten van Catan. Maar eens zien wie er vanavond wint! Vandaag was het een graad of 16 maximaal.

Het is een beetje uitzoeken waar we naar toe gaan de komende dagen, aangezien de weersvoorspellingen vanaf dinsdag niet echt zomers zijn... koud en regen worden voorspeld. We genieten er van zolang het duurt!

Groetjes Lydia en Wim

• 07 November 2014 - 12:41

Diny En Jan:

Nou, het hele verslag gelezen en jullie vermaken je prima. Zo te lezen is het koud en hier wordt het nu kouder. Heerlijk die rotte eieren, maar verder leuke foto's en geniet er maar lekker van.

Groetjes van ONS!!!

• 07 November 2014 - 13:30

Jannet:

Hoi Wim en Lydia,

Nou dat was weer een heel verslag om te lezen maar wel leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken en natuurlijk weer mooie foto's gemaakt.
    En ook die stukjes geschiedenis en weetjes over bepaalde dingen, zo leer je ook weer wat.
    Jammer dat het weer wat tegenvalt, als het maar droog blijft tegen kou kun je je nog wel kleden.
    Ik hoop voor jullie dat het weer beter wordt zodat je ook lekker buiten kunt zitten geniet ervan

groeten Herold en Jannet