Van het noorden naar het zuiden - Reisverslag uit Mount Maunganui, Nieuw Zeeland van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu Van het noorden naar het zuiden - Reisverslag uit Mount Maunganui, Nieuw Zeeland van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu

Van het noorden naar het zuiden

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim en Lydia

18 November 2010 | Nieuw Zeeland, Mount Maunganui

Maandag 15 november 2010

Helaas vertrekken we vandaag weer uit Kerikeri, we willen via de westkust naar het zuiden rijden. Intussen hebben we alweer kennis gemaakt met de sandflies, waarvan wij dachten dat ze alleen in vochtige omstandigheden op het zuidereiland voorkomen, nee dus, ook hier zijn ze. Ze hebben hier een natte winter achter de rug en nu een droge lente. De mensen met tuin willen regen, haha, wij liever niet!

We gaan niet verder naar het noorden, de noordpunt Cape Reinga houden we tegoed voor een volgende keer. We vertrekken met heerlijk zonnig weer, maar in de loop van de route sluit de bewolking zich. We hebben een tip gekregen om naar de Waitere Boulders te gaan. We gooien de ruwe versie van onze eigen route om, geen haven en oude plaats Hokianga en de veerboot naar Rawene dus. Via een grindweg komen we bij de boulders aan, de eigenaren zijn Zwitsers die bij toeval op hun gekochte grond de grote basalten blokken aantreffen en er trappen en bruggen tussen hebben gebouwd om het open te stellen voor publiek. We hebben het pad gevolgd en veel foto’s gemaakt, gigantische afgesleten blokken zijn het, die als een waterval naar beneden lijken te vallen.

We rijden verder richting de westkust en hebben trek in een lunch, mooi dat we “fish en chips” op een bord zien staan. We hebben ervan genoten, ook al kennen ze geen echte mayonaise hier, wel ketchup. We kwamen aan de praat met een ouder Nieuw Zeelands echtpaar en ze haalden een citroen (uit eigen tuin) voor ons uit hun camper voor bij de vis. Dat is nou echt Nieuw Zeeland.

Ik (Lydia) besloot de stoute schoenen maar eens aan te trekken, dacht een rustige weg voor de kiezen te krijgen en ben zelf gaan rijden, links en in een automaat. Ik heb nog nooit in een automaat gereden, en dan links, ahum. Toen begon het ook nog te miezeren, terwijl we naar een kauribos wilden. Een slingerweg door het regenwoud met regen, de ruitenwissers zitten aan de andere kant, maar gelukkig ging alles goed en we hebben de grootste kauri van Nieuw Zeeland gezien, echt groot!

Daarna zijn we doorgereden naar Warkworth naar ons hotel daar. Het is altijd maar weer afwachten wat je dan treft en dit keer was het dus weer behoorlijk slecht. Het bed was maar 140 bij 180 en heel zacht. Je kunt je voorstellen hoe krap het geweest moet zijn haha. Gelukkig was dit voor maar één nacht.

Dinsdag 16 november 2010

Vandaag staat een lange trip op de planning. We willen omrijden vis het schiereiland Coromandel en overnachten in een appartement in Mount Maunganui. We zijn vanwege het slechte bed om half 8 vertrokken. Eerst moeten we bij Auckland een klein uur en 17 kilometer langzaam rijden en stilstaan, ze kennen hier dus ook files! Onderweg hebben we in Bombay (zomaar een afslag genomen) een lekkere kop koffie gedronken. Koffie kun je hier kiezen uit veel soorten, van cappuccino, long black, flat white, macchiato, espresso enz. enz. En erg lekker!

Toen we in Hahei waren zijn we eerst bij de “hot water beach” geweest. Vanwege de dunne aardkorst ligt hier vlak onder het zand een hete bron die water tot zo’n 60 graden (van water wat door de aardkorst sijpelt), opwarmt in de grond. Je kunt op het strand een gat graven en er dan je eigen hot pool van maken, waar je dan in kunt gaan liggen als het water zicht met het zeewater heeft gemengd. Het moet dan wel bijna eb zijn of net zijn geweest om het koude water toe te voegen, anders is het te warm. Toen wij er waren tegen twaalven was het hoogtij, helaas, om 9.15 uur was het laagwater dus hoefden we niet te graven. We zagen een aantal mensen druk met een schop in de weer en wij dachten “dat wordt niks”. En inderdaad konden deze mensen geen warm water vinden. Wim ging op verschillende plekken even met zijn voeten op en neer in het zand, zodat de voeten wat lager in het zand kwamen te staan en op een bepaald punt was het raak. Het werd al heel kort onder de oppervlakte van het zand ineens zo heet dat hij voor zijn gevoel zijn voeten bijna brandde. Ik heb het daarna natuurlijk ook even geprobeerd en we hebben de spittende mensen ook maar even getipt. Die gingen vervolgens op deze plek spitten en ja hoor, het werd behoorlijk heet. Het is dus toch echt heter dan gedacht.

Vervolgens zijn we richting Cathedral Cove gereden. Vanaf een parkeerplaats kun je al wandelend in 45 minuten bij de grot komen. Je kunt ook met een boot, maar (sportief als we zijn ahum) kiezen wij om te lopen. Binnen een half uur klimmen en dalen zijn we bij de grot aangekomen. Onderweg lopen we door regenwoud en hebben prachtige uitzichten op het water en de eilanden in zee. Het doet ons denken aan de kliffen in de Algarve.

Toen nog 2,5 uur rijden over prachtige heuvelachtige wegen naar ons appartement in Mount Mangaunui. We hebben heerlijke nieuwe aardappels en lamsvlees ingeslagen want we koken vandaag zelf. En het vlees smaakt hier erg lekker! Gelukkig hebben we een mooi ruim appartement en is er ook een wasmachine/droger, hier blijven we 2 nachten. Mooi met een schone was weer verder, een koffer als kleerkast ruikt na 2 weken toch een stuk minder fris!

Woensdag 17 november 2010

Vandaag blijven we in de buurt van ons appartement, een rustig dagje, beetje uitslapen want we hebben een goed bed haha. Eerst even inslaan bij een grote supermarkt en daarna naar Mount Maunganui om rond de berg te lopen. We zijn op een schiereiland en aan het eind ligt de berg, een vulkaan. Een rondje eromheen duurt 45 minuten, maar we zien een heleboel mooie schelpen en schelpjes voor Sharai en die hebben we verzameld, dus doen we er veel langer over. Ook zijn er mannen aan het duiken op paua-schelpen. Je mag een maximum aantal van 10 per dag opvissen en ze moeten minimaal 12,5 cm groot zijn. We denken dat ze verkocht worden aan de horeca.

Daarna hebben we geluncht bij The coffee club waar ze wifi hebben, handig! (Zo kunnen we op afstand de verbouwing van het nieuwe/oude huis van Jeroen en Lisette volgen, tjonge jonge wat een kaalslag daar!). We hebben heerlijk knoflookbrood en pestobrood gegeten met lekkere koffie en we hebben een tijdje aan het strand gelegen om verder bij te kleuren. Ruimte genoeg want het strand ligt langs de hele stad, en overal kun je langs het strand gratis parkeren.

We hebben vanavond weer lekker zelf gekookt: verse zalm met asperges en weer nieuwe aardappels. We hebben trouwens vanmiddag nieuwe strandlakens gekocht en Wim heeft ze even gewassen: nu hebben we niet alleen roze strandlakens (ze waren rood-blauw), maar ook roze handdoeken en hij heeft een nu zelfs een roze t-shirt….

Donderdag 18 november 2010

Na een ontbijt in ons appartement gaan we vandaag naar de rottende eierenstad Rotorua, de stad die ruikt naar zwavel van de vulkanen, modderpoelen en geisers. Daar drinken we koffie mét iets lekkers (helaas geen monchoutaart) op Lydia’s verjaardag. Maar daarover later meer!

We hebben nog een paar vragen en tips van jullie gekregen. Gea was erg oplettend toen we op de foto’s samen op de jetski vertrokken en Wim alleen terugkwam: inderdaad, ik ben intussen eraf gestapt om Wim nog even alleen te laten “skiën” en ik kon mooi foto’s en een filmpje maken. En ja Jan, motorrijden lijkt ons erg mooi hier, vooral van die bochtige wegen met weinig verkeer. Wel opletten op overstekende koeien en op de fietsers die hier op de autoweg fietsen.

Maarten: we hebben geen koala zien springen, maar een klein sprongetje moeten ze volgens mij wel kunnen maken, ze klimmen ook best snel in een boom. Ze kunnen wel zwemmen blijkbaar. En Wim’s shirt was nog mooi schoon na het vasthouden van de koala. Wim moest voor de foto net doen alsof hij een boom was, en zijn handen onder de koala houden. Hij of zij was heel rustig en lief en woog ongeveer 10 kilo en koala’s worden gemiddeld 14 jaar oud.

Voor wat betreft de vraag van Karin over het golfen: we willen op het Zuidereiland een poging wagen om een golfbal veilig het terrein over te krijgen.

Hermien (en anderen): onze vervolgroute in Nieuw Zeeland: Rotorua, Taupo, Lower Hutt, boot naar Zuidereiland: Nelson, Hokitika, Queenstown, Te Anau, Milford Sound, Dunedin, Christchurch, Picton, boot naar Noordereiland, Auckland.

Leuk dat jullie meelezen, bedankt voor alle reacties!
Groetjes van ons.

PS We hebben een heel trage internetverbinding, de komende dagen waarschijnlijk ook niet, dus de rest van de foto's houden jullie tegoed!

• 17 November 2010 - 20:38

Rene En Els:

Hallo Lydia en Wim,
    Goed om te lezen en te zien dat jullie je zo goed vermaken. Wij drinken vanavond alvast een borrel op je verjaardag, en houden het feestje bij jullie nog even tegoed.
    Maak er een mooie dag van.
    Groet REBM

• 17 November 2010 - 21:41

Jantien:

Van Harte gefeliciteerd Lydia, je hebt vast een mooie verjaardag gehad. Jij bent hier ook bijna jarig, eigenlijk Ben je twee dagen jarig dit jaar :p

Kusjes (L)

• 18 November 2010 - 07:27

Jolanda:

Hoi Wim en Lydia,
    Weer een prachtig verhaal en mooie foto's. Lydia, gefeliciteerd met jouw verjaardag. Nog veel plezier daar.
    Groetjes,
    Jolanda

• 18 November 2010 - 08:35

Jan:

Allereerst Lydia gefeliciteerd met je verjaardag voor ons gevoel ben je twee dagen jarig,dat zal wel een groot kado hebben opgeleverd,verder veel plezier en laat ons maar meegenieten van jullie belevenissen.

• 18 November 2010 - 09:50

Merle En Robert:

Heey Wim en Lydia!
    mooie verhalen hoor!
    lydia van harte gefeliciteerd en drink er daar maar eentje van ons!

groetjes uut heldern

• 18 November 2010 - 10:50

Vul Hier Je Naam In.:

Vul hier je reactie in...
    Goedemorgen Lydia.
    Van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag vandaag (18-11-2010)
    Nu je er niet bent nemen we maar een borrel uit onze eigen bescheiden voorraad.
    We komen hem wel weer terughalen als jullie weer thuis zijn.

Nog fijne dagen gewenst.

Dorine en Marinus

• 18 November 2010 - 11:12

Fam. De Vries:

Hey Lydia en Wim,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Lydia. Heb je al een kado van Wim gekregen? Fijn om te lezen dat het daar leuk is(behalve file en slechte bedden). Hier alle oke!
    Nog heel veel plezier daar! liefs klas

• 18 November 2010 - 11:44

Hermien:

Zo, jullie hebben nog een hele trip voor de boeg! Waarom gaan jullie eerst terug naar Auchland en vlieg je niet verder vanaf Christchurch? Dat scheelt veel tijd!
    Ik krijg alweer jeuk als ik het woord sandflies zie staan...

Veel plezier daar!!
    Hermien

• 18 November 2010 - 12:15

Jan En Diny:

Wat ziet het er allemaal leuk uit!He Lydia van Harte Proficiat met je verjaardag en we houden de borrel nog te goed! Heerlijk met die benen in het water.... He lieve mensen maak er een hele leuke dag van.......heel veeel plezier..van Robert Merle Ellen Nadyne en Maarten Jan en Diny

• 18 November 2010 - 12:27

Roel, Ellen En Gea:

Lydia, gefeliciteerd met jouw verjaardag. Iets te laat, we weten het.
    We houden de borrel wel tegoed. Geniet ervan!!!!
    Groetjes van ons.

• 18 November 2010 - 12:33

Jan En Ria Vloedgrav:

Hallo Wim en Lydia,

Lydia,
    gefeliciteerd met je verjaardag
    en Wim ook natuurlijk.
    Wat is het leuk om jullie te volgen
    mooie verslagen, foto,s en filmpjes.
    Nog een fijne vakantie

Groetjes uit Haarle.

• 18 November 2010 - 20:33

Dinand En Lia:

Ha die Wim en Lydia,

Lydia, van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Zo te lezen habben jullie er een mooie dag van gemaakt.
    Geweldig wat jullie allemaal weer zien en meemaken. Wat een bijzondere landen en bijzondere natuur en dieren.
    Geniet nog van de rest van jullie verblijf, we blijven wel lezen in de verslagen.
    Hartelijke groeten van Dinand en Lia.

• 18 November 2010 - 22:23

Carin En Arend:

Lydia, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Wim, jij natuurlijk ook. Jullie hebben vast nog wel een klein feestje gebouwd. We blijven jullie volgen op grote afstand, maar toch ook zo dichtbij, met dank aan de techniek.

Groeten,
    Arend & Carin

• 18 November 2010 - 22:24

ANNEKE:

HOI lYDIA (EN WIM) NOG VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG!
    HET IS HIER BIJNA 23.30 UUR DUS BEN JE NOG JARIG.
    ALS WIJ OOIT NOG EENS NAAR NIEUW ZEELAND GAAN KOMEN WE BIJ JULLIE OM ADVIES VRAGEN!
    GEWELDIG WAT EEN REIS, NOG HEEL VEEL PLEZIER EN GENIET ERVAN, GR. GERT EN ANNEKE

• 19 November 2010 - 07:20

Marianne Kimmann:

Hoi Wim en Lydia,
    Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken!
    Lydia, van harte met je verjaardag, geniet ervan!
    heel veel groetjes vanuit Odoornerveen

• 19 November 2010 - 08:29

Jos Plas:

Hallo daar. Lydia van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Geniet lekker, de zaken gaan hier prima! Groet,
    Anita en Jos

• 24 November 2010 - 20:26

Henriette:

donderdag 18 nov bedank ik voor jullie de vakantiekaart uit australie. dus ken ik nog niet andere woorden van de brieven.nee.mijn mentor;ellis helpt goed aan mij.ja.zaterdagmiddag 27 nov komen mijn vader en mijn vriendin;dinie kamp wel weer op bezoek bij mij de familiedag van de woonvorm voor doven in deventer.ja,leuk.veel groetjes;henriette slettenhaar