New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu

New York

Door: Lydia en Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim en Lydia

09 Juni 2008 | Verenigde Staten, New York

Donderdag 5 juni 2008

Het was weer warm vandaag, zo rond de 33 graden. Vanmorgen zijn we even Miami in geweest en we ervaren dat we in Miami wel meer moeten opletten dan in andere steden. De mensen reageren hier wat afstandelijker en zakelijker. We kregen een gevoel van: we zien de klanten/toeristen toch nooit weer terug. Na een tijdje werd het toch wel aardig warm en we hadden wel zin om de strandstoelen te proberen. We hebben daarna de hele middag gelezen en deels geslapen onder de kokospalmen in de schaduw aan het strand en in de hangmat. En we zijn allebei verbrand, hoe zou dat nou kunnen?

Vrijdag 6 juni 2008

Vandaag is de laatste schooldag voor de (basis)scholen hier lezen we in de krant die voor onze kamerdeur ligt. Eind augustus beginnen ze hier weer. Na een nacht met slechts een uur slaap (Lydia, met oordoppen in, naast de ijsblokjesmachine en tegenover de liften), zijn we vroeg opgestaan in verband met onze vlucht naar New York. In de huurvoucher zagen we toen pas dat we onze huurauto in Orlando moesten inleveren in plaats van Miami en we hadden geen inleveradres. Gelukkig kende de Tomtom het adres wel en dus gelukkig geen extra uitzoekwerk. Het inleveren zelf was geen probleem en het liep allemaal vlot, we konden gelijk door met de shuttlebus naar het vliegveld.

We vlogen vandaag voor het eerst met een Mc Donald Douglas en we konden het verschil met een Airbus/Boeing goed merken, wat een gepiep en gekraak zeg. Een busje olie was niet verkeerd geweest. Het vliegtuig bleef gelukkig vliegen en na een onverwacht goede vlucht zijn we rond 14.30 uur geland op John F. Kennedy Airport. Daarna de taxi genomen naar ons hotel Pennsylvania. Ook de taxichauffeurs hier doen niks anders dan toeteren, gas geven en remmen, tjonge wat een gestuntel zeg, maar goed, we zijn veilig afgeleverd. Het verbaast ons steeds weer hoe chaotisch dat gaat.

Eenmaal in het hotel aangekomen bleken er meer mensen te zijn die er zouden overnachten. Na een klein uur wachten konden we inchecken. We zitten nu midden in het winkelgedeelte van Manhattan, voor de kenners op de hoek 7 Avenue/34 street. We hebben een kamer op de 15e verdieping die ons overigens erg meevalt (we hadden nl. thuis al even op www.zoover.nl gekeken naar dit hotel en toen waren de meningen verdeeld). Daarna even de stad ingelopen om wat te eten en een eerste indruk op te doen. En die hebben we; druk (veel mensen), veel winkels, en de mensen lopen druk en gestrest rond. Of komt dat door het tijdstip, rond 17-18 uur?

Ook hebben we even met de mobiel gekeken of er nog reacties op deze website stonden. We vonden de reactie van Jantien wel heel erg lief en we zien er ook naar uit om jou woensdag weer te zien hoor! En alle anderen (niet allemaal tegelijk….) natuurlijk ook. Janny, we zullen eens kijken of we jouw outletcenter kunnen vinden, bedankt voor je tip in elk geval.

Zaterdag 7 juni 2008

Vandaag willen we het zuid-gedeelte van dit eiland (Manhattan) bezoeken. Na enig zoekwerk en advies van vriendelijke New Yorkers hebben we vanmorgen geen dagkaart gekocht maar een MTA Metrokaart van 20 dollar. Je kunt dan met 1 kaart met maximaal 4 personen op dezelfde kaart reizen. Wellicht een tip voor mensen die nog van plan zijn om ook naar New York te gaan. Daarna zijn we met de metro naar de Brooklyn Bridge (uit 1883) gegaan en naar Manhattan teruggelopen via deze brug. Vanaf de brug konden we het Vrijheidsbeeld zien, niet echt duidelijk want het is erg vochtig en warm. Na een kop koffie bij de Starbucks (die zie je hier op elke straathoek) zijn we doorgelopen naar Ground Zero, het terrein van de voormalige twin towers. We hadden niet gedacht dat Ground Zero zo groot was. We realiseren ons nu pas hoe groot en vernietigend deze gebeurtenis is geweest. Midden tussen allemaal ander flats, huiveringwekkend gewoon. Ze zijn aan het bouwen met een nieuwe toren en zijn nog beneden het maaiveld bezig. Vanwege de hekken eromheen zie je er nog weinig van.

Daarna zijn we naar Wall Street gegaan om het beursgebouw (NY stock exchange) te zien en dat ligt op een steenworp van Ground Zero. Op zich was daar niet zoveel te zien en na een korte lunch zijn we doorgelopen naar de haven. Het begon al aardig warm te worden en we besloten om met de metro naar Central Park te gaan. Dit park ligt midden in de stad en is erg groot, wel twee keer zo groot als Monaco. Wat een verademing zo’n park in een grote stad en wat een heerlijk relaxt sfeertje. Op iedere hoek was wel iets te doen, van muziek tot rollerscating en van trouwceremonies tot breakdance voorstellingen. Erg leuk!

Daarna met de metro weer terug naar ons hotel. We waren nog van plan om even het Empire State Building mee te pakken want die ligt hier vlak bij, maar dat doen we wel een andere keer.

Zondag 8 juni

We hebben met de hop on-hop off bus veel van Manhattan en Harlem gezien, erg interessant. Daarna hebben we gegeten bij de grootste Mac Donalds ter wereld (naar men hier zegt), er zijn er alleen al in New York meer dan 400!

’s Avonds hebben we de musical Mamma Mia gezien op Broadway, heel erg leuk! Daarna in de dikke regendruppels terug gelopen/gerend naar ons hotel in een onweersbui. Het koelt wel deels af, maar de voorspellingen zijn nog warm tot het eind van onze vakantie hier, graad of 37. Het is een recordtemperatuur hier op deze dag.

Maandag 9 juni en Dinsdag 10 juni

Vandaag zijn we met een boot langs Manhattan en het Vrijheidsbeeld geweest en we hebben gewinkeld, want dat hadden we nog weinig gedaan. Wim is nog het Empite State Building (hoogste gebouw van New York na het WTC) opgeweest tot de 86e verdieping om een uitzicht over Manhattan te krijgen.

Groetjes Lydia en Wim

• 09 Juni 2008 - 14:37

Broer:

Het inleveren zelf , en toen ??

• 11 Juni 2008 - 21:26

Dianne:

Wauwww wat heerlijk allemaal!!! Ik geniet écht van jullie verhalen, door de duidelijke omschrijving zie ik het zo voor me ;)

Ik hoop dat jullie inmiddels weer veilig in Nederland zijn aangekomen!

Liefs Dianne

• 12 Juni 2008 - 19:33

Monique Voskamp:

Zo, ik ben weer bij!
    En jullie inmiddels ook?

Veel om bij te kletsen! Gelukkig begint de BBQ zaterdag al vroeg...

Leuk om jullie weer te zien, tot dan!!