Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu

Hong Kong

Door: Lydia en Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim en Lydia

20 April 2008 | Hong Kong, Hong Kong

Woensdag 16 april 2008

Natuurlijk wilden we Hong Kong ervaren, dus vanuit ons hotel (YMCA International) in Kowloon naar Hongkong-island om vanaf een omliggende berg (Victoria Peak) op de stad te kijken. Eerst met de metro en daarna met de 100 jaar oude Star-ferry naar de overkant. De lucht om ons heen is warm en vochtig, uiteindelijk zo’n 30 graden en er hangt mist/smog. De metro is superschoon, je mag er niet eten en drinken. De Hongkongers zijn uitermate beleeft en willen je heel graag helpen (en iets verkopen uiteraard). De koers van de HK$ is nu 12,30 dollar. Het is erg goedkoop hier. Eten en drinken voor onderweg hoef je niet mee te nemen, een flesje water of blikje cola kost omgerekend zo’n € 0,35 (gekoeld).

Vanuit de haven in HongKong-island zijn we naar de kabeltram gelopen. Al lopend zie je veel, vaak mooie maar ook voor ons “vreemde” dingen. Het is hier bergachtig, druk, altijd en veel lawaai, luchtvervuiling en veel hoge gebouwen. Om de grote mensenmassa’s (Hongkong heeft 7 miljoen inwoners) naar de stad te vervoeren, lopen er naast bussen, metro’s, taxi’s, dubbeldekstrams en één roltrap van 800 meter lang. We hebben deze natuurlijk even geprobeerd. Vanaf half 11 ’s morgens gaat hij omhoog, daarvoor omlaag. Halverwege zijn we verder gelopen naar de kabeltram (Peak Tram).

Daarna zijn we met de Peak Tram naar boven gegaan, stijl omhoog en wederom mooie uitzichten. We hebben in de toren bovenop Victoria Peak heerlijk gegeten bij Eating plus en van daaruit weer met de tram naar beneden en verder gelopen naar het Exhibitioncentre. We hadden gezien dat daar een electronicabeurs was, wat Wim wel wat leek. Om binnen te komen moest je je inschrijven en we kregen een zeer uitgebreide toelichting van iemand van de Kamer van Koophandel in Hong Kong. Eenmaal binnen bleek het een beurs te zijn met gigantisch veel stands en waar je alles wat je maar op elektronisch gebied bedenken kunt werd gepresenteerd en aangeboden. Na een uurtje hadden we het wel gezien en zijn we met de Star-ferry en metro weer naar ons hotel gegaan.

We hebben erg veel indrukken opgedaan over de gigantisch draaiende economie, schitterende winkelcentra en metrostations en de vele mensen die hier zijn. Het is er over het algemeen schoon (behalve de lucht) en heel erg veilig. We hoorden later overigens dat de luchtvervuiling voor het grootste deel van buiten Hong Kong komt. Of dit klopt weten we niet.

Donderdag 17 april 2008

Vandaag hadden we zin om naar Lantau-island te gaan. Hier staat een mooi klooster (Po Lin) en het grootste bronzen Buddha beeld ter wereld. Het is weer bewolkt (of is het smog?) dus ver kijken kunnen we niet. Met de metro zijn we naar het eiland gegaan en vandaar in een hobbelbus op weg naar Buddha. Onderweg zagen we dat ze druk bezig zijn met aanleg van een nieuwe weg over de bergen. Ook zagen we telkens een groepje van 2 vrouwen aan het werk met een agent erbij. Verderop reden we langs een gevangenis. Zouden het gevangenen zijn?

Na 45 minuten kwamen we bij Buddha. De 265 traptreden ernaartoe hebben we beklommen (viel reuze mee of is onze conditie nu op peil?) en het was een groot en indrukwekkend beeld. Daarna naar het Po Lin klooster. Hier zagen we monniken en mensen die offers brachten en wierook aanstaken. Na de lunch in een nieuw winkeldorp in de buurt zijn we via de kabelbaan (Ngong Ping) terug gegaan. We hadden wel eerder in een kabelbaan gezeten, maar deze overtrof alle verwachtingen. Wat een geweldig uitzicht over de bergen! Het kostte 73 HK$, ruim 6 euro en je zat er 25 minuten in om over het eiland te worden vervoerd. Prachtig!

Daarna kwamen we met de metro langs Disneyland Hongkong en konden als goede noabers van het Avonturenpark Hellendoorn de verleiding niet weerstaan om er even naar toe te gaan. De entreeprijs is HK$295 / €24,=. Weinig in vergelijking met Eurodisney, maar het park is ook kleiner. We hebben onder meer in de Space Mountain gezeten en iets van Stitch. Een ruimtemannetje vertelde een verhaal waarbij er steeds iemand uit het publiek werd gevraagd met dat mannetje te praten. En ja hoor, Wim werd weer eens uitgekozen. Uiteindelijk kwam het erop neer dat Wim in een space prison belandde. Erg leuke, grappige en interactieve voorstelling. Na het geweldige vuurwerk om 19:30 uur zijn we met de metro naar het hotel gegaan.

Bij het hotel kregen we zin om nog even de avondmarkt dichtbij te gaan bekijken (Temple Street Market). Ons hotel ligt zowat midden in het Kowloon winkelgedeelte. Ook hier ontzettend druk, maar erg leuk en gezellig.

Vrijdag 18 april 2008

Vandaag hebben we in de buurt van het hotel nog wat gewinkeld en gegeten. Hier is op elke hoek van de straat een shopping mall te vinden. De winkels zijn gegroepeerd, eerst zagen we bijvoorbeeld allemaal juwelierswinkels en winkels met digitale camera’s en daarna winkels met sportschoenen. Om 17.00 uur werden een aantal straten afgesloten voor het verkeer en meteen zag je als het ware een explosie van mensen die van het werk kwamen. Je ziet hier eettent aan eettent en we hebben de indruk dat mensen hier niet zelf koken. Je ziet hier ook veel winkels en eettenten die 24 uur per dag open zijn.

Zelf hebben we (alweer) heerlijk gegeten in het Spaghetti house. We zagen op de kaart zowaar een Singapore Sling staan en natuurlijk besteld. Je ziet hier ook veel manicure en pedicureshops en Lydia heeft dit ook geprobeerd. Ze heeft nu prachtige nagels. Daarna koffers pakken en naar bed.

Zaterdag 19 april 2008

We zijn vannacht om 3 uur opgestaan (21.00 uur vrijdagavond Nederlandse tijd) en na het eten zijn we met de taxi naar het vliegveld gegaan. Dit is ongeveer 40 kilometer van ons hotel. Tijdens de rit door de stad viel ons op hoeveel mensen er zo vroeg nog op straat waren en hoeveel winkels er open zijn. De bloemenwinkel was zelfs nog open.

Na aankomst op het vliegveld hebben we ingecheckt, koffie gedronken en het stukje voor onze website geschreven, want daar kwamen we met alle ervaringen die we in Hong Kong hebben opgedaan niet aan toe. Al met al vinden we Hong Kong een erg leuke stop over die je niet mag missen. We zijn om 07:30 uur richting Londen gevlogen en de vlucht duurde bijna 13 uur. Na 3,5 uur wachten in Londen zijn we, in een bijna leeg vliegtuig, binnen een uur naar Düsseldorf gevlogen.

Op het vliegveld werden we totaal onverwacht en aangenaam verrast, want Margery, Fred, Sifrah en Sharai stonden ons bij de uitgang op te wachten. Na een flink aantal knuffels zijn we samen richting Hellendoorn gereden en onderweg hebben we uiteraard traditioneel nog even de Mac meegepakt. Om half 11 waren we weer terug op ons stekkie.

Voor belangstellenden hebben we nog even wat foto’s op Picasa gezet. Volg de link:

Groetjes Lydia en Wim

• 20 April 2008 - 13:47

Nadyne:

Nog steeds erg leuk om jullie te volgen! Die foto's zijn ook echt gaaf!
    Bedankt voor jullie berichtje op mijn site..
    Geniet er nog van daar!
    Groetjes Nadyne

• 22 September 2008 - 16:49

Lydia Majoor:

hoi even een vraagje wij willen misschien in oktober november naar hong kong maar ook naar disneyland nou dachten we om in lantau voor 3 dagen een hortel te nemen en daarna naar kowloon of hong kong island te gaan voor 7 dagen hoe kunnen we daty het beste doen en is het makkelijk om van a naar b te gaan en is het goed weer om in deze tijd te gaan ik hoop dat jullie ons iets wijzer kunnen maken want het reisburo weet er weinig vanaf alvast bedankt gr edwin en lydia majoor