Rotorua- Geisers en modderpoelen - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu Rotorua- Geisers en modderpoelen - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Wim en Lydia - WaarBenJij.nu

Rotorua- Geisers en modderpoelen

Door: Wim en Lydia

Blijf op de hoogte en volg Wim en Lydia

02 April 2008 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Dinsdag 1 april

Gisteravond zijn we eerst naar de spa pools geweest. Ze leken veel op die van Hanmer Springs, alleen was het veel minder druk. Er waren maar en paar mensen aan het badderen. Er zijn 12 baden/poelen waarvan een aantal privé-baden, dat leken een soort kleine Romeinse baden waar je met z’n tweeën in kunt. Er zijn twee grotere van zwembadformaat. Lekker om met regen en in het donker te poedelen in de diverse baden, zowel buiten als binnen. Lekker knus. Wat ons opviel is dat ze het water voor de baden afkoelen door het kokende water gewoon de lucht in te spuiten. Zouden ze die energie niet wat beter kunnen gebruiken? Daarna een potje stratego gedaan en Wim heeft voor het eerst gewonnen.

We hadden vandaag een paar leuke ‘belevenissen’ op ons programma staan. Het was om te beginnen bewolkt maar droog. We zijn eerst naar de Huka falls geweest, waar een rivier zich versmalt en met donderend geraas zo’n 25 meter naar beneden valt.

Daarna zijn we naar Orakei Korako (de verborgen vallei) gereden. Dit is één van de vele thermale parken in deze buurt. We werden met een bootje naar de overkant van de rivier gevaren. We hebben er hele mooie modderpoelen, geisers (helaas niet in werking), kokende poelen, kleurige terrassen van algen en een mooie grot gezien. Het was er wel warm en vochtig en dat is soms lastig fotograferen en filmen. We vonden het erg mooi om te zien en het is er niet zo toeristisch. Na anderhalf uur gingen we met dezelfde boot terug.

Toen doorgereden richting Rotorua. Aangezien onze dieselvoorraad bijna op was, eerst maar even getankt. Je staat bijna fluitend aan de pomp vanwege de brandstofprijzen (NZ$ 1,35/ € 0,70).

Onderweg zagen we steeds meer stoom uit allerhande gaten en struiken komen. Er lag langs de weg een netwerk van dikke buizen en er stroomde warm water naartoe, het leek ons iets met energie te maken te hebben. Best een bijzonder gebied hier, je kunt op sommige plaatsen de zwavel goed ruiken. Veel campings adverteren ook met ‘no Sulphur smell’. Vanmiddag heeft het weer uren geregend en hebben we besloten door te rijden naar een Sulphursmell-free-camping, voor het geval dat.

Woensdag 2 april

Zon en een strakblauwe lucht toen we wakker werden! Korte broek aan en op pad. Vandaag zijn we naar Te Puia geweest in Wkakarewarewa (leuk taaltje hè?). Dit vulkaangebied vlak onder Rotorua werd door de Maori bewoond. Nu is er een commercieel park met een combinatie van Maori-cultuur en de geisers en kokende poelen.

We waren net op tijd voor een concert, waarbij we werden verwelkomd door de stamleider. Ze zeggen hier vaak 'Kia Ora', dat betekent welkom. We hebben daarna een zang- en dansvoorstelling gezien. Erg leuk, maar wel commercieel opgezet.

Daarna hebben we een poos bij de kokende en spuitende geisers zitten kijken, wat een prachtig natuurverschijnsel. Er waren er twee die bijna continue spoten, tot wel 30 meter. Er is in de buurt nog een bekende geiser, de Lady Knox Geiser, daar gooien ze elke ochtend waspoeder in, zodat hij rond 10.15 uur spuit.

Ook zijn er modderpoelen, kokende waterpoelen en zwavelgaten in allerlei soorten en maten te zien. De grond is gewoon warm en het is er vochtig. Soms ruik je de zwavel, maar ik vind het wel meevallen. Daarna hebben we nog een leuke vlakke tocht gelopen (gisteren toch meer geklommen en gedaald) door het bos met een aantal houten beelden. We eindigden bij een carvingschool waar ze jonge leerlingen opleiden voor het houtsnijden. Zie de foto’s voor een voorbeeld. Aan de overkant was een weefschool waar ze de rokjes van vlas (voor het dansen) maakten m.b.v. schelpen en een soort inkt. Wat we erg bijzonder blijven vinden is dat we hier op een actieve vulkaan kunnen lopen die in principe zo zou kunnen uitbarsten.

We blijven vannacht in Rotorua, maar nu aan de andere kant, bij het blauwe en het groene meer (Blue lake). Ze liggen naast elkaar, maar zijn erg verschillend. De groene is heilig voor de Maori en niet toegankelijk. We hebben al een wandeling gemaakt in het Redwoodbos dat er omheen ligt.

Wij zitten nu op een camping aan het blauwe meer, wel binnen want het koelt ’s avonds snel af en het is donker rond half 8. Het draadloos internetten hier lukt ook weer niet en Wim is met de eigenaar de internetverbinding aan het testen. We hebben allerhande soorten verbindingen gezien op de verschillende campings. Alleen die van de Top 10 camping in Greymouth en Picton werkte naar behoren: snel en goed.

Morgen willen we naar de Buried vilage waar in 1886 een vulkaan is uitgebarsten. De resten van het dorp hebben ze daar laten liggen. Daarna willen we gaan wandelen of, als het mooi weer is, lezen en genieten van de zon.

De groetjes!

We hebben weer foto's op Picasa gezet, klik op de volgende link:

• 02 April 2008 - 08:43

Marja:

Wat zou ik graag met jullie die boswandeling maken! Tjonge, wat bijzonder die bomen. En dan op zoek gaan naar riant grote dennenappels of ... maar dat vult de koffers natuurlijk ook buitensporig en mag bovendien misschien niet.
    Zo te zien komen jullie nog lang niet thuis.

• 02 April 2008 - 11:00

Gerda:

Zwijmel zwijmel....

• 02 April 2008 - 11:45

Theo:

Hoi wat gaaf daar en die mooie foto,s we wachten af om ze allemaal te zien hier buien en zo,n 10 graden de groetjes tot weder horen Th-Di Ma

• 02 April 2008 - 12:58

Géke Middelkamp:

Voor het eerst jullie verhalen gelezen en ik krijg spontaan zin om ook eens die kant van de wereld op te gaan.
    Nog een heel fijne vakantie,
    groetjes
    Géke

• 02 April 2008 - 13:06

Heidi:

Hoi Wim en Lydia,
    Geweldig om jullie belevenissen te lezen en de foto's te bekijken. Zo te horen gaat alles goed, geniet ervan!

• 02 April 2008 - 17:01

Jan Slettenhaar:

Mooi te lezen dat alles daar zo mooi is,jullie komen toch wel weer naar huis,want het is hier inmiddels ook zomertyd,nog geen zomer maar goed,dat hebben we nog tegoed.Ik moet nu tennissen tot later groeten van ons allemaal uit Haarle.

• 02 April 2008 - 18:04

Wim Schippers:

Hoi,

Hoezo ben ik jaloers als ik jullie verhalen lees.

Groet en nog een aantal mooie foto's en verhalen erbij

• 02 April 2008 - 22:21

Simone Freriksen:

Jullie genieten toch echt daar. Lijkt me ook wel een fantastich land.

• 03 April 2008 - 17:02

Fred,Margery,Sifrah,:

Na een drukke dag even kijken wat jullie vandaag weer beleefd hebben.
    Nou ik ben blij dat wij anderen niet op de manier van de Maori welkom heten, schrikt wel af.
    Wat gaaf Lydia die brug waar je op loopt had je geen hoogtevrees? Verlangen jullie nog niet naar huis??
    Lyd volgens mij ben je wel afgevallen die foto's te zien en een bruin kleurtje hebben jullie ook al als je de eerste foto's met de laatste vergelijkt. Krijgen jullie wel lekker eten? Op die ene foto wel zag ik en koffie hebben ze er ook wel heel belagrijk....
    Jullie vallen wel van het ene uiterste in het andere zo sneeuw, zo zeeleeuwen en zo geizers gaaf man...
    Ik denk dat als jullie thuis komen de resterende vrije tijd wel nodig hebben om alle opgedane indrukken te verwerken.
    Nou groetjes van Fred en mij hier komt Sifrah nog even........

Haai fijn dat jullie het daar zo leuk en gezellig hebben en jullie hebben wel heel veel meegemaakt en gedaan (ik wil ook daar heen!!!)(ihhihihi) echt leuk gaaf, vet, cool, vet cool (ihhiiihhihi)
    en wat een prachtige foto's maken jullie zo weten wij ook een beetje wat jullie mee maken (komt ook door de tekst hoor)
    Maar missen jullie mij niet een beetje??? ik jullie wel!!!
    Maar aan de avonturen te zien hoefen wij ons geen zorgen te maken dat jullie het niet naar jullie zin hebben :)
    Want jullie beleven wel genoeg zo te zien (hhhhiiiiii) maar jullie hebben dat dubbel en dik verdiend!!! een lekker weekje uit (iets langer!!!)
    nou maar ik heb wel genoeg gekwebbeld (en mijn moeder ook zo te zien!!!
    :0 haha maar nog veel plezier en hopen dat internet beter bereikbaar is (vast wel met deze mail)

dikke smakkets xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

SIFFIE xxxXXX

• 03 April 2008 - 20:37

Gerard:

Wat een geweldige foto's! Ik herken zoveel en wat een prachtige geisers en modderpoelen.
    Ik zie onszelf (Herman en ik) weer bij de Maoristam, maar wij hebben helaas de show niet gezien. Die was net uitverkocht.
    Ik kijk alweer uit naar jullie volgende belevenissen.
    Gerard.
    Ik ook hoor, geniet en zon met mate!!!
    Willemien.

• 04 April 2008 - 15:18

Dick En Hetty:

Weer veel op jullie site gekeken.
    Mooie foto's we beleven de reis zo mooi met jullie mee.

Groeten van ons.